رئیس دادگستری آبدانان گفت: افزایش آمار معتادان به مواد مخدر، تهیه و توزیع مواد، سلامت روانی و آرامش اجتماعی جامعه را به خطر انداخته و تهدید می کند.
کد خبر: ۴۵۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳ 11 July 2017
به گزارش  تابناک ایلام ؛ ابراهیم سبزواری در همایش کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد با حضور مسئولان و اعضای تشکل های مردمی و هیات های مذهبی این شهرستان اظهار کرد: تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر آتش سوزنده ای است که با هدایت استکبار جهانی شعله ور شده و چنانچه با تدبیر و برنامه ریزی هوشمندانه متولیان متوقف نشود، طراوت و سر زندگی جامعه را به تاراج داده و آینده جوانان ما تباه می کند.
 
وی با ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف مواد مخدر در منطقه افزود: در سال 94 کشف مواد مخدر در این شهرستان بیش از پنج کیلوگرم بود ولی این مقدار در سال 95 به 14 کیلو و 500 گرم افزایش یافت که این افزایش کشفیات، زنگ خطری است که سلامت و آینده جامعه را بشدت تهدید می کند.
 
قاضی سبزواری از کشف بیش از پنج کیلوگرم مواد مخدر در حدود چهار ماه گذشته از سال جاری در آبدانان نیز خبر داد و اضافه کرد: بر اساس متدهای تعریف شده علمی و مورد تایید جامعه شناسان، از هر 15 کیلوگرم مواد مخدر که توسط سو داگران مرگ در مناطق مختلف توزیع می شود فقط یک کیلوگرم آن توسط عوامل انتظامی کشف و ضبط می شود یعنی هر گاه 15 کیلوگرم مواد افیونی کشف شود حتما 150 کیلوگرم بین مصرف کنندگان توزیع شده است.
 
رئیس دادگستری آبدانان اقدامات قهری و تنبیهی در مهار آسیب اجتماعی توزیع و مصرف مواد مخدر را ناکافی و ناکار آمد دانست و یادآور شد: به منظور جلوگیری از توزیع فراگیر مواد افیونی و نجات جوانان از این سیل بنیانکن لازم است نهادهای فرهنگی، تشکل های دینی و انجمن های اجتماعی با احساس وظیفه ملی وارد میدان مبارزه شوند و با تولید برنامه های فاخر فرهنگی و هنری و توسعه تفریحات سالم اجتماعی، اثرات مخرب این پدیده شوم را در جامعه کاهش داده آن را مهار کنند.
 
وی توسعه فعالیت های نشاط بخش و شادی آفرین را در کشور برای مقابله با آسیب های ناشی از اعتیاد ضروری دانست و گفت: تقویت روابط عاطفی در خانوادها، توسعه روحیه بخشش و مدارا در جامعه، افزایش آستانه تحمل فردی و اجتماعی افراد، تلاش برای کاهش خشونت های جمعی، ارتقا و تجهیز اماکن تفریحی و تفرجگاه ها برای خانواده ها، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در زمینه افزایش مهارت های زندگی و سعی وافر متولیان کشور برای رفع تورم و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان مهمترین الزاماتی است که می تواند ضمن جلوگیری از جرائم، نشاط را افزایش و تهدیدات ناشی از مصرف مواد مخدر را تا حد چشمگیری کاهش دهد.
 
در این همایش که با شرکت 100 نفر از مسئولان تشکل های مذهبی، هیات امنای مساجد،  
مربیان قرآن و جمعی از مدیران ادارات فرهنگی و فعالان قرآنی شهرستان آبدانان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد یکی از کارشناسان جامعه شناسی نیز در سخنانی گفت: برابر اطلاعات معتبر علمی، جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای عراق و افغانستان، سومین کشور ناشاد و مغموم است که افراد آن از کسالت فردی و اندوه اجتماعی مزمن رنج می برند.
 
یحیی حافظ نژاد افزود: سالانه 660 تن انواع مواد سنتی و صنعتی در کشور توزیع می شود و توسط معتادان رسمی و تفننی به مصرف می رسد یعنی هر ماه شش هزار میلیارد ریال در کشور دود می شود.
 
این پژوهشگر اجتماعی ریشه بیشتر ناهنجاری، حوادث، منکرات و جرائم موجود را ناشی از مصرف مواد مخدر اعلام کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با این پدیده شوم خطرناک و کنترل آن، تاکنون بیش از چهار هزار شهید، 15 هزار مجروح تقدیم کرده و سالیانه 30 هزار نفر در این ارتباط دستگیر می شوند./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار