خوش خبر گفت؛
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام گفت: سه هزار و 30 هکتار از اراضی آلوده به مین این استان سال گذشته پاکسازی شده است.
کد خبر: ۴۰۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ 13 April 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛ناصر خوش خبر اظهار کرد: یک میلیون و 700 هزار هکتار از زمین های این استان در شهرستان های مهران و دهلران که در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ بوده اند، به انواع مین ها، ضایعات جنگی و گلوله های عمل نکرده آلوده شده بودند.
 
وی افزود: 900 هزار هکتار از این سطح در شهرستان مرزی دهلران و 800 هزار هکتار نیز در مهران قرار دارد.
 
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام یاداور شد: عملیات پاکسازی سطحی پس از پایان جنگ در استان آغاز و از مجموع یک میلیون و 700 هزار هکتار منطقه آلوده تاکنون یک میلیون و 699 هزار و 515 هکتار از وجود مواد منفجره پاک شده و تنها 485 هکتار باقی مانده است.
 
خوش خبر بر لزوم بازنگری در برخی مناطق تاکید و اضافه کرد: مناطقی که باید در پاکسازی مورد بازنگری قرار گیرد، شامل بستر رودخانه های فصلی و دائمی، زمین های آبرفتی و کانال های زمان جنگ است.
 
وی تاکید کرد: عملیات پاکسازی سطحی بطور معمول تا عمق 30 تا 50 سانتی متری سطح زمین صورت می گیرد، ولی در مکان هایی که قرار است طرح های صنعتی و تولیدی اجرا شود، باید سطح پاکسازی به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی به 80 سانتی متر برسد که در منطقه ویژه و آزاد تجاری مهران باید این موضوع لحاظ شود.
 
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام با اشاره به اینکه کار مین زدایی در زمین های استان ایلام با همکاری مرکز مین زدایی کشور و بخش خصوصی در جریان است، اضافه کرد: 12 گروه هم اکنون کار پاکسازی میادین مین این استان را بر عهده دارند که از این تعداد چهار گروه به صورت کمکی از استان کردستان در اجرای این برنامه مشارکت دارند.
 
وی ادامه داد: رژیم بعث عراق در دوران جنگ هشت ساله علیه ایران به صورت منظم اقدام به کاشت مین نکرده بود و طرح و نقشه خاصی نیز برای پاکسازی مناطق آلوده در اختیار کشور ما قرار نداده که همین موضوع باعث شد در هنگام وقوع بارندگی برخی از مین ها از بستر رودخانه ها و زمین های آبرفتی جابه جا شده و خطراتی را برای ساکنان منطقه به وجود آورد.
 
خوش خبر گفت: از ابتدای فرآیند پاکسازی مناطق آلوده به مین استان ایلام 31 نفر از اعضای گروه های پاکسازی به شهادت رسیده و 294 نفر نیز مجروح شده اند.
 
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام از آماده شدن و پاکسازی سه هزار و 30 هکتار از اراضی آلوده این استان در مناطق هلاله شمالی ، میمک ، کله قندی ، نهر عنبر ، بیات ، چم هندی ، دویرج و زعفرانیه خبر داد و اظهار کرد: مهم ترین اولویت های مسئولان ذیربط برای پاکسازی مناطق آلوده استان ایلام در سال 96 بازبینی و بازنگری منطقه ویژه اقتصادی مهران به وسعت 800 هکتار ، بازبینی و بازنگری اراضی مزروعی پروژه زهکشی و کانال کشی واقع در منطقه چم هندی در شرق و غرب رودخانه دویرج به طول 25 هزار هکتار ، بازبینی منطقه هلاله شمالی و میمک به طول 400 هکتار ، و پاکسازی کامل کانال ها و سنگرها در طول نوار مرزی عنوان کرد.
 
خوش خبر افزود: سال گذشته 6 نفر از عوامل پاکسازی در حین انجام وظیفه در اثر برخورد با انواع مین ها مجروح شدند ، ضمن اینکه سال 94 نیز سه نفر در این فرآیند زخمی شده اند.
 
وی اظهار کرد: تا زمانی که میزان تلفات ناشی از انفجار انواع مین و گلوله های عمل نکرده در زمین های استان به صفر نرسد، پاکسازی پایان نخواهد یافت.
 
ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق در دوران دفاع مقدس جبهه میانی مقاومت و نبرد با دشمن بعثی محسوب می شد.
 
استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از 2 هزار و 800 شهید، 11 هزار جانباز و 332 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار