طرحی برای جان دادن به گردشگری داخلی به صنعت گردشگری به عنوان حلقه مفقوده ایجاد شغل در ایران پرداخته و تاکید کرده این صنعت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد،
کد خبر: ۴۱۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 26 April 2017
به گزاش تابناک  ایلام ؛در این یادداشت آمده است: در این بین لزوم توجه به گردشگری داخلی می تواند ضمن افزایش همبستگی ملی و افزایش عرق ملی، استان های کم برخوردار نظیر ایلام را وارد مدار توسعه نماید.
 
در روزهای گذشته ایلام میزبان تور آشنایی با خبرنگاران حوزه گردشگری بود اتفاقی میمون که حوزه گردشگری ایلام را در کانون توجه رسانه ها قرار داد.
 
بیکاری و ایجاد شغل از کلید واژه های هر بحثی در میان صحبت های مردم ایران است و این روزها به دلیل مباحث انتخاباتی این واژه ها کاربردهای بیشتری یافته اند و هر کاندیدا یا طرفداران آن می خواهند با استفاده از این موضوع رای مردم را به سبد خود بریزند و بعضا قول هایی فراتر از توان خود یا اقتصاد ایران می دهند.
 
نکته بسیار مهم این است که برای ایجاد هر شغل در ایران بنابر آمارهای رسمی ارائه شده به رقمی بین 200 - 400 میلیون تومان نیاز است این رقم در صنایع نفتی به دو میلیارد تومان می رسد.
 
اما ارزان ترین و کم هزینه ترین ایجاد شغل که کمتر مورد توجه قرار می گیرد و حتی برخی از نامزدها با آن مخالفت جدی دارند ایجاد شغل از طریق جذب توریست (واژه توریسم از کلمه تور (tour) به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در لغت لاتین turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد و چرخش دارد که از طریق زبان‌های فرانسه و انگلیسی به فارسی راه یافته‌است و معادل فارسی آن گردشگر است) است که هر ده گردشگر می تواند یک فرصت شغلی ایجاد نماید. این موضوع برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است.
 
کشورهای زیادی از جمله کشورهای مسلمان مثل ترکیه و مالزی در این زمینه سرمایه گذاری های زیادی انجام داده و توانسته اند از این طریق درآمد زائی و ایجاد شغل نمایند. کشور ترکیه به عنوان کشور همسایه ما در این صنعت پیشرفت سریعی داشته است.
 
تعداد گردشگران این کشور در سال‌های 2004 تا 2014، از 17 میلیون نفر به 36 میلیون نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود که صنعت گردشگری ترکیه در سال‌های آینده رشد بیشتری پیدا کند و تا سال 2023 تعداد گردشگران خارجی آن به 50 میلیون نفر و درآمد سالانه این بخش به ارزش 50 میلیارد دلار برسد.
 
ترکیه توانسته است بعد از کشورهای فرانسه، آمریکا، اسپانیا، چین و ایتالیا مقام ششم جذب گردشگری را در جهان داشته باشد یکی از نقاط قوت صنعت گردشگری در ترکیه سهم مهمی است که در اشتغال‌زایی این کشور داشته و این سهم نیز با توجه به پیشرفت صنعت گردشگری، رو به افزایش است تا جایی‌ که طبق آمارهای ارائه شده این صنعت در سال 2014، موفق به ایجاد 580 هزار شغل شده است که 2.2 درصد از کل اشتغال این کشور را تشکیل می‌دهد.
 
انتظار می‌رود اشتغال‌زایی بخش گردشگری تا سال 2025 به ایجاد 915 هزار شغل منجر شود که قطعا سهم مهمی در بکارگیری نیروی کار و درآمدزایی این کشور ایفا خواهد کرد.
در کشور ما که دارای یکی از تمدن های قدیمی جهان است و دارای آثار بیشمار تاریخی، طبیعی و تفریحی است گردشگری می تواند یکی از منابع اصلی درآمد زایی باشد که به عنوان رقیب نفت به درآمد ملی اضافه نماید.
 
این موضوع در ایران بعد از انقلاب به دلایل بیشماری به خصوص تلاش غربی ها برای بدنام کردن ایران و ترس برخی از جریانات داخلی از ورود گردشگر به کشور توانسته است در اتحادی نامقدس به ضرر مردم تمام شود، خوشبختانه در سال های اخیر و با ارائه تصویر درست از ایران، حضور مناسب در رسانه های جهان، شکل گیری برجام و تلاش دولتمردان برای آُسان نمودن سفر به ایران این موضوع در حال دگرگونی است و امسال شاهد رشد گردشگری در کشور بوده ایم.
 
جدا از ورود گردشگران خارجی، کشور ایران به عنوان یکی از صادر کنندگان توریسم به دنیا هم مورد توجه قرار گرفته است برای نمونه ایرانی ها سالانه 700 هزار نفر گردشگر به ترکیه می فرستند. همین امسال و با توجه به حرکت نرم آژانس های گردشگری و البته توجه کشورهای میزبان، منطقه قفقاز به عنوان یک مسیر جدید گردشگری برای ایرانیان مطرح شده و گردشگری را در سه کشور ارمنستان، آذربایجان و گرجستان دچار تحول کرده است.
 
اما نکته ای که در این مقاله قصد توجه جدی به آن داریم و مورد تاکید است لزوم توجه به گردشگری داخلی و تجربه سفر به مناطقی از ایران است که هنوز ناشناخته و بکر مانده است.
 
ایرانیان به خصوص مراکز مهم جمعیتی آن یعنی پایتخت و استان های نزدیک به آن با توجه به نزدیکی به شمال و جذابیت های آب و هوایی آن بیشتر به این نقطه از کشور و در مراحل بعدی به استان خراسان و شهرهای کویری و مرکزی ایران نظیر کرمان، یزد و اصفهان می نمایند.
 
در سال های اخیر لزوم توجه دولت به گردشگری جنگ، توانسته است میزان گردشگر را در مناطق جنگی به خصوص خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان افزایش دهد ولی با توجه به شرایط خاص این گردشگران منجر به درآمد زایی برای این مناطق نمی شود و لازم است که مجریان سیاست های گردشگری در این زمینه تلاش کند و ضمن معرفی جاذبه های گردشگری دو منطقه شرقی و غربی کشور، استان های مرزی کشور را مورد توجه قرار دهند تا ضمن معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری این استان ها، زمینه شناخت بیشتر آنها برای مردم کشور فراهم گردد.
 
برای مثال استان ایلام که داری مرزی 435 کیلومتری با کشور عراق است دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری است که خوشبختانه به دلیل اینکه دروازه عتبات عالیات است زائران میلیونی از 15 کشور مسلمان از آن عبور می نمایند.
 
متاسفانه یا خوشبختانه این جمعیت میلیونی به خصوص در ایام اربعین به دلیل رایگان بودن اکثر خدمات درآمد آنچنانی برای مردم به همراه ندارد به همین خاطر لازم است که سفر این زائران در طول سال و نه در یک ایام خاص مورد توجه قرار گیرد.
 
همچنین زائرانی که از کشور عراق به مقصد امکان زیارتی کشور وارد استان می شوند باید ساعات بیشتری در استان بمانند از قبل، خبرهایی در مورد ماندگاری یک یا دو روزه آنان در ایلام و گردشگری در استان منعکس شد که تاکنون عملی نشده است.
 
اما ایلام فقط یک مسیر عبور نیست و با دارا بودن 756 اثر ثبت شده تاریخی می تواند در جذب گردشگر دست بالا را داشته باشد، چهار فصل بودن این استان به همراه سرزمین های کویری و کوهستانی آن که در فاصله کوتاهی از هم قرار گرفته اند می تواند بر این زیبایی بیفزاید...درحالی که برخی کوه های ایلام سفید پوش است می توان در بیایان 50 هزار هکتاری ابوغویر کویر نوردی کرد.
 
خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی در روزهای گذشته با علم به این نکات، پس از سیستان و بلوچستان در اسفند ماه، دومین فم تور (تور آَشنایی) خود را در استان ایلام، کرمانشاه و کردستان که دارای جاذبه های توریستی فراوانی هستند برپا کرد. مناطق این سه استان میزبان نمایندگان دفاتر فعال طبیعت‌گردی کشور، خبرگزاری‌های فعال کشور و کارشناسان فعال طبیعت ‌گردی بود.
 
خبرنگاران شرکت‌کننده در این تور رسانه ایی در سفر به استان ایلام از تنگه رازیانه، سد سیمره، قلعه میر ‌غلام ‌شاهی، شهر تاریخی سیمره، قلعه پوراشرف، قلعه بهرام چوبین، پل تاریخی گاومیشان و اقامتگاه بوم‌گردی گاومیشان بازدید کردند.
 
همچنین بازدید از دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو، آبشار ماهوته، اثر تاریخی پشت قلعه آبدانان، چشمه‌های آبگرم، امامزاده ابراهیم(ع)، قلعه کنجان‌چم و غار زینگان و روستاهای هدف گردشگری بخش دیگری از سفر تیم رسانه ای به این ایلام بود.
 
پس از این سفر ما شاهد بازتاب مثبت این اتفاق در رسانه های کشور بودیم و استان ایلام و دو استان دیگر در صدر اخبار گردشگری قرار گرفتند.
 
باید از مسولان حوزه میراث فرهنگی استان ایلام و دیگر استان های میزبان این طرح و البته مسئولان میراث فرهنگی کشور که به خوبی بر مشکلات و ظرفیت های گردشگری اشراف دارند ضمن تشکر دست مریزاد گفت و انتظار داشت که این فم تورها به طور متناوب در استان های مختلف کشور به خصوص استان های مرزی اجرا شوند./م
 
**سیاوش دارابی**
 
خبرآنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار