برای افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی در زمینه مشکلات قلبی عروقی دارند، مصرف چای، مانند چای یاس، می تواند کمک بزرگی در پیشگیری از مشکلات بیشتر باشد.
کد خبر: ۴۵۸۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ 12 July 2017
چای یاس به عنوان یک چای گیاهی در نظر گرفته نمی شود، زیرا در حقیقت چای معمولی (سبز، سفید، سیاه) است که با گل های یاس عطر و طعم پیدا کرده تا مزه و رایحه ای منحصر به فرد داشته باشد.

از فواید شگفت انگیز چای یاس

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ارگانیک فکتس"، از جمله فویاد سلامت چای یاس می توان به کاهش خطر حملات قلبی، تقویت سیستم ایمنی، و پیشگیری از دیابت اشاره کرد.

کشور چین دارای تاریخی طولانی و مشهور در زمینه چای است و یاس یکی از محبوب‌ترین انواع چای در این کشور باستانی محسوب می شود. به نظر می رسد چای یاس ریشه در کشور ایران دارد و از مسیر هند وارد چین شده است. صادرات چای یاس به کشورهای غربی در آخرین سلسله های چین افزایش چشمگیری را تجربه کرد و تا به امروز نیز محبوبیت جهانی خود را حفظ کرده است.

یکی از دلایل محبوبیت بالای چای یاس فواید بسیار آن برای سلامت کلی بدن انسان است که از عناصر غذایی موجود در جوانه های چای ارگانیک ناشی می شود.

ویژگی های آنتی اکسیدانی

شاید تحسین شده‌ترین جنبه چای یاس سطح بالای آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی خوش عطر و طعم باشد. برجسته‌ترین آنتی اکسیدان های موجود در چای یاس کاتچین ها هستند. چای سبز رایج‌ترین محصول پایه برای چای یاس است، اما با توجه به این که کدام چای به عنوان پایه استفاده می شود، ویژگی های آنتی اکسیدانی مختلفی می توانند در دسترس قرار بگیرند. به عنوان مثال، چای سیاه سطوح بالایی از تئوفلاوین ها دارد، در شرایطی که چای سبز سطوح بالای کاتچین ها را ارائه می کند، اما آنها اثرات مشابهی روی بدن انسان دارند.

آنتی اکسیدان ها در بدن به شناسایی و نابودی عوامل مضر یا رادیکال های آزاد که می توانند زمینه ساز بیماری شوند و سیستم ایمنی را در معرض خطر قرار دهند، اقدام می کنند. کاتچین ها، آنتی اکسیدان هایی هستند که بیشتر مصرف کنندگان چای یاس در پی آنها هستند، زیرا توانایی خود در پیشگیری از برخی بیماری های جدی را نشان داده اند.

سلامت قلبی عروقی

برای افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی در زمینه مشکلات قلبی عروقی دارند، مصرف چای، مانند چای یاس، می تواند کمک بزرگی در پیشگیری از مشکلات بیشتر باشد. کاتچین ها که در بسیاری از انواع چای یاس یافت می شوند، نشان داده اند که عامل کلیدی در مهار اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) هستند. التهاب ناشی از اکسیداسیون کلسترول بد در سرخرگ ها و سیاهرگ ها می تواند به حملات قلبی یا سکته های مغزی منجر شود. کاتچین های موجود در چای یاس فرآیند اکسیداسیون را مهار می کنند، از این رو، فشار خون و سطوح کلسترول کاهش می یابند، و تهدیدات بلند مدت، مانند بیماری قلبی، قابل پیشگیری می شوند.

پیشگیری از سرطان

مبارزه با سرطان یکی از اهداف جهانی است و از این رو، هر چیزی که به پیشگیری از این بیماری کمک کند، همواره مورد توجه قرار می گیرد. مطالعات نشان داده اند که مصرف چای، مانند چای یاس، ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. تمامی انواع چای سبز، که چای یاس در بیشتر موارد از آنها تهیه می شود، نشان داده اند که از ویژگی های پیشگیری از سرطان برخوردار هستند، زیرا از محتوای پلی فنول ها بهره می برند. پلی فنول ها خط دفاعی کلیدی در برابر رادیکال های آزاد و دیگر مهاجمان مضر یا سرطان‌زا در بدن محسوب می شوند. چای یاس نشان داده است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان های ریه، پستان، و بسیاری انواع دیگر موثر عمل می کند.

همچنین، عناصر چای سبز بیان بیش از اندازه آنزیم های خطرناک که معمولا در تومورها و سلول های سرطانی یافت می شوند را مهار می کنند.

دیابت

در مبارزه با دیابت، چای یاس توانایی خود به عنوان ابزاری موثر را نشان داده است. نوشیدن چای یاس/سبز می تواند اثرات منفی که دیابت روی پروتئین های سرم مشخص دارد را معکوس کند، به عنوان یک تعدیل کننده برای افراد مبتلا به دیابت عمل کند، و به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، مد نظر قرار بگیرد. توانایی متابولیز گلوکز مکانیزم اساسی است که شرایط دیابتی را ایجاد می کند، از این رو، عوامل تنظیم کننده مانند چای یاس می توانند در پیشگیری یا درمان بیماری مفید باشند.

از فواید شگفت انگیز چای یاس

تسکین استرس

سیستم بویایی چیزی است که اغلب آن را نادیده می گیریم، اما این سیستم می تواند حسی بسیار قدرتمند باشد. مطالعات نشان داده اند که رایحه یاس می تواند بسیار مفید و آرامش بخش باشد. با این وجود، بوی یاس چیزی است که برخی آن را یک مزه اکتسابی نامیده اند و برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که از این بو خوششان نمی آید، در صورت مواجهه با آن می توانند بیشتر مضطرب شوند.

اختلالات دستگاه گوارش

افزودن چای یاس به رژیم غذایی عادی می تواند شانس برخورداری از معده ای سالم، گوارش تمام غذا، و پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش را افزایش دهد. چای یاس حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی به نام کاتچین ها است. این آنتی اکسیدان ها سلامت نواحی مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش را بهبود می بخشند. آنها تعدادی از آنتی اکسیدان های درون سلولی را فعال می کنند و تعامل خوبی با آنزیم های دستگاه گوارش برای بهبود عملکرد روده سالم دارند. نوشیدن چای یاس می تواند شکل گیری ناهنجاری های روده، بیماری ها و سرطان ها در معده و فرآیندهای مربوط به گوارش را کاهش دهد.

سیستم ایمنی

فواید نوشیدن چای یاس شامل تقویت سیستم ایمنی نیز می شوند. بسیاری از انواع سرطان و بیماری های سرطان‌زا می توانند اثر سرکوب کنندگی سیستم ایمنی را داشته باشند و از این رو، کل سیستم ایمنی بدن انسان در معرض خطر قرار می گیرد و بدن در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌زای دیگر آسیب پذیر می شود، که درمان سرطان را نیز پیچیده‌تر می کند. ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی چای می توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.

آرتریت و درد مفصلی

یکی دیگر از اثرات مثبت چای یاس کاهش ناراحتی مزمن مرتبط با درد مفصلی و آرتریت است. ماهیت ضد التهابی برخی عناصر ارگانیک در چای یاس می توانند تورم و التهاب مفاصل را با مهار اکسیژن‌زنی ناخواسته سلولی کاهش دهند. مصرف منظم چای یاس می تواند به معنای کاهش یا از بین بردن این شرایط باشد.

کاهش وزن

به طور معمول، افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن در پی روشی برای کاهش سریع و آسان وزن خود هستند و چای یاس می تواند یکی از گزینه های خوب در این زمینه باشد. ویژگی های آنتی اکسیدانی چای یاس به افزایش سوخت و ساز کمک می کنند و این شرایط کارایی سوخت و ساز ناشی از ورزش کردن را هر چه بیشتر افزایش می دهد و به بدن در پردازش سریع‌تر مواد مغذی کمک می کند. سوخت و ساز سریع‌تر یا کارامدتر به کاهش وزن کمک می کند، اما این کار باید همراه با تکنیک های دیگر کاهش وزن به عنوان یک عنصر مکمل و نه راه حلی مستقل مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی های ضد باکتری

چای یاس می تواند یک دیوار دفاعی در برابر عفونت های باکتریایی ایجاد کند و از این رو، به عنوان یک آنتی بیوتیک که می تواند به صورت امن به رژیم غذایی افزوده شود، مورد استفاده قرار بگیرد. مطالعات نشان داده اند که چای یاس می تواند اثرات باکتری ای کولای را در برخی سوژه های آزمایشی از بین ببرد. همچنین، این چای می تواند سرفه، سرماخوردگی و عفونت های گلو را تسکین دهد./م

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار