آیا درپرتو همین بی قانونی و برخورداری از رانت پدر نبود که فرد جوان وفاقد تجربه وسابقه در امور مالی ،به راحتی راه اندازی بساط یک دستفروشی درخیابانهای ایلام، توانست چندین شعبه اعتباری در استان وکشور ایجاد نماید وبا جعل عنوان "تحت نظارت بانک مرکزی " صد هها میلیارد تومان حاصل زحمات چندین ساله مردم زجر کشیده را بالا بکشد؟
کد خبر: ۴۱۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ 21 April 2017

نزدیک به شش ماه از اولین واکنش سپرده گذاران موسسه اعتباری آرمان به خبر ورشکستگی این موسسه مالی دراستان ایلام می گذرد ، تلاشها ،وعده وعیدها و اقدامات مقطعی مسئولین آرمان، در پرداخت موقت سود سپرده ها بمنظورجلوگیری از تسری این اعتراضات به سایر نقاط کشور راه به جایی نبرد.

به گزارش تابناک ایلام ،پس از برگزاری چندین تجمع اعتراضی بی حاصل توسط سپرده گذاران ایلامی در مقابل شعبه های این موسسه و استانداری ایلام ،تاکنون هیچ واکنش مثبتی از سوی مسئولین دولتی دال بر ایجاد امید به وصول مطالبه 200میلیارد تومانی یا پیگیری رفع مشکلات قانونی این موسسه نزد دستگاههای مرتبط شاهد نبوده ایم .مهمترین ونهایی ترین پاسخ مسئولین استان به اعتراض سپرده گذاران این مطلب بوده است:" چون موسسه فاقد مجوز بوده است کاری از دست ما بر نمی آید،ازطریق دستگاه قضایی طرح شکایت نمایید"

پس از قطع امید مالباختگان استان در زمینه کسب نتیجه مطلوب ،آنان توانستند دراین بازه زمانی با راه اندازی کمپین ها وپیگیری از طریق رسانه ها،سپرده گذاران سایر استانهای کشور را با خود همراه نموده وهفته جاری اولین اعتراض جدی سپرده گذاران موسسه آرمان در مقابل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد .اما پاسخ مسئولین بانک مرکزی هم چیزی جز این نبود که "موسسه البرز ایرانیان(آرمان) فاقد مجوز بوده و سپرده گذاری دراین موسسه اشتباه بوده است!

هر چند آخرین اخبار دریافتی از دستگیری وبازداشت موقت مدیرعامل این موسسه اعتباری توسط دستگاه قضایی داشته ووی بدلیل عدم توانایی در تودیع قرار صدهها میلیاردی کماکان در بازداشت به سرمی برد ،اما حقیقتا با جدی شدن مشکلات موسسه آرمان وحجم بالای سپرده های بلاتکلیف دهها هزار مالباخته ،باید این موضوع بصورت جدی مورد بررسی وموشکافی قرار بگیرد که منشاء بروز این مشکلات کجاست ؟ چرا در کشور ما افراد با بهره مندی از رانت قدرت به راحتی سر مردم و کشور کلاه گذاشته وموضوع در حد یک بازداشت موقت فیصله می یابد؟

واقعا قانون فعالیتهای اقتصادی و مالی کشور این قدر بدون درو پیکر وفاقد  پشتوانه وضمانت اجرایی است که براحتی خوردن یک لیوان آب ،فردی با بهره مندی از رابطه ونفوذ در لایه های قدرت می تواند هزاران میلیارد تومان از سرمایه های این مملکت را بالا کشیده وحتی صدور حکم اعدام هم تاثیری در بازگشت این حجم بالای سرمایه اتلاف شده نداشته و کماکان تکلیف هزاران میلیارد تومان در هاله ای از ابهام قرار دارد؟

آیا درپرتو همین بی قانونی و برخورداری از رانت پدر نبود که فرد جوان وفاقد کمترین تجربه وسابقه در امور مالی ،به راحتی راه اندازی بساط یک دستفروشی درخیابانهای ایلام، توانست چندین شعبه اعتباری در استان وکشور ایجاد نماید وبا جعل عنوان "تحت نظارت بانک مرکزی " صد هها میلیارد تومان حاصل زحمات چندین ساله مردم زجر کشیده را بالا بکشد؟

جالب اینجاست بدانید اگر شخصی بخواهد مجوز راه اندازی یک سوپرمارکت ساده درهمین شهر ایلام وحتی روستایی دورافتاده اخذ نماید ،باید پس از ماهها دوندگی ،پاسخ دهها استعلام اخلاقی واجتماعی وبهداشتی واصناف و... راضمیمه پرونده نماید ،اما اگر همین فرد بدون مجوز چنین فروشگاهی را در گوشه شهر دایر نماید ، کمتر از یک هفته سروکله ،شهرداری واصناف و اماکن و...پیدا شده و فروشگاه بدون وقفه  پلمپ می شود!

حال نمیدانم حکایت چیست که درهمین استان ما ،در آنی چندین شعبه موسسه اعتباری آرمان درنقاط پررفت وآمد راه اندازی شد ،اما نه تنها کسی از نیروی انتظامی ،دستگاههای نظارتی ،شهرداری و ...یکبار از این عزیزان مجوز فعالیت مطالبه نکرد، بلکه حتی برخی از آنان نیز بخشی از سرمایه اشان را دراین موسسه سپرده گذاری کردند!

القصه !باید پذیرفت همه در شکل گیری این مشکل و اتلاف سرمایه های مردم بنوعی سهیم اند ،دستگاههای نظارتی بدلیل عدم نظارت ،مسئولین دولتی در عدم مطالبه مجوز فعالیت ،مدیران آرمان به جرم سوء استفاده و جعل عنوان وعدم شفافیت ،سپرده گذاران بدلیل افتادن در دام حرص وطمع سود خارج از عرف ،ضعف وخلاء قانون در کشور ،کوتاهی دستگاه قضایی ونیروی انتظامی بدلیل چشم بستن بر فعالیت غیر قانونی وفاقد مجوز این موسسه ! حال با وجود رژه بزرگ مقصرها در مقابل دیدگان مردم !باید دید انگشت کند قانون ،کدامین  رابعنوان مقصر اصلی نشانه خواهد گرفت ؟!

بدون شک ،دربروز این مشکل ،بانک مرکزی در طول مدت فعالیت غیر قانونی این موسسه مالی در سطح کشور ودرج عنوان جعلی "تحت نظارت بانک مرکزی " عبور دستگاههای نظارتی نظیر اماکن نیروی انتظامی ودستگاه قضایی از کنار این هم و چشم بستن بر این کلاهبرداری علنی و مهمتراز همه کوتاهی نمایندگان عالی دولت دراستان در نظارت بر فعالیت چنین موسساتی ،بیشتراز سایرین سهمیند ،اما حقیقتا این سهیم بودنها در این برهه زمانی برای سپرده گذاران آرمان پول نخواهد شد!


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
طمع سپرده گذاران یعنی چی اخه! سود غیرمتعارف رو مگه فقط اینجا میداد؟
مشکل ابنجاست که افراد این تعاونی، از نام آرمان سواستفاده کردن. وگرنه سایر تعاونیهای ارمان که با مجوز نامگذاری شده بودن بالاخره تعیین تکلیف شدن.
کلاهبرداری توی روز روشن!
93 ما رفتیم پول بذاریم گفتن ما فردوسی بودیم. بعد از پرسوجو فهمیدیم فردوسی رو بانک مرکزی تقریبا مجوز داده بوده و برای ساماندهی با فرشتگان ادغام کردن و آرمان شد. دیگه من بدبخت از کجا باید میفهمیدم که اینها تابلوی الکی زدن...
انگار که من بیام بالای در خونمون بزنم بانک ملی شعبه فلان. بعد پول مردم رو جمع کنم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
چند نفر ادم کلاهبردار پول مردم برن و خوردن و هیچ امیدی به برگشت یک ریالی از پول این مردم بدبخت نیست .چون اکثر این به اصطلاح مسولین موسسه کلاهبردارن ارمان پول بین خودشون و نزدیکان تقسیم کردن که به عنوان وام برده بودن ولی تا الان یک ریالی از این پول پس ندادن .همه از ریس شعب تا حتی کارمند موسسه کلاهبردارن ارمان پول زیادی برای خودشون بردن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
چند نفر ادم کلاهبردار پول مردم برن و خوردن و هیچ امیدی به برگشت یک ریالی از پول این مردم بدبخت نیست .چون اکثر این به اصطلاح مسولین موسسه کلاهبردارن ارمان پول بین خودشون و نزدیکان تقسیم کردن که به عنوان وام برده بودن ولی تا الان یک ریالی از این پول پس ندادن .همه از ریس شعب تا حتی کارمند موسسه کلاهبردارن ارمان پول زیادی برای خودشون بردن
Reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
با تشكر از پي گيري تابناك
توجه به مصاحبه هاي ريس بانك مركزي در سال جاري جالب است:
ايشان صيانت از سپرده هاي مردم نزد موسسات غير مجاز را از طريق نظارت بر آنها و پي گيري ادغام آنها از جمله كارهاي بانك مركزي اعلام كرد ه اند.
حال بايد پرسيد اين كه سرنوشت غير مجاز بود چرا سرنوشت كاسپين مجاز هم اينچنين شد ؟
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
به نظر من تا زمانی آقای ف ه استاندار قزوین ! هستند، باید فشار بیاریم و پولا رو بگیریم وگرنه بازنشست که بشه با دامادش و پولای ما تشریف میبرند فرنگ!
دهلران
|
United States
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
پولای مردم بیچاره رو پس بدین خدا ازتون نگذره
دهلران
|
United States
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
معلومه که دولت مقصره که ازین دزدا حمایت میکنه باید به فکر این ملت باشه اخه این چه وضعشه یکی بیاد تمام دارایی مردم رو بالا بکشه بعد یه اب هم روش بعد کسی هم کاری بهشون نداره . از مسعولین این انظام خواهشمندیم پیگیر این فاجعه اسفناک باشند
ایلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
صد در صد دولت مقصره دوستمان اشاره کرده بود که یه فلافلی بخوای بزنی باید صد تا اداره مجوز بهت بدن اون وقت یه جوان که هیچ تجربه ای نداره چون پسر فلان خره بیاد موسسه ای بزنه پول مردم بلوکه کنه
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
بنده زمان ساخت خانه در یک محله قدیمی و ضعیف در ایلام یک دکان کوچک که البته در و پیکر هم نداشت در خروجی حیاط درست کردیم شهرداری چندین بار اخطار دادند و نیروهای آنها زندگی را بر ما حرام کردند و به دادگاه شکایتمان کردند درحالیکه ما قصد داشتیم بعنوان انباری از آن استفاده کنیم مطمین باشید همه اینها دستشان در یک کاسه است و اطلاع دارند وگرنه چطور ممکن است یک سیستم عریض و طویل بدون مجوز اقدام به فعالیتهای مالی و آن هم در این سطح کند .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
ای مردم عزیز که تمام دارایی تون را گذاشتین توی این موسسه بی در و پیکر.الان باید چه کار کرد.واقعا این آقایان عزیز همینطوری دارن پولهای مردم را میبرن.واقعا باید فکری کرد.مردم باید تا بیت رهبری برن.مشکلشون را با ایشان مطرح کنن. شاید فرجی حاصل شد.به امید خدا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار