نصرت اله حیدری-دکتری علوم سیاسی و استاد دانشگاه
کد خبر: ۴۴۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 22 June 2017
تابناک ایلام::متطقه خاورمیانه ابستن تحولات جدید است.انچه این تحولات را نگران کننده ساخته است ،این است که این تحولات در راستای منافع   مردم ودر جهت خواست ومطالبات مردم منطقه نیست،بلکه حاصل فشارهای بیرونی بخصوص اقدامات ورویکردهای امریکا است.
 
تغییر در هرم قدرت در عربستان سعودی که برخلاف عرف رایح در این خاندان قبیله ای است از ان جمله است.نکته مهم فراهم شدن بستر برای روی کارآمدن محمد بن سلمان است،جوانی مغرور وبدون تجربه که در مدت کوتاهی که در سمت جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور  مَشغول بوده،جز نا امنی در منطقه وقتل وعام مردم یمن چیزی از او ندیده ایم.فردی که به راحتی واشکار از کشاندن جنگ به داخل ایران صحبت کرده کرده واز طرح ان ابایی ندارد.
 
از دیگر تحولات نگران کننده،عمیق تر شدن اختلافات دیرینه ایران وعربستان است.این اختلافات ایدوِولوزیک  وژئوپولتیک در متطقه آثار خود را نمایان ساخته است.پیامد این شکاف امروز از عرصه دیپلماسی تا تحولات عراق،سوریه؛لبنان،یمن وحتی مسائل اخیر قطر ان را می توان مشاهده کرد.
 
با عمیق تر شدن رقابتهای ایران وعربستان وتحریکات قدرتهای فرا منطقه ای بخصوص امریکا یک گسل عظیم در منطقه خاورمیانه شکل گرفته وزمینه  تعارضات به شدت افزایش یافته است.از پیامد این رویکرد به نزدیکی  کشورهای عربی به اسرائیل می توان اشاره کرد.امروز روابط  دول عرب برای مقابله با ایران  ،نزدیکی به اسرائیل است.یعنی با فشار امریکا دولتهای عربی  جای دشمن عوض شده وبه جای اسرائیل،ایران نشانه رفته است.پیامد دیگر این رویکرد فراموشی آرمان فلسطین  وقدس است.این مساله ای است که امروز در گفتار وعمل حاکمان عرب کاملا مشهود است واز طرح ان هیج ابایی ندارند.
 
✅ از دیگر رویدادهای منطقه می توان به سفر ترامپ ریس جمهور آمریکا به عربستان  به عنوان اولین سفر ایشان اشاره کرد.سفری که بازتاب بسیار در داخل وخارج امریکا داشت.انچه در باره نتایح این سفر می توان اشاره کرد،تعمیق شکافها در منطقه وسوق دادن متطقه به سوی نا امنی است.معاملات بزرگ امریکا با عربستان  وفروش تسلیحات بوی تفرقه افکنی  وجنگ می دهد.
 
پیامد سفر ترامپ قطع روابط عربستان وهمپیمانان آن با قطر بود،زیرا قطر در این مجموعه کاملا  با آنان هماهنگ نیست.اسکان دادن رهبران اخوانی وحماس وبعضا ارتباط قطر با ایران از جمله دلایل اتخاذ این تصمیم است.پیامد دیگر این سفر ، وقوع حملات تروریستی در مجلس وحرم امام خمینی(ره)بود.یعنی همان چیزی که وزیر دفاع عربستان وعده داده بود.کشاندن جنگ به داخل ایران.

آنچه در پایان این گفتار کوتاه می خواهم عرض کنم ان است که از منطقه بوی جنگ استشمام می شود.فراهم کردن شرایط برای به ولیعد رسیدن محمد بن سلمان جنگ طلب وحتی ممکن است در ماههای اتی  وحتی امروز بر تخت شاهی در عربستان تکیه زند،در کنار رویکردهای جنگ طلبانه کاخ سفید وکنگره کلید این  واقعه است و آنجه از تحولات هم مشهود است،ایران وامنیت ملی ان نشانه رفته است.
 
در شرایط کنونی انچه در ایران باید دنبال شود،حفظ وحدت وانسجام ملی است.پاسخ کوبنده وموشکی ایران به تروریستها وحامیان انها ،اقدامی کاملا به جا وغرور انگیز بود،که بعَضا به تقویت وحدت ملی کمک کرد،حمایت دو جریان عمده کشور ستودنی بود.این اقدام ایران به نوعی یک پیام به جنگ افروزان هم بود که اگر دست از پا خطا کنید در هر نقطه ای هدف قرار خواهید گرفت وبه تعبیر رهبری دوران بزن در رو به پایان رسیده است.یقین بدانید که تنها در سایه وحدت وهمدلی  می توان بر بحرانها فائق امد. وامیدوارم این برش از تاریخ نیز با پیروزی ایران اسلامی به پایان برسد./م


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار