رئیس اداره دامپزشکی ایوان از آغاز مایه کوبی رایگان 130 هزار راس دام سبک در این شهرستان علیه بیماری ppr (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) خبر داد.
کد خبر: ۴۵۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵ 10 July 2017
به  گزارش تابناک ایلام ؛دکتر فارس جناغ  اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) یک بیماری حاد ویروسی با واگیری بالا و قابل انتقال بین مرزی در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و حیات وحش است.
 
وی افزود: مهمترین علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم و زخم دهان، پنومونی و اسهال است که با ایجاد تلفات، تحمیل هزینه های درمان، افت تولید در گله و... خسارات اقتصادی قابل ملاحظه ای به وجود می آورد.
 
دکتر جناغ با بیان اینکه واکسیناسیون از مهمترین راه های پیشگیری این بیماری است، یادآور شد: در این راستا از فردا مرحله واکسیناسیون رایگان در این شهرستان آغاز و پیش بینی می شود در این مرحله واکسیناسیون حدود 130 هزار راس دام سبک علیه بیماری ppr واکسینه شوند.
 
به گفته دکتر جناغ جمعیت هدف این طرح شامل تمام جمعیت دام عشایری این شهرستان و دام های سبک سایر واحدها است که به صورت کاملا رایگان علیه این بیماری مایه کوبی می شوند.
 
وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در زمینه مقابله با این بیماری گفت: یکبار تزریق این واکسن ایمنی مادام العمر و یا حداقل سه ساله را به همراه دارد، این بیماری به دلیل قابلیت انتقال به حیوانات محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.
 
دکتر جناغ حفظ سرمایه های دامی را در گرو پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری های دامی دانست و تاکید کرد: این اداره همواره تمام ظرفیت و تلاش خود را با افزایش پوشش واکسیناسیون، پایش و مراقبت فعال برای این منظور به کار می گیرد.
 
به گزارش ایرنا، شهرستان ایوان دارای یک هزار و 100 راس دام سنگین صنعتی، یک هزار و 800 راس دام سنگین روستایی و 140 هزار راس گوسفند و بز است و یکی از مراکز عرضه فرآورده های دامی استان ایلام است.
 
سالانه 33 تن انواع محصولات دامی در این شهرستان تولید می شود و تولید روزانه 12 تن شیر یکی از تولیدات دامی این شهرستان است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار