اگرچه این اقدام نماینده رامی توان در در راستای ارتباط بیشتر با مردم قلمداد نمود ،اما اینکه این دفتر در اقدامی غیر قانونی از اعتبارات نهادی خدماتی وعمومی ودر محل یک سازمان خدماتی که از بودجه عمومی استفاده می کند دایر شده ،جای تامل وسوال است .
کد خبر: ۴۲۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ 24 May 2017

براساس قانون ،هر نماینده مجلس شورای اسلامی می تواند بمنظور ارتباط با مردم ،یک دفتر در حوزه انتخابیه تاسیس نموده وبمنظور امور اجرایی و اداری خود ، فردی را بعنوان رییس دفتر انتخاب نماید .حق الزحمه این فرد از سوی مجلس پرداخت می شود ،از سویی نماینده می تواند رییس دفتر را از سازمانهای اداری مامور نماید.

به گزارش تابناک ایلام ؛گفتنی است در ماده 76 آیین‌نامه داخلی آمده است که در راستای ایفای هر چه بهتر وظایف نمایندگی، همچنین حفظ شان و منزلت مجلس و جایگاه حقیقی نمایندگان، هیات رییسه می‌تواند به منظور برقراری ارتباط موثر (دیداری، شنیداری، مکتوب) نمایندگان با موکلان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای رسمی و غیررسمی در مرکز و حوزه انتخابیه با اختصاص فضای فیزیکی مناسب (دفاتر کار و ملاقات عمومی) هرگونه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز را در شان نظام جمهوری اسلامی فراهم کند. اعتبارات مورد نیاز در بودجه سالانه مجلس پیش‌بینی می‌شود.

البته در سال 91 نیز نمایندگان مجلس مصوبه ای به ماده 76 الحاق نمودند که بر اساس آن در هر دوره مجلس، نمایندگان می‌توانند حداکثر پنج نفر از کارکنان یا کارشناسان دستگاه‌های مشمول ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری را برای بکارگیری در دفتر ارتباطات مردمی جهت امور مشاوره‌ای، اداری و خدماتی از دستگاه‌های ذیربط درخواست کنند. در این صورت دستگاه موظف است شخص یا اشخاص مزبور را به دفتر ارتباطات مردمی نماینده مامور کند

در تمامی این مواد قانونی به صراحت اشاره شده است که نمایندگان می توانند افرادی رابعنوان رییس دفتر یا مشاور خود بکار گیرند و محل ونحوه پرداخت حقوق ومزای آنها نیز کاملا مشخص شده است ،اما در هیچ جای این قانون، نگفته که نمایندگان برای هر شهر یک دفتر دایر نموده وهزینه های جدیدی  را به مردم ومجلس شورای اسلامی تحمیل نمایند .

از قضا یکی از نمایندگان حوزه شمالی استان ،در اقدامی عجیب ،علاوه بر تاسیس دفتر ارتباطات مردمی در شهر ایلام ، مدتهاست نسبت به تاسیس یک دفتر در شهرستان مهران مبادرت نموده است . اگرچه این اقدام نماینده رامی توان در در راستای ارتباط بیشتر با مردم قلمداد نمود ،اما اینکه این دفتر در اقدامی غیر قانونی از اعتبارات نهادی خدماتی وعمومی ودر محل یک سازمان خدماتی که از بودجه عمومی استفاده می کند دایر شده ،جای تامل وسوال است .

یکی از کارمندان شهرداری مهران که نخواست نامش فاش شود ،به خبرنگار ما گفت : ماههاست یکی از نمایندگان حوزه شمالی استان ،شهرداری مهران رابه دفتر خود تبدیل کرده،جالب اینجاست یکی ازکارمندان شهرداری که باید در خدمت شهروندان باشد ،ریاست دفتر ایشان را عهده دار شده است.

به گفته این کارمند ،ماههاست بخشی از شهرداری مهران ،جای اینکه در خدمت شهر وشهروندان باشد،عملا به محل تردد ارباب رجوع نماینده مجلس تبدیل شده واین موضوع در روند کاری شهرداری اخلال جدی به وجود آورده است .کجای قانون نوشته است ،نماینده ای که خود باید قانونگذار و ناظر اجرای قانون باشد ،در اقدامی غیر قانونی ،یک سازمان عمومی را به دفتر ارتباطات مردمی خود تبدیل نماید ؟ آیا این اقدام ،اجحاف وتضییع حقوق شهروندان محسوب نمی شود ؟ چرا کارمندی که درراستای ارایه خدمات به شهروندان وخدمت به شهرداری از بودجه عمومی حقوق دریافت می کند ،باید به جای خدمت به سازمان خود ،بصورت تمام وقت در اختیار نماینده قرار بگیرد؟

انتظار می رود ،نماینده محترم ،دستگاههای نظارتی و شخص استاندار ایلام ،به این موضوع ورود کرده واز شکل گیری رویه های نادرست وبدعت های فرا قانونی در استان جلوگیری به عمل آورند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار