مدیرمسئول تابناک ایلام در میزگرد ایرنا :
مسئول سایت خبری تابناک گفت: باید بپذیریم رسانه ملی (صدا و سیما) نسبت به خبرگزاری ها، شبکه های مجازی و رسانه های مکتوب با وجود انتقادهای وارده به آن در خصوص حمایت یک طرفه و ناعادلانه و تبدیل شدن به رسانه و تریبون یک حزب خاص تاثیرگذاری بیشتری در جذب مخاطبان و عامه مردم و همچنین انتخاب فرد شایسته دارد.
کد خبر: ۴۱۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 26 April 2017
واقعیت اینکه رسانه ها و مطبوعات در بحبوبه برگزاری و حتی تا مدت ها پس از اتمام انتخابات مهمترین محل رجوع و ابزارهای پیگیری افکار عمومی برای آگاهی از برنامه ها و دیدگاه های نامزدها، ترکیب کابینه، دیگر رویدادها و حواشی مربوط به آن هستند.
رسانه ها در جهان امروزی که روز به روز با گسترش فناوری های نوین در عرصه ارتباطی در حال تکوین و دگردیسی هستند نقش بسیار تعیین کننده در جهت دهی سیاست گذاری ها، تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در حوزه های گوناگون زندگی انسان و امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مردم بر عهده دارند.
به سبب قدرت رسانه ای و فراگیری حوزه نفوذ و تاثیر این ابزارها بی جهت نیست که سیاست پیشگان در همه نظام های سیاسی جهان از نظام های توتالیتر گرفته تا نظام های مردم سالار هم و غم خود را مصرف این می کنند تا از رسانه ها و مطبوعات نهایت بهره و استفاده را در راستای منافع فردی و گروهی حزبی و تشکیلاتی خود برند.
رسانه ها و مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به صبغه دینی نظام و اهمیت نظام سیاسی به عنصر آگاهی بخشی و اینکه دانستن حق طبیعی مردم است جایگاه ویژه ای نزد کارگزاران و مردم دارند به همین علت در موسم انتخابات این ابزارهای ارتباطی یکی از شلوغ ترین زمان ها و پرکارترین ایام خود را سپری می کنند.
با توجه به نقش رسانه ها در انگیزش مردم به سمت انتخابات و اینکه کدام انتخاب اصلح است،ایرنا مرکز ایلام میزگردی با تعدادی از اصحاب رسانه استان برگزار کرد که دیدگاههای علی اصغراسدی مدیرمسئول تابناک ایلام در این میز گرد بدینشرح است :
**اسدی: انقلاب اسلامی یک انقلاب رسانه ای بود
مسئول سایت خبری تابناک ایلام نیز در این میزگرد اظهار کرد: حضور در انتخابات یعنی حضور افراد در حق تعیین سرنوشت خود و جامعه که لازمه آن آگاهی مردم از از نامزدهایی است که آینده آنها را رقم می زنند.
علی اصغر اسدی افزود: پیشینه انتخابات در کشور ما به بیش از 97 سال می رسد و در طول این مدت رسانه ها به شکل های مختلف و با توجه به شرایط زمانی نقش خود را حتی در گذشته های دور در انتخابات نشان داده اند.
وی یادآور شد: انقلاب اسلامی یک انقلاب رسانه ای است چرا که رسانه ها هم در شکل گیری انقلاب و هم در تحکیم و تداوم آن همواره نقش خود را ایفا کرده اند.
اسدی گفت: با وضعیت کنونی کشور و شکل گیری رسانه های مجازی متعدد از جمله اینترنت و شبکه های مجازی بسیار و همچنین رسانه های مکتوب وظیفه رسانه ها در آگاه سازی مردم و انتخاب فرد اصلح نسبت به گذشته 2 چندان شده است.
وی یادآور شد: رسانه ها برای آنکه بتوانند به عنوان مهندسان افکار عمومی در اثرگذاری نقش مطلوب خود را ایفا کنند دارای سه کارکرد هستند که این کارکردها قبل از انتخابات، زمان انتخابات و بعد از انتخابات نمود پیدا می کنند.

** رسانه ها بیشترین شور را برای حضور در انتخابات ایجاد می کنند
وی گفت: قبل از انتخابات رسانه ها با رعایت اخلاق رسانه ای می توانند به صورت آگاهانه به نقش اطلاع رسانی و خبر رسانی خود از طریق معرفی گروه های سیاسی، معرفی برنامه نامزدها و ایجاد شور و هیجان مردم را برای افزایش مشارکت آگاهانه در این عرصه سرنوشت ساز ترغیب کنند.
اسدی افزود: بعد از انتخابات رسانه ها کارکرد خاص خود را دارند و با باز نشر اخبار در این مقطع زمانی از وضعیت حضور مردم پای صندوق های رای میزان مشارکت مردم را افزایش می دهند.
وی با بیان اینکه بحث نظارتی رسانه ها مغفول مانده است، ادامه داد: رسانه ها بعنوان یک ناظر نقش بسزایی در ایجاد انتخابات سالم و بدون شائبه ایفا می کنند و بعد از انتخابات نیز کارکرد خود را دارند و با معرفی میزان مشارکت مردم در عرصه های بین المللی و داخلی به تحکیم روانی نظام کمک می کنند.
مسئول سایت تابناک ایلام با اشاره به اینکه رسانه ها علاوه بر تاثیراتی که در مشارکت عمومی و افزایش حضور حداکثری مردم در حق تعیین سرنوشت خود دارند، گفت: رسانه ها با داشتن ابزارهای متفاوت از جمله پیامک و نظرسنجی مخاطبان می توانند مردم را از یک رای دهنده صرفا منفعل به یک کنشگر فعال اجتماعی تبدیل و در حوزه انتخابات و تبلیغات تاثیرگذاری خود را به نمایش بگذارند.
اسدی افزود: رسانه ها در زمینه انتخابات بخصوص در بحث انتخابات شوراها می توانند 2 کارکرد سخت افزاری و نرم افزاری داشته باشند که بخش سخت افزاری به همان افزایش هیجان با مشارکت فیزیکی مردم در پای صندوق های رای می انجامد و در بخش نرم افزاری نیز که نقش رسانه ها 2 چندان است می توانند به صورت کارشناسی و تخصصی تر روی دیدگاه مردم تاثیر بگذارند.

**رسانه ملی در جذب مخاطبان نقش و تاثیرگذاری بالاتری نسبت به سایر رسانه ها دارد
مسئول سایت خبری تابناک در خصوص حوزه رسانه های همسو با احزاب گفت: باید بپذیریم رسانه ملی (صدا و سیما) نسبت به خبرگزاری ها، شبکه های مجازی و رسانه های مکتوب با وجود انتقادهای وارده به آن در خصوص حمایت یک طرفه و ناعادلانه و تبدیل شدن به رسانه و تریبون یک حزب خاص تاثیرگذاری بیشتری در جذب مخاطبان و عامه مردم و همچنین انتخاب فرد شایسته دارد.
اسدی افزود: در نظام های سیاسی مختلف دنیا گروه های سیاسی تلاش می کنند اثرگذارترین و پرمخاطب ترین رسانه را به عنوان تریبون خود انتخاب و اثرگذاری حزب و جناح خود را بیشتر می کند که متاسفانه در کشور ما این موضوع نهادینه نشده است.
وی یادآور شد: رسانه ها باید با رعایت عدالت، اخلاق رسانه ای و در کمال بی طرفی برنامه های همه جناح ها و طیف های قانونی فعال در کشور را پوشش و در اختیار مردم قرار دهند اما این بیطرفی در رسانه ملی نادیده گرفته شده و به تریبون یک جناح و طیف خاص تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه در جهان امروزی رسانه ها به ساحت زیستی افراد رسوخ کرده اند، گفت: رسانه ها در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی افراد حتی در نحوه خوراک و پوشاک افراد تاثیر می گذارند می توانند در جلب و جذب مردم به سمت مسائل سیاسی و جهت گیری نامزدها نیز تاثیر داشته باشند.

** اخلاق رسانه ای در کشور ما مغفول مانده است
اسدی تاکید کرد: رسانه ها با رعایت اخلاق رسانه ای و بدون جانبداری از جناح یا طیف خاص، برنامه ها و دیدگاه های نامزدها را به اطلاع مردم برسانند و آنها را در مسیر درست هدایت کنند که متاسفانه این اخلاق رعایت نمی شود.
وی با بیان اینکه مخاطبان و اعتماد آنان پای ثابت رسانه ها است،گفت: این مخاطبان می توانند مخاطب عام، سیاسی و یا همان نامزدهای مورد نظر باشند و زمانی که رسانه ها نتوانند برنامه های تخصصی را همزمان با رعایت اخلاق رسانه ای به اطلاع مردم برسانند به یقین مخاطبی نیز جلب نخواهد شد و خروجی به همان انتخاب بدون آگاهی می انجامد.
مسئول سایت تابناک ایلام ادامه داد: بدون پایبندی و رعایت اخلاق رسانه ای و اصل بیطرفی و تنها اندیشیدن به پیروزی و تخریب و اهانت به جناح ها و گروه های سیاسی کاری از پیش نمی بریم و باید به عنوان رسانه موثر و با رعایت اصول ذکر شده و پرهیز از محافظه کاری، مبالغه، سانسور خبری و پرداختن به خبرهای غیر واقعی اعتماد بخش بزرگ جامعه و مخاطبان را به سمت خود جلب کنیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار