سیلوی ذخیره 20 هزار تنی گندم دشت عباس از توابع شهرستان دهلران عصر پنجشنبه در آیینی با حضور استاندار، معاونان استاندار، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان ایلام، فرماندار و جمعی از مسولان دهلران به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۴۱۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ 28 April 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این آیین گفت: کمبود سیلوی ذخیره گندم یکی از مشکلات کشاورزان دهلرانی در سال های قبل بود که با توجه به مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت با احداث این سیلو مشکل کشاورزان گندمکار حل می شود.
 
سید محمد تراب میری افزود: برای ساخت این سیلوی مکانیزه با مشارکت بخش خصوصی بیش از 50 میلیارد ریال هزینه شده است.
 
وی تاکید کرد: با احداث این سیلو، مشکلات ذخیره گندم کشاورزان در بخش موسیان بر طرف خواهد شد و کشاورزان برای تحویل محصول گندم تولیدی خود و ذخیره سازی آن در پایان سال زراعی جاری مشکلی نخواهند داشت.
 
تراب میری اضافه کرد: در شهرستان دهلران هم اکنون 2 سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت 90 هزار تن وجود دارد و با راه اندازی این سیلوی 20 تنی ظرفیت سیلوهای ذخیره گندم دهلران به 110 هزار تن رسید.
 
به گفته وی، پیش بینی می شود از 30 هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم شهرستان دهلران امسال 100 هزار تن گندم برداشت شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: اجرای طرح 5 هزار هکتاری آبخوان داری در شهرستان دهلران نقش مهمی در ذخیره آب زیر زمینی دارد.
 
سید محمد تراب میری در حاشیه بازدید استاندار ایلام از این طرح هم اظهار کرد: بیش از سه هزار و 700 هکتار از این عرصه با استفاده از نهال درختان کنار، کهور و اکالیپتوس نهالکاری شده است.
 
وی با بیان اینکه طول سیل بند این طرح 25 کیلومتر با پنج خاکریز است که موجب تقویت آب های زیر زمینی می شود، افزود: این طرح سالانه معادل سد ایلام به زمین آب تزریق می کند.
میری ادامه داد: کاهش خطر وقوع سیل و استفاده اراضی پایین دست و تامین آب شرب شهر دهلران از مزایای دیگر اجرای این طرح است.
 
استاندار ایلام هم در آیین افتتاح سیلوی ذخیره گندم با اشاره به اهمیت این سیلو در منطقه گفت: تسهیل در امر تحویل و ذخیره گندم در منطقه و کاهش هزینه ها برای کشاورزان از مزایای احداث این سیلو است.
 
محمدرضا مروارید به نهضت سیلو سازی در منظقه اشاره کرد و افزود: این سیلو با همت بخش خصوصی و تسهیلات بانکی در منطقه احداث شده است.
 
استاندار ایلام همچنین در دیدار با مردم شهر موسیان، حجم کارهای انجام شده و در دست اقدام شهرستان دهلران را در دولت یازدهم قابل توجه دانست و گفت: با این کارها دهلران روی ریل توسعه قرار گرفته است.
 
مروارید به ظرفیت های بخش موسیان نیز اشاره کرد و افزود: دولت و مردم باید زمینه بهره مندی هر چه سریعتر و بیش از پیش این ظرفیت ها را فراهم کنند.
 
وی به سد دویرج و شبکه های آبیاری و طرح 50 هزار هکتاری تبدیل اراضی دبم به آبی در عین خوش و دشت عباس اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی و تنوع در کاشت، اشتغال پایدار و رونق منطقه فراهم می شود.
 
استاندار ایلام ادامه داد: تکمیل و بهره برداری از سامانه گرمسیری بخش مهمی از اراضی کشاورزی این استان را تحت پوشش قرار می دهد که قرارگاه مجری طرح در دهلران مشغول کار است و در دو سال آینده طرح به بهره برداری می رسد.
 
وی با اشاره به کارهای انجام شده در حوزه نفت و گاز برای اشتغال جوانان منطقه دهلران هم یادآور شد: نیروگاه برق، صنایع تبدیلی کشاورزی و ایجاد شهرک صنعتی در دشت عباس در حال پیگیری است.
 
مروارید از آمادگی بخش خصوصی برای ایجاد کارخانه فولاد در دهلران نیز خبر داد و گفت: طرح های پتروشیمی و پالایشگاه دهلران نیز با جدیت از سوی مسئولان استان ایلام دنبال می شود.
 
وی با اشاره به ارائه طرح جامع ایجاد فرمانداری ویژه دهلران به وزارت کشور اضافه کرد: بات وجه به بازدید مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور از این شهرستان، این طرح نیز در حال پیگیری است.
 
استاندار ایلام چهار بانده کردن مسیر دهلران به اندیمشک را از اقدامات مهم در جهت توسعه منطقه دانست و اظهار کرد: 12 کیلومتر از این مسیر در مرحله بیس و آسفالت است و 18 کیلومتر دیگر نیز به پیمانکار واگذار شده است.
 
مروارید بر ضرورت توجه به عمران شهری موسیان با توجه به درخواست مردم تاکید کرد و گفت: در کمیته برنامه ریزی شهرستان تحقق خواسته های مهم مردم این شهر پیگیری می شود.
 
وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا تاکید کرد: دنیا به انتخابات ما چشم دوخته است و همانطور که مردم در راهپیمایی ها و سایر مراسم اقتدار نظام را نشان می دهند با حضور در پای صندوق های رای این رسالت خطیر وحدت و اتحاد ملی را نیز به خوبی نشان خواهند داد.
 
استاندار ایلام با اشاره به جایگاه ایران در مجامع جهانی افزود: با انتخای کاندیدای اصلح و رای بالا به او، می توانیم در دنیا سربلند باشیم و نشان دهیم که مردم در کشور پای نظام اسلامی ایستاده اند.
 
فرماندار دهلران نیز در جمع مردم موسیان بر ضرورت راه اندازی بازارچه مرزی، ارتقای دهستان دشت عباس به بخش و ایجاد فرمانداری ویژه در این شهرستان به عنوان مطالبات مردم تاکید کرد.
 
سید حسینعلی موسوی گفت: این شهرستان با 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق نیازمند داشتن بازارچه مرزی است که این راه اندازی آن نقش مهمی در بهبود معیشت مردم، اقتصاد منطقه و جلوگیری از مهاجرت معکوس مردم دارد.
 
وی از نگاه مثبت دولت تدبیر و امید در این زمینه تقدیر کرد و افزود: تلاش و پیگیری مدیریت ارشد استان ایلام برای این موضوع جدی است و انتظار داریم مردم هر چه زودتر از مزایای این مرز و بازارچه مرزی بهره مند شوند.
 
فرماندار دهلران با اشاره به شاخصه هایی چون جمعیت، پراکندگی روستاها، فاصله موسیان تا دهلران و ایلام، وجود بقاع متبرکه و امامزاده ها و در مسیر تردد زائران عتبات عالیات بخش موسیان تاکید کرد: تبدیل موسیان به دو بخش بر اساس این شاخص ها از انتظارات مردم است که امیدواریم با نگاه مثبت دولت و پیگیری استاندار ایلام هر چه زودتر محقق شود.
 
موسوی با اشاره اقلیم متنوع، تولید محصولات کشاورزی و دامی و پراکندگی شهرستان دهلران و تعداد روستاهای آن یادآور شد: با توجه به این شاخص ها، نگاه مثبت دولت، پیگیری مدیریت ارشد استان ایلام تبدیل فرمانداری دهلران به فرمانداری ویژه نیز از دیگر مطالبات و خواسته های مردم است.
 
فرماندار دهلران به عملکرد دولت در همه حوزه ها و ظرفیت های این شهرستان اشاره کرد و افزود: دولت در بخش کشاورزی شهرستان به خوبی عمل کرده و این عملکرد موجب تحول کشاورزی منطقه شده است.
 
موسوی با اشاره به ظرفیت های موسیان در بخش کشاورزی آب و خاک، نفت و گاز و سوابق مردم موسیان در دفاع مقدس گفت: کارنامه دولت یازدهم در توجه به این ظرفیت ها، افزایش یارانه ها، ارتقای معیشت و اقتصاد مردم مثبت و قابل دفاع است.
 
به گزارش تابناک ایلام، محمدرضا مروارید روز پنجشنبه به منظور شرکت در آیین افتتاح چند طرح عمرانی و کشاورزی و دیدار با مردم به شهرستان مرزی دهلران در 220 کیلومتری جنوب ایلام سفر کرد، در این سفر معاونان سیاسی، امنیتی و هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی، مروارید را همراهی کردند.
 
شهرستان دهلران در 220 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد و با توجه به وجود منابع آب و خاک از مناطق مهم و مستعد برای کشاورزی در استان ایلام محسوب می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار