توسعه هنر گلیم نقش برجسته به عنوان مهم‌ترین محصول صنایع‌دستی استان ایلام می‌تواند در اشتغال جوانان استان نقشی بسیار مهم ایفا کند که البته این مهم نیازمند پیدا کردن بازارهای فروش است.
کد خبر: ۴۳۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ 27 May 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ وجود زندگی عشایر از گذشته تاکنون در استان ایلام باعث شده این استان صاحب هنرهای بسیار زیادی در بخش صنایع‌دستی باشد که امروز نقش مهمی در توسعه و اشتغال هر منطقه دارند.

مردم درگذشته از این صنایع‌دستی برای زندگی خود استفاده می‌کردند ولی امروز این صنایع‌دستی به عنوان یک هنر اصیل شناخته می‌شود و در بازارهای جهانی هم موردتوجه قرار می‌گیرد.

گلیم نقش برجسته به عنوان مهم‌ترین و اصیل‌ترین صنعت دستی استان ایلام به شمار می‌رود که بیشتر هنرمندان صنایع‌دستی استان در این هنر مشغول به کار هستند، گلیمی که امروز مورد استقبال کشورهای خارجی هم قرار می‌گیرد.

به رغم زیبایی‌ها و بازار فروش خوب هنوز گلیم نقش برجسته ایلام ناشناخته مانده و از ظرفیت‌های بزرگ این هنر برای اشتغال در بین جوانان بیکار استان کمتر استفاده می‌شود، به همین دلیل این هنر نیازمند توسعه است.

استانداردسازی گلیم نقش برجسته به منظور بازاریابی

حمید بختیاری معاون صنایع‌دستی استان ایلام در این ارتباط  اظهار داشت: گلیم نقش برجسته مهم‌ترین هنر صنایع‌دستی در بین بسیاری از صنعتگران استان فعال است و هم‌اکنون برنامه‌های بسیار خوبی در صنایع‌دستی استان برای استفاده از این هنر برای اشتغال و توسعه فروش در دستور کار قرارگرفته است.

وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در سال جاری در صنایع‌دستی استان انجام‌شده بحث نمونه‌سازی گلیم نقش برجسته باهدف استانداردسازی برای بازاریابی و ترویج آثار شاخص استان بوده است.

​معاون صنایع‌دستی استان ایلام با اشاره به اینکه گلیم نقش برجسته بیش‌ترین فعالیت صنعتگران استان ایلام را شامل می‌شود، گفت: قطعاً این هنر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق از تولید تا فروش است که بتوانیم بیش‌ترین ارزش افزوده را نصیب هنرمند استان کنیم.

بختیاری تصریح کرد: بیش از چهار هزار نفر درزمینهٔ گلیم نقش برجسته در استان ایلام فعالیت می‌کنند.

وجود ۳۳ رشته صنایع‌دستی در استان و فرصتی بی‌نظیر برای اشتغال

عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در ارتباط  گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۳ رشته صنایع‌دستی در استان ایلام وجود دارد و نزدیک به هشت هزار در این بخش مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به فرصت‌های بزرگ صنایع‌دستی برای اشتغال در استان، گفت: با ترویج هنرهای صنایع‌دستی در استان می‌توان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان استان را فراهم کرد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات میراث فرهنگی استان ایلام استانداردسازی و بومی‌سازی طراحی در زمینهٔ گلیم نقش برجسته بوده است که این مهم منجر به توسعه و بازاریابی این محصول می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام اضافه کرد: تاکنون ۱۴ اثر صنایع‌دستی استان ایلام نشان ملی دریافت کرده و ۵ اثر صنایع‌دستی استان نیز استانداردسازی شده است.

 مهم‌ترین مشکل بخش صنایع‌دستی استان ایلام بحث فروش محصولات است که این مهم نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق دارد تا بیش‌ترین ارزش محصولات نصیب دلالان نشود.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل بخش صنایع‌دستی استان ایلام بحث فروش محصولات است که این مهم نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق دارد تا بیش‌ترین ارزش محصولات نصیب دلالان نشود.

شنبه زاده افزود: میراث فرهنگی استان ایلام برای توسعه صنایع‌دستی ازجمله گلیم نقش برجسته با ارائه تسهیلات و آموزش‌های لازم گام برمی‌دارد.

استان ایلام دارای مرز بین‌المللی مهران است که می‌توان با توسعه هنرهای صنایع‌دستی و پیدا کردن بازارهای فروش در عراق، راه صادرات را برای محصولات صنایع‌دستی فراهم کرد.

هم‌اکنون سالانه بیش از ۷۰۰ تخته گلیم در استان ایلام تولید می‌شود، ایلام به عنوان استان ابداع‌کننده گلیم نقش برجسته می‌تواند مکانی جدید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد بازار باشد./م
مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار