مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: در صورت تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پنج روستای جدید به مجموع روستاهای هدف گردشگری این استان افزوده می شوند.
کد خبر: ۴۴۵۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲ 20 June 2017
به گزارش تابناک ایلام؛عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: این روستاها شامل طولاب ایلام، زید دره شهر، بیشه دراز دهلران، انجیره آبدانان و میان تنگ ملکشاهی است که برای تائید به سازمان میراث فرهنگی معرفی شده اند و در صورت تصویب نهایی به مجموع روستاهای هدف گردشگری استان اضافه می شوند.
 
وی یادآور شد: هم اکنون شش روستای هدف گردشگری شامل حیدرآباد میشخاص، کلم بدره، پشت قلعه آبدانان، زنجیره علیا چرداول، سنگ سفید چرداول و سراب کلان سیروان با جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصربفرد در این استان وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه دسترسی آسان، معماری اصیل و سنتی، آثار تاریخی، جاذبه های معنوی و طبیعی و نوع زندگی افراد بومی روستاها شاخص هایی هستند که در تبدیل شدن یک روستا به روستای هدف گردشگری موثر است، اظهار کرد: روستاهای دیگری نیز در استان دارای قابلیت لازم برای قرار گرفتن در لیست روستاهای هدف گردشگری را دارند و ماه آینده چند روستا در شهرستان های سیروان و چرداول نیز به سازمان میراث فرهنگی معرفی خواهد شد.

شناسایی 30 خانه بومگردی در روستاهای ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: 30 خانه بومگردی در روستاهای استان شناسایی شده است که این خانه ها مستقل بوده و با تمامی امکانات اولیه مورد نیاز به صورت اجاره ای در اختیار گردشگران قرار می گیرد.
 
شنبه زاده اظهار کرد: تا کنون برای ایجاد 15 خانه بومگردی مجوز صادر شده و شش خانه نیز به بهره برداری رسیده است و امیدواریم در هفته دولت چهار خانه دیگر نیز به بهره برداری برسد.
 
وی تقویت بوم گردی، ایجاد زیرساخت های گردشگری در روستاها، توسعه کسب و کار مرتبط با گردشگری، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان را از اهداف شناسایی این خانه ها عنوان و اظهار کرد: گردشگران علاوه بر اقامت در این خانه ها و بهره مندی از آرامش و سکوت روستاها و جاذبه های طبیعی و تاریخی این مناطق، امکان بهره مندی از غذاهای محلی و سنتی و دیگر تولیدات عشایر و روستاییان از جمله صنایع دستی را دارند.
 
وی افزود: در این روستاها امکان زندگی در کنار بومیان منطقه با اسکان در کمپ ها و خانه های بوم گردی و صرف غذاهای محلی مردم منطقه برای گردشگران و مهمانان فراهم است.
 
توسعه گردشگری روستایی نیازمند حفظ هویت روستاهاست
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام تاکید کرد: توسعه گردشگری روستایی نیازمند حفظ هویت معماری سنتی، فرهنگ، پوشش و غذاهای محلی روستاهاست زیرا آنچه در روستا برای گردشگران جذابیت دارد نوع پوشش، آداب و رسوم و غذاهای بومی و محلی سنتی است.
 
شنبه زاده با بیان اینکه نابودی بافت سنتی و معماری اصیل روستاهای این استان مهمترین مانع در توسعه و رونق گردشگری روستایی است، اضافه کرد: در اجرای طرح هادی روستاها در دهه های گذشته بدلیل شرایط زمانی ملاحظات گردشگری در نظر گرفته نشد و اکنون بیشتر روستاهای این استان بافت سنتی و اصیل خود را با اجرای این طرح ها از دست داده اند.
 
وی فاصله گرفتن روستاییان از شیوه زندگی بومی محلی، یکسان شدن شیوه زندگی روستا با مناطق شهری و همچنین ضعف زیرساخت ها را از دیگر موانع توسعه و رونق گردشگری روستایی در این استان دانست.
 
وی با بیان اینکه توسعه گردشگری روستایی علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد برای روستاییان باعث حفظ هویت روستاها نیز می شود، اظهار کرد: محیط آرام، بکر، طبیعی و دلنشین روستاها، آداب و رسوم مردمان روستا و تفریح و گردش در روستاها جاذبه هایی است که علاقمندان خاص بسیاری دارد و افراد خسته از زندگی ماشینی شهرها تمایل بسیار زیادی برای بهره مندی از آرامش و سکوت روستاها دارند.
 
بر اساس نتایج سرشماری سال گذشته 84 هزار و 444 نفر معادل 32 درصد جمعیت استان 580 هزار و 158 نفری ایلام در مناطق روستایی ساکن هستند.
 
استان ایلام دارای 10 شهرستان، 25 شهر و بیش از 600 روستای دارای سکنه است.
این استان یک هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار