مروری بر روزنامه های دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه،
روزنامه های امروز از جناح های مختلف سیاسی رقابت های انتخاباتی و حمایت از نامزدها مورد نظر خود را ادامه داده اند. اگرچه رسانه هایی که از بیت المال بودجه دریافت می کنند؛ قدری در حمایت علنی محتاط تر شده اند. همچنین تغییر ناگهانی رئیس دانشگاه آزاد نیز از دیگر موضوعات مورد توجه رسانه ها بوده است.
کد خبر: ۴۱۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 24 April 2017
روزنامه های امروز از جناح های مختلف سیاسی رقابت های انتخاباتی و حمایت از نامزدها مورد نظر خود را ادامه داده اند. اگرچه رسانه هایی که از بیت المال بودجه دریافت می کنند؛ قدری در حمایت علنی محتاط تر شده اند. همچنین تغییر ناگهانی رئیس دانشگاه آزاد نیز از دیگر موضوعات مورد توجه رسانه ها بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب واکنش شدید به تغییر رئیس دانشگاه آزاد نشان داده اند.

 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« تغيير مدير ميراث هاشمي » نوشت:« عصر همان روزی که روزنامه کیهان تیتر زده بود: «دانشگاه آزاد در انتظار تغییرات اساسی» میرزاده رئيس دانشگاه آزاد در یک جلسه فوق‌العاده برکنار و علی‌محمد نوریان به عنوان «سرپرست موقت» این دانشگاه منصوب شد. آن‌طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، عصر روز گذشته براساس تبصره یک ماده ١١ اساسنامه، یک جلسه فوق‌العاده به درخواست چهار نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد و به ریاست علی‌اکبر ولایتی، تشکیل می‌شود و در آن با تصمیم اکثریت اعضای هیئت امنا، میرزاده از ریاست این دانشگاه برکنار می‌شود. نام این چهار عضو عنوان نشده است.براساس این تصمیم، مقرر شده است که حمید میرزاده رئیس فعلی دانشگاه آزاد در یک هفته از ریاست استعفا دهد و در غیر این‌صورت خودبه‌خود برکنار خواهد شد.وزيران علوم و بهداشت، به عنوان دو نفر از اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه آزاد پس از اظهارنظرهاي خود در این جلسه برای شرکت در جلسه هیئت‌دولت از جلسه خارج شدند با این حال جلسه با حضور هفت نفر ادامه پيدا كرد.»

 

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان«بركناري رياست‌ دانشگاه‌آزاد » با اشاره به اینکه علي‌محمد نوريان به عنوان سرپرست انتخاب شد و برخي اصولگرايان براي تصاحب رياست‌دانشگاه خيز برداشته‌اند نوشت:« بعد از شنيدن زمزمه‌هايي مبني بر امكان تغيير رييس دانشگاه آزاد در روزهاي گذشته، از بعدازظهر ديروز و همزمان با تشكيل جلسه هيات امناي اين دانشگاه كه دو وزير علوم و بهداشت هم در آن حضور داشتند، ناگهان زمزمه‌ها به صورت اخبار غيررسمي سر از شبكه‌هاي اجتماعي و كانال‌هاي خبري درآوردند. پس از اينكه دو وزير كابينه روحاني پيش از موعد جلسه دانشگاه آزاد را ترك كردند تا به جلسه دولت بروند، خبر رسيد كه در غياب آنها حميد ميرزاده، كه از سال ٩٢ و با روي كار آمدن دولت يازدهم رياست دانشگاه آزاد را بر عهده داشت از مقام خود بركنار شده است، با انتشار اين خبر نام علي‌محمد نوريان به عنوان سرپرست اين دانشگاه اعلام شد.

پس از پايان اين جلسه ياسر هاشمي، رييس دفتر هيات امناي دانشگاه آزاد در واكنش به بركناري ميرزاده به ايلنا گفت: سياست‌هاي مديريتي ميرزاده در دانشگاه آزاد اسلامي، منطبق برمشي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود و بركناري او سه ماه قبل از مدت حكم قانوني برخلاف سيره مديريتي آيت‌الله هاشمي در جهت ثبات و رشد دانشگاه آزاد اسلامي است.»

انتخابات

علت تغيير مدير ميراث هاشمي/ چه کسانی فیلم‌ تبلیغاتی نامزدها را می‌سازند؟ 

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان« چه کسانی فیلم‌ تبلیغاتی نامزدها را می‌سازند؟»مدعی شد که گفته می شود که فیلم تبلیغاتی حسن روحانی را حسام الدین آشنا خواهد ساخت. نام رضامیرکریمی نیز در این میان شنیده می شود فیلم های تبلیغاتی ابراهیم رئیسی را مهدی نقویان و محمدعلی فارسی خواهند ساخت سید محمود رضوی، بهروز شعیبی و حسین مهدویان به عنوان سازندگان مستندهای تبلیغاتی قالیباف مطرح شده اند محمد مهدی عسگرپور و احمدرضا درویش به عنوان سازندگان فیلم های تبلیغاتی اسحاق جهانگیری مطرح شده اند تاکنون نامی از فیلمسازی برای ساخت مستندهای مهندس میر سلیم به میان نیامده است.

طرح از روزنامه شهروند

 علت تغيير مدير ميراث هاشمي/ چه کسانی فیلم‌ تبلیغاتی نامزدها را می‌سازند؟

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان« حرکت تبليغاتي نامزدها از شهرستان‌ها آغاز شد » نوشت:« روحاني ديروز به قزوين رفت، قاليباف به مازندران و رئيسي هم كه ديروز به مجلس رفت، امروز به سيستان و بلوچستان خواهد رفت. در اين ميان رئيس‌جمهور مستقر از ظرفيت بيشتري براي تبليغات انتخاباتي با تحركات و ديد و بازديدها برخوردار است. اين يك امتياز خودبه‌خودي در قانون انتخابات رياست‌جمهوري است به نفع رئيس‌جمهور مستقري كه براي چهار سال دوم هم نامزد مي‌شود. با تمركز قدرت در تركيه، مي‌توان ايران را صاحب تنها دموكراسي واقعي در منطقه دانست و اگر نتايج پيش‌بيني‌نشده و غيرمنتظره برخي انتخابات‌هاي گذشته را نيز در نظر بگيريم، مي‌توان دموكراسي در ايران را از نمونه‌هاي برتر آن در جهان دانست. قدرت مردم در انتخابات‌هاي ايران نشان داده شده است و حالا دنيا به ايران با چشم ديگري مي‌نگرد، كشوري كه مردم آن مي‌توانند هر گاه اراده كنند طرحي نو دراندازند. »

 

توافق هسته ای

حسن هانی زاده در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان« برجام و بازطراحی‌آب‌سنگین اراک » نوشت:« قرارداد بازطراحی آب سنگین اراک سرانجام بین طرف‌های ایرانی وچینی با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین پایتخت اتریش به امضا رسید. یکی از فصل‌های پیچیده توافقنامه برجام که فرایند زمانی بسیار طولانی برای نهایی کردن آن طی شد، موضوع آب سنگین اراک بود که عمده‌ترین نقطه اختلاف ایران و 5+1 به‌شمار می‌رفت. در طول مذاکرات هسته‌ای هم آژانس بین‌المللی و کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان روی موضوع آب سنگین اراک حساسیت فوق‌العاده‌ای نشان می‌دادند. با توجه به اینکه از نظر آمریکا و غرب راکتورهای آب سنگین اراک ممکن است پلوتونیوم 239 تولید کنند که قابلیت شکاف دارد، لذا درصدد حذف کلی این طرح از چرخه هسته‌ای ایران بودند. همین موضوع حساس و مهم دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای را ماه‌ها به تاخیر انداخت، اما سرانجام با پافشاری تیم مذاکره‌کننده ایران طرح سومی برای آب سنگین اراک تعریف شد. آب سنگین اراک صرفا برای تولید «رادیو ایزوتوپ» که کاربرد پزشکی دارد و در پزشکی هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحی شده بود. دستیابی دانشمندان هسته‌ای ایران به این فناوری فوق‌العاده پیچیده یکی از بزرگ‌ترین افتخارات ایران تلقی می‌شود، زیرا دانشمندان ایرانی این فناوری را بدون تکیه بر امکانات غربی کاملا بومی‌سازی کرده‌اند. شاید ایران جزو معدود کشورهایی است که توانست بدون کمک کارشناسان خارجی و در چارچوب استانداردهای امنیتی بالا تاسیسات آب سنگین اراک را احداث کند. همین امر موجب شد تا لابی صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تردیدهایی در مورد اهداف ایران ایجاد و جریان‌سازی‌های شدیدی را علیه ایران آغاز کنند. البته پسماند آب سنگین اراک که یکی از موارد بهانه‌گیری‌های آمریکا وغرب بود، قابلیت کنترل شدن دارد، زیرا ایران با نظارت و بازرسی دوره‌ای این راکتورها موافقت کرده بود. سرانجام تغییر کاربری تاسیسات آب سنگین اراک مورد موافقت ایران قرار گرفت، مشروط بر اینکه اولا کشورهای 1+ 5 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هزینه بازطراحی تاسیسات اراک مشارکت کنند و ثانیا مهندسان چینی نقش مستقیمی در بازطراحی این تاسیسات داشته باشند. این امر به‌طور طبیعی می‌تواند نقطه قوتی در توافقنامه برجام به سود جمهوری اسلامی تلقی شود، زیرا آمریکا، فرانسه و انگلیس قصد داشتند تاسیسات آب سنگین اراک را به یک تاسیسات آزمایشگاهی رده سوم تبدیل کنند. امضای اولیه توافقنامه بازطراحی تاسیسات آب سنگین اراک نشان می‌دهد که ایران هیچ‌گاه در صدد استفاده نظامی از این تاسیسات نبوده و موافقت با بازطراحی تاسیسات اراک بهانه را از غرب و آمریکا گرفت. لذا به‌رغم وجود برخی بدبینی‌ها در مورد تغییر کاربری تاسیسات آب سنگین اراک، از آنجایی که چین در توافقنامه برجام با ایران همراهی کرده بود، این کشور قطعا منافع ایران را بیش از سایر کشورهای 1+5 مورد توجه قرار می‌دهد. بنابراین در بازطراحی تاسیسات آب سنگین اراک کارشناسان چینی با توجه به روابط استراتژیک با جمهوری اسلامی قبل از هر چیز منافع ملی ایران را در نظر خواهند گرفت که این امر نقطه قوت این توافقنامه است.»

طرح از روزنامه قانون

 http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1396/2/4/715970_547.png

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار