اجرای قانون یا تضییع حقوق شهروندی ؟!
آیا شکستن تراوزی توزین شخصی که با آن کسب معاش می کند ،یا لگدمال کردن اسباب واثاثیه بساط شده یک دستفروش که با هزاران مشکل وقرض وقوله آن را فراهم کرده است ،یا دست گذاشتن بر سینه پیرمردی که از روی ناچاری چند بسته ادویه واسپند را روی پیاده رو پهن کرده تا با آن نانی برای اهل خانه اش فراهم کند !راهکار به حساب می آید؟!
کد خبر: ۴۲۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ 23 May 2017

روز گذشته کلیپی کوتاه از نحوه برخورد ماموران شهرداری ایلام با دستفروشان سطح شهر ایلام در شبکه های اجتماعی منتشر شد ،صرفنظر از اینکه این عمل دستفروشان مغایر با قوانین شهروندی است ،اما این موضوع نمی تواند مجوزی برای بروز رفتار خلاف قانون وعرف از سوی ماموران شهرداری به حساب آید.

به گزارش تابناک ایلام ،از اینکه سد معبر نمودن تجاوز به حریم مشاعات ومعابر شهر وتضییع حقوق شهروندی تلقی شده و تخلفی محرز محسوب می شود ،جای  هیچگونه شک وشبهه ای نیست.

ازاینکه طبق ماده 55 قانون شهرداری ایجاد خیابانها وکوجه ها ومیدانها و.... وهمچنین کسترش وتوسعه معابر از وظایف شهرداری است ومطابق تبصره 1 بند2همین ماده جلوگیری از ایحاد سد معبر توسط بازاریان وغیره هم برعهده شهرداری گذاشته شده است جای هیچگونه بحثی نیست ،زیرا بند ۲۰ ماده ۵۵ اصلاحی قانون شهرداری، سد معابر عمومی‌ و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی ‌برای کسب و سکونت ممنوع اعلام کرده است.

باید پذیرفت وضعیت اقتصادی و کسب وکار نامطلوب در شهری نظیر ایلام ،باعث شده است جمعی از شهروندان بمنظور تامین حداقل های زندگی خود به مشاغل کاذب رویی آورند ،که اتفاقا دست فروشی و پهن کردن بساط فروش در سطح معابر وپیاده روها یکی از این روشهاست که به وفور در جای جای شهر قابل رویت است.

شهرداری ایلام هم باید بپذیرد ،پدیده دستفروشی نه تنها در شهر ایلام بلکه در تمام شهرهای کشور به یک اپیدمی تبدیل شده است ،که دراین راستا لازم است به جای استفاده از قوه قهریه و رفتارهای فراقانونی ماموران شهرداری با این قشر ضعیف وزحمتکش ،واقعا دنبال راهکاری علمی ومنطقی باشد که در آن راهکار هم حقوق شهروندان پایمال نشود وهم اینکه این افراد بتوانند در فضایی امن وقانونی به کسب وکار وخود بپردازند.

اماآیا این رفتار غیر قانونی برخی از شهروندان که اتفاقا نه از روی قانونگریزی بلکه از روی ناچاری وبرای کسب معاش به این شغل روی آورده اند ،می تواند رفتار اخیر ماموران شهرداری در مواجهه با این پدیده را توجیه نماید ؟ آیا این رفتار ضعیف ترین قشر جامعه برای تامین لقمه ای نان حلال ،برای ماموران شهرداری درراستای تضییع حقوق شهروندی و برخورد غیر قانونی وغیرعرفی آنهم در مقابل دیدگان دهها عابر پیاده ،مجوز آفرین است ؟

آیا شکستن تراوزی توزین شخصی که با آن کسب معاش می کند ،یا لگدمال کردن اسباب واثاثیه بساط شده یک دستفروش که با هزاران مشکل وقرض وقوله آن را فراهم کرده است ،یا دست گذاشتن بر سینه پیرمردی که از روی ناچاری چند بسته ادویه واسپند را روی پیاده رو پهن کرده تا با آن نانی برای اهل خانه اش فراهم کند !راهکار به حساب می آید؟!

دوستان عزیزمان درشهرداری ایلام ،بهتر است زحمت یک سفر 4ساعته را به توریستی ترین شهر غربی کشور(شهرهمدان) به جان خریده و پس از غروب آفتاب، سری به خیابان های مشرف به میدان امام خمینی این شهر بزنند، تا قدری مفهوم ساماندهی را آموخته واین شیوه بکار گرفته شده توسط شهرداری همدان را  برای ساماندهی این مشکل نه چندان حاد شهرمان ایلام بکار گیرند.

تعیین نقاط حتی شلوغ شهر اختصاص آن به دستفروشی در ساعاتی از شب که مشکلی برای کسبه ومردم ایجاد نمی کند ،هم می تواند فرصتی برای امرار معاش دستفروشان ایجاد نماید وهم اینکه فرصتیست تا مردم از جای جای شهر بتوانند مایحتاج خود را با قیمتهای نازل تر تامین نمایند وبه اصطلاح معروف "کاری کنند بهر ثواب نه سیغ بسوزد نه کباب"

اما سوای از این همه مسایل، در پایان هم متذکر می شویم که رفتار غیر قانونی وخلاف عرف ماموران شهرداری ایلام با دستفروشان ،هیچگاه در شان یک مامور حکومت اسلامی نبوده و انتظار می رود ؛شهرداری ایلام به موازات اجرای قانون ،حقوق شهروندی را نیز مدنظر داشته باشد .نهایت اینکه با ماموران خاطی نیز برخورد جدی به عمل آورند ،زیرا جریحه دار شدن احساسات مخاطبین شبکه های اجتماعی ،عابران ناظر بر رفتار این ماموران و مهمتراز همه خرد شدن شخصیت دستفروشان در مقابل دیدگان مردم ،جرم کمی نیست که بتوان براحتی از کنار آن گذشت .


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار