جمال دارابی -خبرنگار تابناک ایلام
کد خبر: ۴۰۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹ 12 April 2017
ثبت نام از داوطلبان دوازدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است و با وجود خلا قانونی ،شاهد حضور افرادپرشماری دراین وادی مهم هستیم که از نکات منفی و نارسایی های قانونی آن است .
انتخابات همیشه دو رو دارد ،یکی انتخاب کنندگان ودیگری انتخاب شوندگان که قوانین مختلف نشات گرفته از قانون اساسی ،شرایط و ضوابط آنها را تعیین می نمایند.
یکی از مهمترین انتخابها در کشورمان ،انتخاب رییس جمهوراست که شرایط آن در قانون اساسی و قانون انتخابات ریاست جمهوری قید شده است ومطابق اصل‏ يكصد و چهاردهم قانون اساسی رئيس‏ جمهور براي‏ مدت‏ چهار سال‏ با راي‏ مستقيم‏ مردم‏ انتخاب‏ مي‌شود  .
مطابق اصل‏ يكصد و پانزدهم نیز رئيس‏ جمهور بايد از ميان‏ رجال‏ مذهبي‏ و سياسي‏ كه‏ واجد شرايط زير باشند انتخاب‏ گردد: ايراني‌الاصل، تابع ايران‏، مدير و مدبر، داراي‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوي‏، مؤمن‏ و معتقد به‏ مباني‏ جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ و مذهب‏ رسمي‏ كشورکه منضم کردن شرایط مندرج در فصل پنجم قانون انتخابات ریاست جمهوری در اعلام داوطلبي و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان ‌و ماده ماده 55 که برای شرایط ثبت نام آمده است : داوطلبان رياست جمهوري يا نمايندگان تام‌الاختيار آن‌ها كه كتباً معرفي شده باشند بايد ظرف پنج روز از تاريخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت كشور مراجعه نموده و پرسشنامه اعلام داوطلبي را پس از دريافت و تكميل همراه با چهار برگ تصوير كليه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عكس4×6 از آخرين عكس خود را كه در همان سال گرفته باشند به وزارت كشور تسليم و رسيد دريافت دارند ،می توان راه را برای ثبت نام افراد زیادی که به سودای معروفیت ،عقده گشایی،ابراز وجود و مسایل حاشیه ای و دغدغه های شخصی این راه را انتخاب می کنند هموار نمود.
این امر تا جایی پیش رفته که همه ساله حاشیه های ثبت نام به سوژه داغ خبرنگاران و رسانه های داخلی و خارجی بدل می شودوخلا قانونی در عدم مراجعه افراد عادی به مراحل ثبت نام ،آمار ثبت نام کنندگان را به شدت بالا می برد.
قانون گذار با وجود سپری شدن سال های متمادی از انقلاب اسلامی و مشاهده این صحنه ها که با روح اصلی انتخابات ریاست جمهوری مغایرت تام داردباید با لحاظ شرایطی مانند سن وتحصیلات راه را بر این گونه کجروی ها ببندد.
روندی که در تمام دوره ها شاهدیم اینست که سوداگران ریاست جمهور با دردست داشتن شناسنامه ،کارت ملی و چند قطعه عکس با هرتیپ و شعاری که دوست دارند در محل ثبت نام حاضر شده و خود را در معرض دید همگان قرار می دهند ونیک می دانند که در لیست نهایی انتخابات جایی ندارند.
حال که هم مجریان وهم ثبت نام کنندگان می دانندمی دانند این دسته از شرکت کنندگان جایی در لیست نهایی ندارند چرا مستمسکی از انواع ایده ها و عقده ها را در اختیار ناظران قرار می دهیم ؟فردی که ادعای پیغمبری می کند، آتقی سریال های تلویزیونی ،دوقلوهایی که امور داخلی و خارجی کشور را بین خود تقسیم کرده اند ،فردی که بدون کفش و با دمپایی در محل ثبت نام حضور یافته و فرد چاقی که حاضر است به نفع کسی که یک کیلو از وی سنگین تر باشد کنار برود و نهایتا متولدین دهه هفتادی تنها گوشه ای از حاشیه های این ثبت نام هاست.
این مساله که جمهوریت و دموکراسی گرایی در جامعه ما رواج داردو همه افراد مطابق قانون اساسی حقوق یکسان دارند امری پذیرفته شده است  ولی مسایلی مانند انتخابات ریاست جمهوری که از سوی کشورهای بیشماری رصد می گردد و بیش از خود ما مشتاق پیگری مسایل آن هستند ،نیاز به امعان نظر بیشتری دارد.
از طرفی این امر با تحزب پذیری جامعه و کانالیزه شدن امر مهم انتخابات هم منافات داردو باید با قانونی کردن شرایط ثبت نام کنندگان به عموم مردم اجازه داد با توجه به سلایق و نظرات خود به درون احزاب و گرو ههای سیاسی مور نظرشان هدایت شده و از آن طریق خواسته هایشان را ابراز و در صحنه های گوناگون حضور یابند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار