مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان ورامین گفت:‌ در کنار کمک­‌های مالی در زمینه­‌های فرهنگی نیز فعالیت‌هایی برای حمایت از خانواده‌های زندانیان انجام می‌دهیم.
کد خبر: ۴۳۹۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 12 June 2017
یکی از اقشار آسیب­‌پذیر جامعه خانواده­‌های زندانیان هستند که متأسفانه به علت دیدگاهی که نسبت به این افراد وجود دارد و از طرفی به علت حضور یکی از اعضا خانواده و در برخی موارد سرپرست خانواده در زندان با مشکلات عدیده­‌ای روبه‌رو هستند که در این میان نقش برخی نهادها و انجمن­‌های مردمی و خودجوش در کاهش آلام این افراد بسیار مؤثر است.

انجمن حمایت از خانواده­‌های زندانیان یکی از این نهادها است که برای آگاهی از چگونه کار این اداره در شهرستان ورامین به گفت‌وگو با فرض‌الله بختیاری قدیمی­‌ترین عضو این اداره و حسین خلیلی مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان پرداختیم که در ادامه آن را می‌‌خوانید.

تسنیم: از چه سالی در این انجمن شروع به کار کردید؟

بختیاری: 37 سال در راه‌آهن خدمت کردم، زمانی که بازنشسته شدم  طبق درخواست زندی دادستان وقت ورامین، انجمن حمایت از زندانیان به من، سعیدی و دو نفر دیگر واگذار شد، افراد بسیاری وارد انجمن شدند و رفتند اما من و اردستانی در انجمن ماندگار شدیم و اکنون هم عضو افتخاری انجمن هستم.

در آن زمان شهرستان­‌های فعلی ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت فقط یک انجمن داشت که ما آن را اداره می­‌کردیم و بیش از 650 خانوار تحت پوشش داشتیم که به هیچ وجه بودجه مردمی و دولتی نداشتیم در حالی که انجمن 550 هزار تومان هم بدهی داشت دو پیکان و یک سری وسایل داشتیم که  ماشین‌ها را فروختیم و بدهی‌ها را دادیم.

اما در ادامه کار درآمدهایی را برای انجمن تدارک دیدیم، چند پیکان خریدیم و به راهنمایی و رانندگی دادیم تا امتحانات شهری را با آن انجام دهند و مبلغی را هم به انجمن بدهند، هم‌چنین یک پارکینگ برای نگهداری موتورهای توقیفی ساختیم و درآمد دیگر ما از یک معدن شن و ماسه در منطقه جمال‌آباد پاکدشت بود که فرمانداری خریده بود و 40 هزار متر از آن را به ما واگذار کرده بود که از آن بهره‌برداری می­‌کردیم، بعد از چند سال سعی کردیم از آن درآمدها و 100 متر زمینی که فرمانداری به انجمن هدیه کرده بود، ساختمان فعلی را بسازیم.

تسنیم: چرا از کمک‌­های مردمی استفاده نمی­‌کردید؟

بختیاری: در این 17- 18 سال دادستانی با این استدلال که وابسته با دادگستری هستیم؛ ما را از دریافت کمک­‌های مردمی منع کرده بود و ریالی از کسی دریافت نکردیم؛ اما بعد از اینکه پاکدشت از ما جدا شد و آقای طاهری مدیرعامل انجمن شد فعالیت­‌ها افزایش پیدا کرد و جلساتی تشکیل شد و قرار بر این شد که جشن­‌های حمایت از خانواده‌های زندانیان برگزار شود، و اکنون هم دادستان با دریافت کمک­‌های مردمی موافقت کرده است.

تسنیم: آقای خلیلی شما به عنوان مدیرعامل انجمن مشکلات خانواده­‌های زندانیان را در چه مواردی می­‌بینید؟

خلیلی: آسیب‌پذیرترین قشر جامعه ما خانواده­‌های زندانیان هستند، به این علت که این خانواده مجبور است زندانی بودن سرپرست خانواده را مخفی کند و اینکه مسائل مختلفی در این خانواده­‌ها وجود دارد که این افراد نمی­‌توانند مشکلاتشان را حتی با نزدیک­‌ترین افراد از آشنایان و فامیل مطرح کنند، و مشکلات اجتماعی متعددی گریبانگیر آن‌ها است.

از زندانی بودن سرپرست خانواده گرفته که اگر در مدرسه بدانند که پدر دانش­‌آموز زندانی است که دفتردار مدرسه گرفته تا کل دانش­‌آموزان رفتارشان تغییر می­‌کند و اگر دختر دم­‌بختی باشد خواستگارش برمی­‌گردد و اگر کسی بخواهد با آن‌ها معامله­‌ای انجام دهد از این کار منصرف می‌شود و اگر هم شخص یک بار به زندان برود سابقه­‌دار محسوب می­‌شود، که این مسئله نیز مشکلات بعدی را برای فرد به همراه دارد، بر این اساس بسیاری از این افراد صورت خود را با سیلی سرخ نگه ­می­‌دارند؛ اما در زندگی آن‌ها مسائلی اتفاق می‌افتد که برخی از آن‌ها گفتنی نیست.

در هر صورت فردی جرمی مرتکب شده و طبق قانون باید مجازات شود؛ اما در اینجا خانواده­‌ای وجود دارد که هیچ جرمی انجام نداده، ولی باید تقاص گناه دیگری را بدهد و حتی مجازات شدیدتر از خود فرد را فرزند او باید به دوش بکشد.

تسنیم: فرق انجمن حمایت از خانواده­‌های زندانیان با سایر انجمن­‌های خیریه چیست؟

خلیلی: با اینکه در بسیاری از خیریه­‌ها فعالیت داشتم، اینجا برایم دل‌چسب­تر بوده است، در جاهای دیگر اگر کاری را برای فرد انجام دهیم، فرد بازمی­‌گردد و تشکر می­‌کند؛ اما در اینجا نه ما دوست داریم زندانی و خانواده­اش دوباره به اینجا برگردند و نه او دوست دارد بیاید، نه تقدیر و تشکر لازم است و نه قدردانی، ما فقط می­‌خواهیم پرونده دیگری برای فرد تشکیل نشود و همین برای ما کافی است و از این نظر اینجا اجر و مزد بیشتری دارد و می­‌توانیم بگوییم اینجا تنها رضای خدا مدنظر است.

حتی موردی داشتیم فردی 100 بسته غذایی را برای کمک به خانواده‌های زندانیان فرستاده و نه نامی از آن فرد مطرح شده و نه ما نام زندانیانی که کمک را دریافت کرده‌اند می­‌آوریم، و قانون هم چنین اجازه­‌ای را به ما نمی­‌دهد.

تسنیم: فعالیت­‌های انجمن در چه زمینه­‌هایی است؟

خلیلی: زمینه کاری ما بسیار گسترده است، الان در آیتم­‌بندی که در حال انجام است تعداد پرونده­‌های حبس ابد، اعدامی­‌ها، تعداد دانشجوها در خانواده زندانیان، نیاز به اشتغال فرزندان زندانیان، فرزندان دم بخت و... بررسی می­‌شود؛ چرا که اگر این­ها را به گوش خیّرین برسانیم، آن‌ها می‌توانند راحت­‌تر به این عزیزان کمک کنند، مثلاً ممکن است خیّری پیدا شود که بگوید من 2 کارگر می­‌خواهم یا 2 چرخ خیاطی می‌دهم که فردی کار کند و یا هزینه دانشجویی را به عهده بگیرد.

ما در کنار کمک­‌های مالی در زمینه­‌های فرهنگی نیز فعالیت داریم، مثلاً کتابی را در سبد کالا قرار می­‌دهیم و از آن کتاب سوالی را طرح می­‌کنیم و به برندگان طرح جوایزی می­‌دهیم، عین همین کار را برای زندانی­‌ها هم انجام می­‌دهیم و اینها همان چیزهایی است که ماندگار است ضمن اینکه کارهای بسیاری هست که انجام نشده است، و آن اینکه می‌توانیم از زندان رفتن بسیاری از افراد جلوگیری کنیم، که اگر همه خیریه‌ها جمع شوند به عنوان یک گروه پیشگیری می­‌توانند به خوبی عمل کنند.

به عنوان مثال اگر در یک خانواده سیگار نباشد، به مواد کشیده نمی­‌شوند و اگر گرایش به مواد نباشد سرقت کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه زندان رفتن‌ها کمتر می‌شود و این روند سلسله­‌وار ادامه دارد.

تسنیم: با کدام ارگان­‌ها همکاری دارید؟

خلیلی: ما با تمام ادارات، ارگان­‌ها و NGOها همکاری داریم، و اگر سر ماه شود و ببینیم خوار و بار نداریم که به خانواده­‌ها بدهیم هر جوری شده با خواهش و از بلندگوی مسجد و تریبون نمازجمعه یا هرجای دیگر به مردم می­‌رسانیم که به کمک بیایند؛ چون ما برای خودمان نمی­‌خواهیم محکم صحبت می­‌کنیم و چون حرف ما از از دل گفته می­‌شود به دل مردم می­‌نشیند و مردم هم کمک می­‌کنند.

 من در طول این مدّتی که در اینجا فعالیت می­‌کنم دست خالی از هیچ اداره­ و هیچ خیّری بازنگشته­‌ام و هرجا رفته‌ام ما را با روی خوش پذیرفته­‌اند.

تسنیم: در حال حاضر چه تعداد از خانواده­‌های زندانیان را تحت پوشش دارید؟

خلیلی: ما قریب به 200 خانواده تحت پوشش داریم که به طور جاری هستند و ماهانه خدمات می‌دهیم و حدود 400 پرونده موردی داریم که مثلاً زندانی آزاد شده و مشکلی برایش به وجود آمده و یا جوانی است که زن و بچه ندارد که کدخدامنشی انجام می­‌دهیم برای اینکه حکم اجرا نشود، تا اینکه بتوانیم از خانواده قاتل پولی بگیریم به خانواده­‌ای بدهیم که پدر خود را از دست داده است.

 البته ما اصلاً  به این پایبند نیستیم که خانواده تحت‌پوشش در منطقه ورامین باشند و اگر حتی در منطقه ورامین هم نباشند و درخواستی باشد در حد توان تلاش می­‌کنیم تا رضایت شاکی را جلب کنیم و در این مسئله اصلاً محدودیت نداریم.

در کل به100درصد افرادی که ساکن شهرستان ورامین هستند و به ما مراجعه کرده‌اند پاسخ داده­‌ایم، و تنها در بین آن‌ها یک استعلامی از زندان مربوطه از هر نقطه ایران انجام می­‌دهیم و اگر پاسخ آمد که سرپرست خانواده در زندان است می­‌شود عضو رسمی انجمن ما، و حتی تا مدّتی پس از خارج شدن از زندان هم از آن‌ها حمایت می­‌کنیم.

تسنیم: به طور متوسط هر سال چه تعداد زندانی را آزاد می­‌کنید؟

خلیلی: حدوداً سالی 20-30 زندانی آزاد می­‌شوند، مثلاً در سال 95، 30 زندانی را آزاد کردیم و سال قبل از آن  2 نفر اعدامی داشتیم که آزاد شدند؛ البته ما در مسائل مربوط به دادگستری و حکم هیچ دخالتی نداریم، ولی به عنوان مثال زمانی برای دریافت رضایت تلاش کرده­‌ایم و کارمان نیمه تمام مانده، در این‌گونه مواقع از دادگستری می­‌خواهیم به متهم مرخصی بدهد تا کار را به پایان برسانیم.

تسنیم: مردم چگونه می‌­توانند در این کار خیر سهیم شوند؟

خلیلی: جشن حمایتی ما در ماه مبارک رمضان برگزار می‌­شود و در طول سال هم اگر کسی روی خوش به ما نشان دهد ما دست نیاز به سمتش دراز می­‌کنیم، اگر کسی بخواهد به ما کمکی کند حتی به اندازه روزی 1000 تومان تا روزی یک ساعت وقت گذاشتن یا اقدام برای جلب رضایت یک خانواده شاکی یا سبد کالا، هر کدام را شخص حاضر باشد کمک کند ما دستش را می­‌فشاریم و همان­طور که هیچ مددجویی از اینجا دست خالی بیرون نمی­‌رود هیچ خیّری هم دست خالی نمی­‌رود؛ حتی گاهی ما نمی‌­توانیم یک زندانی را آزاد کنیم؛ اما می­‌توانیم به او آرامش بدهیم و یک مددکار اجتماعی را برای کمک به خانواده بفرستیم.

کشور ما در بسیاری از امور خیّریه رتبه اول را دارد، ما عّیاران را در سال‌ها قبل از اسلام داشته­‌ایم یا در دین زرتشت عبارات رفتار نیک، گفتار نیک و کردار نیک را داشته­‌ایم، اینها در خون ما است و از بین نمی‌رود، این فرهنگ ما است و اسلام اینها را کامل کرده است، و تجربه به من ثابت کرده است که اگر قدمی که برمی­‌داریم برای رضای خدا باشد خدا هم ما را کمک می­‌کند تا بتوانیم مؤثر واقع شویم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار