با وجودی که سال زراعی جاری به دلیل شروع دیرهنگام بارش های پاییزی و کاهش بارندگی ها درفصل مناسب ،روند خوبی را برای کشاورزان بدره رقم نزده است ،هجوم سن به گندمزارها ،سایه یاس را برسرکشاورزی آن گسترده تر کرد.
کد خبر: ۴۳۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵ 27 May 2017

با وجودی که سال زراعی جاری به دلیل شروع دیرهنگام بارش های پاییزی و کاهش بارندگی ها درفصل مناسب ،روند خوبی را برای کشاورزان بدره رقم نزده است ،هجوم سن به گندمزارها ،سایه یاس را برسرکشاورزی آن گسترده تر کرد.

به گزارش تابناک ایلام ،گندم از جمله مهم ترین کشت های استان ایلام و از محصولات استراتژیک بین المللی است وبه قدری در کشاورزی ما اهمیت دارد که چند بار شاهد جشن خودکفایی آن بوده ایم.

با وجود اهمیت این محصول در تغذیه مردمان کشور ما ،لزوم انجام مطالعات گسترده ،تهیه بذور اصلاح شده ،مشاوره و مددکاری به کشاورزان و مبارزه با آفات و آسیب های آن دوچندان به نظر می رسد.

در سال زراعی جاری شاهد تاخیر در بارش های پاییزی بودیم که همین مساله تاخیر کاشت و نهایتا برداشت را باعث شده است و از طرفی کمبود بارش ها و پراکندگی نامناسب انها باعث شد تا سال زراعی مناسبی برای کشاورزان دیم کار استان و شهرستان بدره رقم نخورد.

انتهای این سال زراعی ناخوشایند با هجوم دامنه دارو فراوان سن گندم ،امید های اندک کشاورزان رابه یاس تبدیل کرده است و باقیمانده نا مرغوب گندم ها را نصیب آفت نامهربان ومقاوم سن کرده است .

سن گندم(Eurygaster integriceps) دارای چندین گونه مختلف است ورنگ حشره کامل سن، قهوه‌ای و زرد خاکی روشن تا تیره متغیر است. تعداد کمی از سن‌ها به رنگ‌های سیاه، قرمز و مسی رنگ دیده می‌شوند، سر «سن» به شکل مثلث است و روی آن دو عدد شاخک پنج بند و در قسمت سینه سه جفت پا قرار دارد که رنگ آنها مانند رنگ عمومی بدن سن است.تخم سن گرد و اندازه آن یک میلی‌متر است. رنگ تخم تازه، سبز روشن است که به تدریج سبز تیره می‌شود. از تخم سن، پوره، که همان نوزاد سن است خارج می‌شود.پوره به رنگ تیره است.

از نشانه‌های دانه‌های سن زده گندم، یک نقطه تیره رنگ با هاله‌ی بی‌رنگ دور آن است که در متن زرد دانه گندم، کاملاً مشخص است. خوب است که بدانید که این خسارت با خسارت هیچ آفت و بیماری یکسان نمی‌باشد.سن در سنین و مراحل مختلف اسیب های گوناگونی به گندم ها وارد می کندو می تواند تا 100 درصدمحصول را از بین ببرد.ماده ای که پوره سن به محصول وارد می کند کیفیت آرد تولیدی را بشدت کاهش داده و بو و مزه نامطبوع تولید کرده و برای سلامتی انسان مضر است.

یکی از کشاورزان شهرستان بدره در گفتگو با خبرنگار ما اظهارکرد:ادارات جهاد کشاورزی باید در مواقع همه گیری و شیوع گسترده آفت ها عملکرد بهتری داشته باشندو فقط به نصب چند بنرو تابلواکتفا نکنند.

وی افزود:هر کیلوگرم سم مبارزه با سن 350 هزار ریال است که با احتساب هزینه سم پاش و ایاب و ذهاب ها رقم بالایی را برای هرکشاورز ایجاد می کند وبا وجود همه گیری در منطقه اصلا منطقی بنظر می رسدچرا که سطح همه مزارع پوشیده از سن است و مبارزه انفرادی بی نتیجه است .

این کشاورز خسارت دیده گفت : بدره به تنهایی دارای چند اقلیم متفاوت است که باید مسئولان جهاد کشاورزی این مساله را مد نظر قرار دهند و از بذور مناسب و اصلاح شده هر اقلیم دراختیار کشاورزان قرار دهند و درمواقع مواجهه با آفات همه گیر،واکنش مناسبی داشته باشند تا کل منطقه دچار خسارت نگردد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار