معاون صنایع دستی کشور گفت: جهان عرب یک فرصت مناسب برای گردشگری و صنایع دستی است. برای استفاده از این فرصت نیاز به گفتگوی مستمر و پایدار با کشورهای دنیای عرب داریم باید از روابط تنش زدایی شود تا بتوان برنامه‌های دراز مدت برای فعالیت‌هایمان طراحی کنیم.
کد خبر: ۴۰۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ 15 April 2017
بهمن نامور مطلق- معاون صنایع دستی کشور و رئیس سازمان صنایع دستی عمان در دیداری بر تدوین قرارداد همکاری میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و سازمان صنایع دستی عمان، تولید فیلم مستند مشترک در زمینه حرفه های موجود در کشورعمان و صنایع دستی ایران، ایجاد فضای مسابقه ای برای ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی و نیز تحکیم روابط دو کشورتاکید کردند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه سفر خود به کشور عمان برای حضور در کنفرانس سرمایه گزاری در فرهنگ و نیز افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و انگشترهای نفیس ایران با رئیس سازمان صنایع دستی عمان نیز دیدار کرد.

وی در این دیدار با اشاره بر اهمیت الگو سازی در فرهنگ گفت: آنچه قابل توجه است این است که بعد از الگوی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با تاکید ویژه بر نوروز برای پژوهشگران حاضر بسیار جالب توجه بود که یک رویداد به این شکل می‌تواند موجب گسترش صنایع فرهنگی و خلاق شود؛ آنها سعی می‌کردند از این الگو برای کشورهایشان استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما نیز در نظر داریم اگر بشود این الگو در کشورهای دیگر نیز اجرا شود، همانطور که مستحضرید 12 کشور در حوزه نوروز مشارکت داشتند و می‌دانیم که کشورهای جنوب خلیج فارس و دریای عمان نیز به دلیل رفت و آمد ایرانیان به این منطقه از دیرباز با این رسم کهن ایرانی آشنایی دارند.

نامور مطلق تاکید کرد: ما امیدواریم در آینده از فرصتی که نوروز این جشن باستانی ایرانی برای کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان، افغانستان، پاکستان و ... ایجاد کرده به کشورهایی که در حاشیه جنوبی دریای عمان و خلیج فارس هستند نیز بسط پیدا کند.

معاون صنایع دستی کشور همچنین تصریح کرد: می‌دانم و امیدوارم که اگر بیشتر نوروز و صنایع دستی ایرانی در جهان شناسانده شود حتما مورد استقبال قرار می‌گیرد و در اینجا نیز می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای خود ایجاد کند حتی در حوزه گردشگری سلامت هم زمینه‌های بسیار خوبی در اینجا وجود دارد که امیدواریم این اتفاقات گسترش یابد.

نامور مطلق با اشاره بر اهمیت گفتگو برای تحکیم و گسترش روابط گفت: با توجه به گفت‌وگوهایی که در این کنفرانس داشتم احساس می‌کنم که جهان عرب یک فرصت مناسب برای گردشگری و صنایع دستی است. برای استفاده از این فرصت نیاز به گفتگوی مستمر و پایدار با کشورهای دنیای عرب داریم باید از روابط تنش زدایی شود تا بتوان برنامه‌های دراز مدت برای فعالیت‌هایمان طراحی کنیم که اگر بخواهیم این فعالیت‌ها و گفت‌وگوها انجام شود نیازمند این تعامل هستیم.

وی در ارتباط با برگزاری همایش صنایع خلاق در ایران در سال جاری گفت: برای همایش صنایع خلاق که قرار است در ماه‌های آینده در ایران برگزار شود از برخی از برجسته ترین پژوهشگران این عرصه دعوت کردیم تا با شناخت از هم از فرصت‌های متقابل نیز استفاده کنیم امیدوارم که صنایع خلاق که در سازمان میراث فرهنگی پیگیری می‌شود به عنوان یک مقطع حساس مارا وارد یک دوره تازه از این گفتگوها کند.

معاون صنایع دستی کشور همچنین در این دیدار به چند موضوع از جمله تدوین قرارداد همکاری میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و سازمان صنایع دستی عمان نیز تاکید کرد و از تولید فیلم مستند مشترک در زمینه حرفه‌های موجود در کشور عمان و صنایع دستی و نیز ایجاد فضای مسابقه ای برای ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی تاکید کرد.

 وی همچنین در پایان اضافه کرد: از برگزار کنندگان این گردهمایی و کنفرانس و نمایشگاه در کشور عمان به ویژه رایزن فرهنگی ایران در عمان کمال تشکر را داریم.

همچنین در این دیدار "سیابیه" - رئیس سازمان صنایع دستی عمان نیز ضمن تشکر از حضور هیئت ایرانی، آمادگی این کشور و سازمان صنایع دستی عمان برای داشتن روابط عمیق و ادامه داربا ایران را اعلام کرد.

در این دیدار اکبری - رایزن فرهنگی ایران درعمان نیز برای داشتن روابط در تمامی سطوح و ارتقا سطح همکاری‌ها و قراردادها و نیز ادامه یافتن روابط فی مابین تاکید کرد و ایجاد فضاهای آموزشی مشترک را در حوزه صنایع دستی مهم دانست.

 رونمایی از دو مجموعه شعر بانوی شاعره ایرانی

مجموعه شعرهای حمیده غلامی شاعره ایرانی ساکن مسقط در مراسمی با حضور بهمن نامور مطلق - معاون صنایع دستی کشور، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عمان و جمعی از اساتید برجسته اسطوره شناسی ایران، در مرکز فرهنگی عمان، محل برگزاری نمایشگاه‌ها، برگزار شد.

در این مراسم اقای بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و آقای پرستار از دبیران برجسته ی مدرسه ی ایرانیان مسقط به نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف کتابها پرداختند.

در این نشست معاون صنایع دستی کشور، همچنین ضمن اشاره بر جایگاه شعرو ادبیات در فرهنگ ایرانی، اهمیت بحث زمان و مکان در تحلیل اشعار،به تحلیل برخی از اشعار منتخب در این کتاب نیزپرداختند.

همچنین در این نشست صمیمانه حضور دانشجویان مرکز زبان فارسی مسقط و دبیران مدرسه ایرانیان در مسقط و دیگر علاقمندان ایرانی و عمانی موید مودت حاکم بر ارتباطات فرهنگی دوستانه بین دو کشور بود .

از مهمترین دستاوردهای شاعر از دیدگاه منتقدین می توان به فرا زمانی و فرامکانی بودن شعرها، حضور المان های بومی مشخص و برجسته به ویژه عناصر فرهنگ لری، ایلیاتی و قشقایی مثل کوه، دشت، اسب، گل، رقص ها و لباس های لری و قشقایی، حضور مکان های جغرافیایی خاص، حضور اسامی زیاد گل ها، اشاره و اشراف به اساطیر ایرانی و اسلامی، استفاده از لحن شعر زنانه و بیقراری ها و فراق های زنانه و استفاده و اشراف به دیگر صناعات ادبی اشاره داشت.

لازم به ذکر است، نام مجموعه‌های منتشر شده از خانم غلامی" خداحافظ انار مانده بر بالای این دیوار" شامل بیست و چهار غزل است و " لاک پشتی ماده وسط اتوبان تهران" دربردارنده شعرهای سپید این شاعر است.

همچنین، مزین بودن فضای نمایشگاه به آثار فاخر هنر خاتم سازی ایرانی و همچنین ظروف نقره و سفالینه‌های نفیس ایرانی، فضای این شب شعر را روحی دیگر بخشیده بود.

"اکبری" - رایزن فرهنگی ایران در عمان نیز، این نشست را شروعی تازه بر ایجاد حلقه ادبی ایرانیان مقیم مسقط عنوان کرده و گفت: امیدواریم که با تمایل ایرانیان علاقمند این جلسات را بیشتر و بهتر از پیش برگزار کرده وانشاالله این اتفاق آغازگرتعاملات و داد و ستدهای فرهنگی در رشته های مختلف هنر و ادبیات بین دولتهای ایران و عمان باشد.

پژوهشگران سازمان صنایع دستی عمان خواستار تقویت روابط با ایران شدند

همچنین اساتید و پژوهشگران سازمان صنایع دستی عمان در بازدید خود ازنمایشگاه صنایع دستی و انگشترهای نفیس ایرانی ضمن آشنایی با صنایع دستی اصیل ایرانی خواستار تقویت و تعمیق روابط با ایران و هنرمندان ایرانی شدند.

نمایشگاه صنایع دستی و انگشترهای نفیس ایرانی در کشور عمان در سومین روز برگزاری خود همزمان با برگزاری کنفرانس سرمایه گذاری و اقتصاد فرهنگی در مرکز فرهنگی عمان، درکنار استقبال بازدید کنندگان شاهد بازدید گروهی از اساتید و پژوهشگران سازمان صنایع دستی عمان نیز بود.

براساس این گزارش، این گروه از اساتید و پژوهشگران سازمان صنایع دستی عمان در بازدید از این نمایشگاه با آثاری چون میناکاری، سفال و سرامیک، خاتم کاری، فیروزه کاری، منبت چوب و مس روبرو شدند که توجه  تحسین آنها را نیز برانگیخت.

گفتنی است، اساتید و پژوهشگران سازمان صنایع دستی عمان در بازدید خود از این نمایشگاه از آثار به نمایش درآمده تصویربرداری و مستند سازی کردند و با ابراز علاقه فراوان خواهان روابط دوطرفه بیشتری با ایران وهنرمندان ایرانی در حوزه صنایع دستی شدند.

لازم به ذکر است، خانم سیابیه - رئیس سازمان صنایع دستی عمان نیز در سخنانی خواهان تعمیق روابط فرهنگی و صنایع دستی با ایران شد، در همین راستا نیز نمایندگانی از این سازمان برای آشنایی بیشتر با صنایع دستی ایران از نمایشگاه صنایع دستی و انگشترهای نفیس ایران دیدن کردند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار