مروری بر روزنامه های پنج شنبه 28 اردیبهشت ماه؛
روزنامه های امروز بیانات دیروز رهبر انقلاب پیرامون برنده اصلی انتخابات که مردم و نظام هستند را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال با پایان یافتن زمان تبلیغات انتخاباتی روزنامه های مختلف سعی کرده اند که در صفحات اول خود مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنند.
کد خبر: ۴۲۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ 18 May 2017

روزنامه های امروز بیانات دیروز رهبر انقلاب پیرامون برنده اصلی انتخابات که مردم و نظام هستند را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال با پایان یافتن زمان تبلیغات انتخاباتی روزنامه های مختلف سعی کرده اند که در صفحات اول خود مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنند.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز بیانات رهبر انقلاب را در کانون توجه قرار داده اند.

دعوت از مردم برای شرکت گسترده در انتخابات برای ایجاد یک حماسه دیگر

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان«برنده اصلی انتخابات ملت و نظام هستند» نوشت:« حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار هزاران نفر از مردم استان‌های قزوین، زنجان و سمنان، در سخنان مهمی، انتخابات روز جمعه را یک جشن ملی و یک حماسه بزرگ مردمی و جلوه‌ای از اندیشه نو و جذاب مردم‌سالاری اسلامی در مقابل دیدگان جهانیان خواندند و با تأکید بر لزوم حضور بسیار پرحجم مردم در پای صندوق‌ها گفتند: روز جمعه هر فردی رأی بیاورد، برنده اصلی انتخابات، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی هستند.

رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از حاکم شدن فضای شور و شوق انتخاباتی در سراسر کشور، خاطرنشان کردند: هر انتخاباتی که در دوره‌های مختلف برگزار می‌شود، در واقع صحنه درخشش ملت ایران و حماسه عظیم مردمی است که موجب افزایش عزت ملت و قدرت ملی می‌شود.»

دعوت مردم برای حضور گسترده در انتخابات


عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان«به خودمان رأی بدهیم» نوشت:« قدرت ناشی از رأی در جامعه است. برخی گمان می‌کنند با رأی دادن به دیگران آنان را قدرتمند و مشروع می‌کنند و لذا این تحول را نمی‌پذیرند. واقعیت این است که ماهیت قدرتمندی و مشروعیت ناشی از رأی مردم با ماهیت عوامل دیگر قدرتمندی فرق می‌کند. وقتی که یک حکومت به دلیل مشارکت بالای مردمش در انتخابات؛ قدرتمند است، همیشه خواهد کوشید که این مؤلفه را حفظ کند و همین برای اینکه بکوشد تا به خواست مردمش پاسخ دهد کافی است. بنابراین امیدواریم که با اعتقاد به اثرگذاری خودمان بر جامعه و قدرت و سیاست پای صندوق رأی برویم. تجربه گذشته نشان داده که انتخابات مؤثر بوده؛ این تجربه را نادیده نگیریم. بی‌تفاوت نباشیم که پشیمان خواهیم شد. به خودمان رأی دهیم، به هر آرمان و ارزشی که داریم. بدانیم که رأی ما آن را محقق می‌کند.»


فاضل میبدی در یادداتشی در روزنامه شرق با عنوان« یک رأی، یک آینده» نوشت:« فردا باز هم روز انتخاب و مشارکت در دو انتخابات بسیار مهم در کشور است و به‌طورحتم، حتی یک رأی شهروندان در ساختن آینده ایران، مؤثر و مفید خواهد بود. به دلایل بسیاری، رأی فردا بیش از زمان‌های دیگر، در آینده دور و نزدیک ما، خود را نشان خواهد داد. میراث گران‌بهای امام(ره) برای فرهنگ ملت تا سالیان‌سال، صندوق رأی و انتخابات است. امن‌ترین و آزادترین راه برای اینکه انسان نظر خود را اعلام کند، نوشتن نام نامزد موردعلاقه روی برگه‌های رأی است. دوران اصلاحات به‌عنوان یک دوران طلایی در ایران و در سطح بین‌الملل، مرهون حضور شاداب و مأیوس‌نشدن مردم در سال ٧٦ بود. مردم از اینکه حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مختلف از یک نامزد خاص صورت گرفت، دل‌آشوب نشدند و آرام و مطمئن، حماسه ساختند. نبود انسجام در نیروهای سیاسی تحول‌خواه و البته کم‌توجهی مردم به خطر پیش‌رو هم عامل ایجاد دولت‌های نهم و دهم در کشور بود؛ تجربه‌ای که مردم هشت سال بعد و در انتخابات ٩٢ از آن استفاده کرده و به میدان آمدند تا تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مهمی را رقم بزنند. رفتارهای تخریبی به‌ویژه در ماه‌های اخیر نشان از عصبانیت برخی جریان‌ها از نقش‌آفرینی و نظر اکثریت جامعه دارد. عده‌ای با تمام امکانات به دنبال این هستند که اعلام کنند در ایران هیچ کار مثبت و مؤثری صورت نگرفته است تا مردم را به انفعال کشانده و در یک انتخابات سرد با مشارکت حداقلی، آنچه می‌خواهند را عملي کنند.»


روزنامه اعتماد نیز در مطلبی با عنوان« معيار يك انتخاب خوب چيست؟» نوشت:« براي هر پديده‌اي مي‌توان معيار يا شاخص‌هاي مناسب در نظر گرفت و كيفيت آن پديده را براساس آن شاخص‌ها سنجيد. شاخص‌هاي هواي خوب شامل ميزان ذرات معلق، وجود گوگرد و مواد سمي، دوده، وجود بنزن و... است و بر اين اساس اعلام مي‌شود كه كيفيت هوا چگونه است. اگر با اين روش بخواهيم شاخص مناسبي براي يك انتخابات خوب تعيين كنيم، آن شاخص كدام است؟ براي به دست آوردن اين شاخص، ابتدا بايد تعريف روشني از انتخابات داشت. انتخابات رايج‌ترين شيوه براي كسب قدرت است و از آنجا كه قدرت جزو منابع كمياب است و تقاضا براي آن بالاست، در نتيجه دستيابي به قدرت و اداره امور مي‌تواند منشا اختلاف و تنش باشد. همچنين جامعه انساني نمي‌تواند درباره اين اختلاف به تفاهم برسد، مگر آنكه يك شيوه براي حل اختلاف و مورد قبول همه اطراف دعوا وجود داشته باشد. مثل نهاد داوري كه بسياري از افراد مي‌پذيرند در صورت بروز اختلاف، حكم داوري كه مورد قبول طرفين است را بپذيرند، زيرا بدون وجود داوري، ستيز بر روابط حاكم خواهد شد. انتخابات نيز همين طور است. انتخابات يعني شيوه مسالمت‌آميز حل اختلافات سياسي در دسترسي به قدرت كه مورد قبول همه مردم و ذي‌نفعان‌ باشد.

با اين ملاحظات، ويژگي كارايي و خوب بودن نهاد حل اختلاف چيست؟ هرچند نهادهاي حل اختلاف در نهايت حكمي را عليه يك طرف دعوا و به نفع طرف ديگر صادر مي‌كنند، ولي ويژگي نهاد خوب براي حل اختلاف اين است كه؛ يكم، در حل اختلاف قاطع باشد و آن را نهايي كند. دوم، نيز آتش اختلافات با صدور حكم نهايي خاموش شود و طرفين دعوا پس از دريافت حكم داوري، زندگي عادي خود را آغاز كنند و اختلاف و ادعاها به فراموشي سپرده شود. اگر قرار باشد كه حتي پس از صدور راي داوري، همچنان طرفين دعوا ناراضي و مدعي باشند، يا از مرحله حل اختلاف مسالمت‌آميز عبور كرده و وارد ستيزه‌جويي شوند، آن نهاد حل اختلاف كاركرد درستي نداشته يا آنكه مراجعين به آن نهاد از منطق درستي تبعيت نكرده‌اند و الزامات داوري را نپذيرفته‌اند. چنين اشكالي مي‌تواند ناشي از هر دو طرف ماجرا باشد، يا از مراجعين است يا از عملكرد ضعيف و نادرست نهاد حل اختلاف. البته مي‌تواند از هر دو طرف نيز باشد.»

روزنامه شهروند
دعوت از مردم برای شرکت گسترده در انتخابات برای ایجاد یک حماسه دیگر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار