برگزاری کنگره ادبی "زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی " به همان اندازه ارزشمند بود وتوانست ،پیشنیه فرهنگ وادب مردمان این دیار را فریاد بزند ،به همان اندازه نیز توانست در نقاب افکنی از چهره استادی که حقا از الفبای ادب بی بهره است ،مثمر ثمر واقع شود.
کد خبر: ۴۱۱۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰ 21 April 2017

تابناک ایلام::آنچه که از دوران کودکی خود به خوبی یاد دارم ،شاید این موضوع باشد که معلمهای ما بیشتر از هر چیزی برروی دفترهنر ما ویا روی تخته سیاه این دو مطلب را می نوشتند که: "ادب مرد به ز دولت اوست" و"با ادب باش تابزرگ شوی"

زمان گذشت ،بزرگ شدیم اما شاید ممارست در نوشتن این جملات ادبی هرگز نتوانست بسیاری از ما را خوش خط کند، اما این آموزه ها در گوش وجان ما برای همیشه ماندگار شد . حالا با گذشت دهه ها از آن روزگاری که مشق خط می کردیم ، این روزها در کوی و برزن و در هر جمع و محفلی، شاهد بی ادبی ها و بی اخلاقی ها ی هستیم که سایه سنگینش را بر این مرز وبوم گسترانیده ،گستره نفوذ آن بنحویست که هیچ کس از تیررس آن در امان نیست .از سیاستمدار و رسانه ای گرفته تا بازاری و غیربازاری را درنوردیده !گویا این روزها بی اخلاقی بخشی از اخلاق کاری جامعه شده است .

اگر بگوییم برخی از مشاغل وحِرَف به اقتضای وضعیت وشرایطشان مرعوب وتسلیم این تهاجم ناجوانمردانه شده ملالی نیست ،نگرانی ما از آنان است که خود مصداق نمکی هستند که واقعا گنیده اند ! وما هم فقط می توانیم منادی این شعار باشیم که "وای برآن روزی که بگندد نمک"!

تا آنجاییکه میدانم ،بزرگان وصاحبان علم وادب هیچگاه بیراه حرفی بر زبان نیاورده و بی جا تمثیلی را بیان نکرده اند ،هر تمثیل وضرب المثلی که ازآنان برجای مانده ،حکایتی طولانی ومنبعی غنی از آموزه هایی است که قرن ها بعد هم منبع کسب دانش و اخلاق وادب برای آدمیان شده اند.

آنان بی ربط نگفته اند که از قیمتی ترین سرمایه ها و میراث های حیات آدمی ادب است.وادب حتی بالاتر از ثروت و سرمایه اوست (ادب مرد، به ز دولت اوست)

ادب در هر که و هر کجا باشد، هاله ای از محبت و مجذوبیت را بر گرد خود پدید می آورد و انسان با ادب را عزیز و دوست داشتنی می کند.

شناخت ادب هم جز با توجه به نمودهای بی ادبی میسر نمی گردد. این نمودها و نشانه ها و علایم، هم در گفتار نمایان است، هم در رفتار و برخورد.

اگر عاقلانه زیستن و متانت در گفتارو وقار در رفتار، نشانه ادب است. بی خردی، گفتار زشت، بددهانی، تند خویی زشت گویی، دشنام و توهین، سبکسری و خیره سری، لجاجت و عناد و ... هم بی ادبی است.

اگر کنترل دوستی ها و معاشرت ها ادب است، بی ادبی یعنی رفت و آمد با افراد ناباب و بی دقتی در گزینش دوستان و بی تعهدی در مجالست ها و رفاقت ها. آن که زشت گفتار و بد زبان است، به تعبیر حضرت علی( علیه السلام) از ادب بی بهره است: «لا ادب لسیی النطق ».

با ذکر این مقدمه می خواهم به شرح حاشیه ای بر یک مراسم ادبی بپردازم . روزهای پایانی هفته گذشته ،شهرستان چرداول بزرگترین اتفاق فرهنگی وادبی تاریخ خود را پشت سرگذاشت . برگزاری کنگره ادبی "زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی " به همان اندازه ارزشمند بود وتوانست ،پیشنیه فرهنگ وادب مردمان این دیار را فریاد بزند ،به همان اندازه نیز توانست در نقاب افکنی از چهره استادی که حقا از الفبای ادب بی بهره است ،مثمر ثمر واقع شود.

متاسفانه در قسمت دوم همایش بزرگ منطقه ای"زنده یاد علیشاه خان حیدری زادی" حدود ساعت6 و نیم که به اذعان همگان و مهمانان مدعو از6 استان در سطح بالا و با کیفیت عالی و دیسیپلین قوی برگزار و اجرا شد، شاهد حرکت غیر اخلاقی ، زشت و غیر ادبی از طرف یکی از اساتید ادبیات استان وازاعضای ستاد انتخاباتی یکی از رقبای جلال میرزایی نماینده حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی بودیم .

هنگامی که این استاد مشغول ارائه مقاله در روی سن قرار داشت ، در همین خلال دکتر جلال میزرایی وارد تالار محل برگزاری همایش شد. با توجه به استقبال بی نظیر مردم از همایش ونبود جای خالی ، دکتر میرزایی در همان ردیف اول غافل از اینکه صندلی خالی جای خالی کسی باشد برهمان صندلی نشست.

با پایان یافتن مقاله زمانی که وی قصد داشتند سر جای خویش بنشینند ، دکتر میرزایی را بر روی صندلی خود مشاهده کردند.

واکنش این استاد ادبیات تعجب همه حضار را برانگیخت ،زیرا ایشان در برخوردی غیر اخلاقی ودون شان یک استاد ادب ، به دکتر میرزایی  گفت:"چرا جای من نشستی بلند شو"

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی هم خاضعانه وبدون واکنش به این برخوردخلاف شان استاد ادب! از محل جایش بلند شد و در صندلی دیگری نشست.

این رفتار خارج از نزاکت این استاد ادبیات استان ،به حدی زننده وبدور از اخلاق بود که واکنش استاندار ایلام راهم بدنبال داشت . زیرا وی خطاب به همراهان ونزدیکان این استاد ادب !،رفتار خارج از شان وی را تذکر داده بود.

بی گمان بهترین گزینه ای که در شان رفتار خارج از ادب واخلاق این استاد به ذهن می رسد ،چیزی جز این شعر سعدی شکر شیرین نمیتواند باشد که قرنها پیش سروده است :" کوتاه خردمند به که نادان بلند " یا زیباترآنکه "ادب مرد به از دولت اوست. "


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
با سلام لطفا حرکت دور از ادب جناب خانی را به حساب دیگر اندیشمندان و مردم با فرهنگ ایوان نگذارید .دلیل این کار جناب خانی را نمیدانم ولی بنده از طرف خودم و همه همشهریان فرهنگ دوست وبا فرهنگ ایوان عذرخواهی میکنم
پاسخ ها
ایلامی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
احسن...عزیز گرامی همه مردم استان و غرب کشور به فرهنگ والا و مردم اندیشمند شهرستان ایوان واقفند و نباید گناه یک نفر را به پای مردم عزیز آن منطقه نوشت سرافراز باشین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار