پتروشیمی دهلران در سال ۱۳۸۶ کلنگ زنی شده است و هر سال وعده‌ای از سوی مسئولان برای اجرای پروژه داده شد که درنهایت این پروژه بعد از ۱۰ سال هیچ پیشرفتی نداشته است.
کد خبر: ۴۲۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ 17 May 2017
پتروشیمی دهلران - کراپ‌شدهباگذشت ۱۰ سال از کلنگ زنی پتروشیمی دهلران این پروژه همچنان بلاتکلیف و بی‌سرانجام است و در دولت تدبیر و امید که قرار بود این پروژه اجرایی شود، باز هم محقق نشد.

به گزارش تابناک ایلام؛ در دولت تدبیر و امید و با شعار تبدیل استان ایلام به  قطب سوم پتروشیمی کشور قرار بود این طرح بزرگ توسط صندوق بازنشستگان وزارت نفت اجرایی شود که تاکنون پروژه فقط در تجهیز کارگاه و.... مانده است و خبری از اجرای عملیات خود پروژه نیست.

حالا دولت رو به پایان است و باز هم این پروژه سرنوشتی بلاتکلیف به خود گرفته و البته سابقه عوض کردن چند پیمانکار و سرمایه‌گذار را نیز دارد.

آخرین وضعیت پروژه نیز حکایت از کارهای مقدماتی برای پروژه دارد؛ شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم  دهلران در مجلس اظهار داشت: پتروشیمی دهلران یکی از مهم‌ترین طرح‌های حوزه نفت و گاز در استان ایلام است که نیازمند توجه مسئولان ارشد کشوری است.

وی بیان داشت: این پروژه هم‌اکنون به صندوق بازنشستگان وزارت نفت واگذارشده و قرار است تا چند ماه آینده عملیات اجرایی پروژه آغاز شود.

کاظم‌زاده تصریح کرد: پروژه مهم دیگر در شهرستان ان جی ال ۳۱۰۰  بوده که درواقع تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی دهلران است، هم‌اکنون در حال ساخت است.

وی با اعلام اینکه این پروژه در حال اجرا و ساخت است، افزود: امیدواریم هرچه زودتر این دو پروژه بزرگ نفت و گاز در استان ایلام به سرانجام برسند چراکه نقش مهمی در توسعه فعالیت‌های انرژی در استان دارد و هم بسیاری از معضلات بیکاری استان را رفع می‌کند.

وی افزود: شهرستان دهلران یکی از مهم‌ترین مناطق نفت و گاز خیز کشور است که بیش‌ترین سهم در تولید نفت در غرب کشور را داراست و باید موردتوجه مسئولان کشوری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه معضل بیکاری در شهرستان دهلران و استان ایلام موج می‌زند، گفت: سرمایه‌گذاری در طرح‌های حوزه نفت و گاز شهرستان باعث توسعه کل استان می‌شود.

کاظم‌زاده عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین پیگیری‌های به‌عمل‌آمده درزمینهٔ اشتغال در شهرستان و استان ایلام، استفاده از نیروهای بومی در پروژه‌های نفت و گاز است که این مهم در پروژه‌هایی مثل ان جی ال و پتروشیمی دهلران حتماً موردتوجه قرار می‌گیرد.

وعده‌های دولت برای توسعه فعالیت‌های نفت و گاز در استان ایلام محقق نشد

محمدرضا مروارید استاندار ایلام نیز پیش از این اعلام کرده بود که دولت توجه ویژه‌ای به استان ایلام دارد و قرار است پتروشیمی دهلران، پتروشیمی مهران، توسعه پالایشگاه گاز ایلام و....را انجام دهد.

حالا بعد از گذشت چهار سال هیچ‌کدام از پروژه‌های نفت و گاز در استان ایلام محقق نشد و استان به قطب سوم پتروشیمی کشور نیز تبدیل نشد، حتی واحد الفین پتروشیمی ایلام نیز در این دولت افتتاح نشده است.

قرار بود فاز دوم پالایشگاه گاز نیز اجرایی شود که این مهم نیز محقق نشد و وعده‌های دولت برای توسعه فعالیت‌های نفت و گاز در استان به سرانجام نرسید.

نفت و گاز سرشار ایلام در کنار بیکاری جوانان

علی‌رضایی از کارشناسان مسائل اقتصادی استان ایلام ظهار داشت: ظرفیت‌های نفت و گاز استان ایلام متأسفانه مورد بی‌توجهی قرارگرفته است و بسیاری از جوانان استان برای یافت شغل به مناطقی مثل عسلویه مهاجرت کرده‌اند.

وی بیان داشت: درحالی‌که استان ایلام خود ظرفیت‌های بزرگ نفت و گاز دارد و سومین استان از لحاظ ذخایر نفت و گاز در کشور است ولی جوانان این استان از بیکاری رنج می‌برند.

رضایی با اشاره به اینکه نگاه مسئولان کشوری به استان ایلام بسیار محدود است، گفت: درحالی‌که این استان ظرفیت پروژه‌های بزرگ نفت و گاز را دارد ولی مسئولان به استان توجهی نمی‌کنند.

مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار