کد خبر: ۴۵۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ 12 July 2017
تابناک ایلام :: علیرغم اينكه انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري پايان يافت و مردم در ٢٩ ارديبهشت با حضور با اقتدار و افتخار خود بر تداوم برنامه های دولت يازدهم مهر تاييد زدند اما برخی از هوادران كانديداهای رقيب هنوز اندر فضای انتخابات سير كرده و سعی می كنند با تاخير در اجرای برنامه های توسعه ای كشور، دولت فعلی را در ادامه راه ناتوان جلوه دهند.
 
 به راستی اين همه كارشكنی براي چيست؟ چرا برخی از تداوم و تعميق بيكاری استقبال می كنند؟ اينها چه كسانی هستند؟ چرا اين عده تلاش می كنند ظرفيتهای توسعه كشور را كماكان عقيم كنند؟ چرا بايد جوانان جويای كار كشور و فارغ التحصيلان دانشگاهی قربانی انتقام سياسی صاحبان تصميم و قدرت شوند؟
 
 بديهی است كه در كشور قوانين و مقررات سرمايه گذاری خارجی ساری و جاری بوده و فرايند سرمايه گذاری و فاينانس از قبل روشن و واضح است. در حوزه نفت هم قراردادهای نفتی با اجماع صاحبنظران بازنگری و ابلاغ گرديد. انتظار می رود مصاديق سرمايه گذاری خارجی در قالب فرايند مذكور وارد كشور شده و مورد حمايت قرار گيرند تا در كنار سرمايه ها و تكنولوژی داخلی بتوانند بخشی از توليد كشور را تهييج و زمينه اشتغال بيشتر را در كشور فراهم نمايند. اگر هم ايرادی بر فرايند و قوانين موجود وجود دارد مي بايست در دستور كار اصلاح قرار گيرد نه اينكه برای هر مورد تقاضای سرمايه گذاری تمام نهادهای مرتبط و غير مرتبط قد علم كرده و خود را مكلف به اعلام نظر كنند؟!
 
 قرارداد نفتی توتال يک قرارداد روشن و واضح به مثابه ساير قراردادهاست، چرا بايد چنين مورد بی مهری قرار گيرد؟ توتال يک شركت توانمند خارجی است و توان فنی و مالی آن بر همگان آشكار است و حضور آن در هر منطقه به منزله تاييد توانمندی، امنيت و ظرفيت آن منطقه است و با حضور آن شركت، ساير كشورها و شركتهای بين المللی نيز برای حضور در آن كشور از هم سبقت خواهند گرفت.
 
 بهتر آن بود که طرحهای دو و سه فوريتی در حمايت از سرمايه گذاری و اشتغال و توسعه مشاركت صاحبان سرمايه ارايه مي شد نه در راستای تاخير توليد و ايجاد رخوت در فضای كسب و كار كشور كه نتيجه ای جز دلسردی متقاضيان سرمايه گذاری و عقب نشينی آنها را به همراه نخواهد داشت.
 
بهتر است منتقدينی كه عامدانه و آگاهانه بر روی ورود سرمايه گذاری خارجي سد ميزنند و به نام "دغدغه" آن را محل ابهام و ايراد می دانند در حين و قبل از اظهار نظر اندكی به سيل جمعيت جويای كشور كه برای ايجاد اشتغال به هر دری می زنند تامل كنند.
 
اساساً وجود اين همه نهاد تصميم گير در جريان سرمايه گذاری چه منطق و موضوعيتی دارد؟ آیا بهتر نيست به جای اظهار نظر در خصوص مورد به مورد متقاضيان سرمايه گذاری، فرايند سرمايه گذاری خارجی مورد واكاوی قرار گرفته و بعد از اصلاح و ابلاغ، اين اختيار بطور به دستگاه متبوعش داده شود تا تكليف متقاضيان روشن شود؟ 
 
چرا حتما بايد شركتی مثل توتال وارد شود، قرارداد بسته شود و آنگاه به لطف اين حضور، آقايان متوجه اصلاح فرايندها شوند؟!
 
 آنچه مسلم است كشور جمهوری اسلامي ايران به حدی قابليت و فرصت برای سرمايه گذاری دارد كه حضور چنين شركتهايی در كشور نه تنها عرصه را بر هيچ شركت داخلی تنگ نمی كند بلكه زمينه تقويت و رقابت شركتهای داخلی را فراهم می آورد.
 
برخی منتقدين اعلام می كنند كه ١.٢ تريليون ريال نقدينگی براي اجرای فعاليتهای سرمايه گذاری در كشور كافی است و اگر درست هدايت شود نيازی به سرمايه خارجی نيست؛ در پاسخ بايد گفت كه اولا بيش از ٣٠ درصد اين رقم بصورت معوق بوده و بخش عمده ديگر آن تحت عنوان محصول ساخته شده و مواد اوليه در انبارها بلوكه است. از اينرو اساساً سرمايه آزاد و نقدي در سطح وسيع براي سرمايه گذاری در كشور وجود ندارد حتی اگر سرمايه داخلی در اين سطح وجود داشته باشد قيمت تمام شده آن قابل رقابت با سرمايه خارجی نيست.
 
چنين با بی رحمی به متقاضيان سرمايه گذاری تاختن و شلوغ كردن فضای عمومی كشور هيچ نتيجه ای جز تداوم بيكاری و باير ماندن فرصتهای بزرگ سرمايه گذاری در كشور نخواهد داد.
 
 ای كاش منتقدين بجای شلوغ كاری و ايجاد شائبه در فضای عمومی كشور، انتخابات را خاتمه يافته تلقی كرده، همگی در مسير تجهيز منابع، توسعه توليد و ايجاد اشتغال گام بردارند و يقينا چنين افرادی كه اين توان را دارند كه به سرعت فضای كشور را تحت تاثير قراردهند، با حسن نيت خواهند توانست مسير را هموار كرده و زمينه رشد سريع اقتصاد كشور را فراهم نمايند.
 
حال كه ظرفيتهای سرمايه گذای فعال شده و تمايل به سرمايه گذاری توسط صاحبان سرمايه داخلی و خارجی برای سرمايه گذاری در كشور ايجاد شده است، عدم رونق و بهبود توليد هيچ دليلی ندارد، جز كارشكنی برخی افراد كه منافع فردی و جناحی را بر منافع كشور ارحج ميدانند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار