دکتر رحیم ملک نیا_عضو هیات علمی دانشگاه لرستان
کد خبر: ۴۴۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹ 16 June 2017
تابناک ایلام:: ایلام را با زیبایی طبیعی به یاد می آورم و وصف طبیعت زیبایش مایه غرور و مباهات هر ایلامی است. کوه های سر به فلک کشیده، درختان زیبای بلوط، لاله های واژگون و رودهای خروشان تابلوی زیبایی از خالق بی همتا است. زیبایی های طبیعی ایلام هر چشم و دلی را مجذوب خود میکند و از اینرو آن را عروس زاگرس میخوانند. اما این سال ها و روزها ایلام را می¬تواند عروس آتش نامید. آتش سوزی های مداوم و هر ساله باعث شده است که این تابلوی زیبای آفرینش زخمی شود. دیدن درختان بلوط سوخته در آتش و پرندگان خاکستر شده، نه تنها دل دوستداران طبیعت که هر بیینده ای را به درد می آورد. قرن ها پدران و مادران ما به پشتوانه حضور جنگل های بلوط زندگی کرده¬اند. جنگل هایی که آب را برای ما ذخیره می کنند، هوای را تلطیف و طبیعت را دلنشین ساخته اند. اما ما قدرشناس نبوده و آتش به جانشان انداخته ایم و صد افسوس که بلوط را پای فرار نیست که از ظلم و جور ما فرار کند. حریق گاه و بیگاه جنگل های ایلام آینده ما و فرزندانمان را تهدید می کند. از بین رفتن بلوط شروع تخریب و ویرانی است. فرسایش خاک، از دست رفتن بزرگترین عامل ذخیره آب، از بین رفتن پرندگان و جانوران و برهم خوردن تعادل اکوسیستم نتایج بی توجهی ما به بلوط و جنگل است. با ادامه این روند، کاهش منابع آب و تولیدات کشاورزی، افزایش گرد و غبار، تغییر شرایط آب و هوایی و به طور کل نامناسب شدن شرایط زندگی و رفاه در انتظار ما می باشد.  

برای مبارزه با این پدیده شوم همه ما مسئول هستیم. پیشگیری از وقوع و اطفا حریق نیازمند اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرند. راه حل اصلی این مشکل آموزش است. آموزش باید معطوف به جامعه و مدیران باشد. اهمیت این نعمت خدادادی و جایگاه آن باید به طور مداوم گوشزد شود. انسان عامل اکثر آتش سوزی های جنگل است و آموزش می تواند بر این روند تاثیر گذار باشد. مبارزه با این پدیده شوم نیاز به عزم جدی در بین مدیران دارد. از بین رفتن جنگل ها و تخریب شرایط زندگی دارای عواقب اجتماعی و حتی امنیتی خواهد بود. لازم است مدیران ارشد استان از جمله استاندار و فرمانداران محترم با جدیت بیشتر به این مساله بپردازند و آن را یکی از معظلات و مشکلات اصلی استان در نظر بگیرند. اختصاص بودجه مناسب برای خریداری تجهیزات ردیابی و اطفا حریق یکی از ضروریات است. سیستم های ردیابی مناسب آتش، تهیه پهباد برای رصد مناطق صعب العبور، تصاویر ماهواه ای مناسب و مهمتر از همه اختصاص بالگرد برای جابه¬جایی تجهیزات و نیروی انسانی از ملزومات مبارزه با حریق هستند که نیاز به بودجه و مساعدت ملی دارند. هماهنگی و کمک سایر سازمان ها در کنار ادارات منابع طبیعی و نیروهای مردمی نیز لازم و ضروری است.  

همه ما در برابر جنگل مسولیم. آتش تنها بلوط را نمی سوزاند، این آینده ما و فرزندانمان است که با بلوط میسوزد. اگر امروز به فکر چاره نباشیم، آتش ما را نیز خواهد سوزاند.

سوزدم این آتش بیدادگر بنیاد
میکنم فریاد، ای فریاد، ای فریاد!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار