برآیند خروجی های متعدد و مشاهدات ما از وضعیت دانشگاه آزاد این شهرستان بزرگ ، گویای حقیقت تلخیست ،حقیقتی که از دانشگاهی واحد ویک دست ،فضایی چندقطبی ساخته است.
کد خبر: ۴۰۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ 12 April 2017

تابناک ایلام::دانشگاه آزاداسلامی در حال حاضر یکی از بزرگترین دانشگاههای خصوصی اسلامی در ایران وبلکه خاورمیانه است.این دانشگاه در طول سالیانی که درراستای آموزش عالی در سطح کشور فعالیت داشته ،نقش بسزایی در کاهش جمعیت پشت کنکوری های کشور ایفاء نموده است .اگر بگوییم این دانشگاه درطول چند دهه اخیر در تحقق آرزوی خانواده های ایرانی وکاهش دغدغه های آنان درراستای آموزش عالی فرزندانشان موثر واقع شده حرفی به گزاف نگفته ایم.

اینک کاربه جایی رسیده است که این دانشگاه تنها با تکیه برتوان مالی خود حتی در بسیاری از شهرهای کوچک وبخش های دور افتاده نیز نسبت به احداث واحد مبادرت نموده وبه کار آموزش در ر شته های مختلف تحصیلی عالی مشغول است.در همین استان خودمان ایلام ،علاوه بر مرکز استان بسیاری از شهرستانهای آن نیز از نعمت دانشگاه آزاد برخوردار شده و بسیاری از جوانان و حتی میانسالان شاغل در ادارات ،مدرک عالی این دانشگاه را در جیب خود دارند.

اما صرفنظر از اثرات مطلوبی که آموزش عالی در بهبود وضعیت فرهنگی وعلمی جامعه وافزایش شاخص ها توسعه ای ایفاء می کند ،باید بپدیریم که در طول سالیان اخیر ،رشد بی رویه مراکز آموزش عالی در شهرستانها از دانشگاههای پیام نور گرفته تا مراکز علمی وکاربردی باعث شده است، دانشگاه آزاد اسلامی بدلیل بالا بودن شهریه اش نتواند در جذب دانشجو موفق عمل نماید و شاید ادامه این روند تعطیلی بسیاری از واحدهای شهرستانی را بدنبال داشته باشد. اگر درچنین شرایطی سوء مدیریت ها وعدم اهتمام مدیران این دانشگاه به مقوله رقابت پذیری و توسعه کمی وکیفی سطح تحصیلات را بیافزاییم ، باید در کوتاهترین زمان ممکن مرگ تدریجی بزرگترین دانشگاه اسلامی خاورمیانه رابه نظاره بنشینیم.

بروز مشکلات در روند ادامه فعالیت این دانشگاه در برخی شهرستانهای استان وظهور سوء مدیریتها باعث شده است ،تا آرام آرام امید دانشجویان و کارکنان این دانشگاه به سمت یاس گراییده و برای بهبود شرایط دانشگاهشان، دلسوزانه خودشان دست به کار شده ومدیران ستادی را به واکاویی چرایی ظهور وبروز این مشکلات واقدام جهادی در پیشگیری از تداوم شرایط فوق دعوت می کنند .

نظریه " پنجره شکسته" دلالت بر وضعیتی دارد که در نگاه اول چهره ای از وخامت اوضاع و مهجوریت یک بنای باشکوه را به نمایش می گذارد، آنچه که این روزها زبان حال دانشگاه آزاد اسلامی مرکز شیروان چرداول است. چرداول خود به تنهایی پرجمعیت ترین شهرستان استان بعد از شهرستان مرکزی است که این امتیاز به خودی خود مزیتی منحصربه فرد و پتانسیلی درخور، در زمینه جذب دانشجو باتوجه به اعتبار و وجهه ملی و حتی بین المللی مدارک صادره این مرکز آموزشی در قیاس با سایر دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی شهرستان است.

دلسوزان این دانشگاه می گویند ؛پاسخ رئیس دانشگاه به هر سوال و درخواست شما به هر تعداد مراجعه ،صرفا لبخندی متکلفانه و حواله ای به مجموعه ای است که کاری از دستان برنمی آید . شایداین روند قدری  معمولی جلوه نماید،اما حصول نتیجه به شرطی است  که انگیزه ای برای بهبود شرایط ومرمت بنای در حال ویران آن وتوان لازم برای رفع مشکلات  وجود داشته باشد.

اما برآیند خروجی های متعدد و مشاهدات ما از وضعیت دانشگاه آزاد این شهرستان بزرگ ، گویای حقیقت تلخیست ،حقیقتی که از دانشگاهی واحد ویک دست ،فضایی چندقطبی ساخته است. رشته های قبلی تعطیل و دانشجویان سردر گم عدم تصویب رشته،ومراجعین دست به سر شده،مجموعه نا امید و مغموم به انتظار مرگی نشسته اند که کسالت و بی تعهدی، بی نظمی و غیبت مکرر و سواستفاده رئیس از امتحانات معرفی به استاد ، دروس نا مرتبط با تخصص دانشجویان ، چنددستگی و بی نظمی، سواستفاده و قانونگریزی برخی از کارکنان بخشی از مشکلات مستولی شده بر فضای کنونی این دانشگاه است.

در حالیکه بعضی از کارکنان آشکارا غیرخودی تلقی و سوژه تمسخر رئیس و دوستان شده اند ، نورچشمی ها بصورت غیر قانونی در محل کار خود اشتغال وحتی به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مشغولند . برخی از کارکنان که نخواستند نامشان فاش شود  مدعی هستند که :همه کاره دانشگاه بدون حضور در کلاس درس،تنها با رونویسی برگه امتحان و برخوردار از هر چیز غیر ممکنی، تنها بخاطررفیق گرمابه وگلستان  بودن  رییس!! از هررانتی برخوردار شده است .

یکی از کارکنان دیگر می گوید : مصبیت آنجاست که تمام مجموعه اعم از دانشجو، مدرس و هر مرتبطی در گام اول وبه محض مواجهه با این دانشگاه ،به این بازی بچگانه و بی قانونی بر خواهد خورد.

وی ادامه داد: بیشتر از هر مصیبتی که ما با آن مواجهه هستیم موضوع رنجش کارکنان است. رئیس حاضر طی سه سال نه تنها کوچکترین اقدام مثبتی برای دانشگاه صورت نداده و برای تصویب رشته جدید اقدامی به عمل نیاورده است ، بلکه از سویی با آزار و اخراج کارکنان و نادیده گرفتن دلسوزی ها ونظرات معاون و سایر کارشناسان امر ، بر همه چیز چوب حراج زده است .

وی ادامه داد: درحال حاضر این دانشگاه با 270 دانشجو در بین سایر مراکز آموزش عالی شهرستان از حیث جذب دانشجو در ردیف آخر قرار دارد .این درحالیست سه سال پیش رتبه اول این مقوله به این دانشگاه اختصاص داشت..

به گفته این کارکنان ، سرمایه این دانشگاه که بالغ بر چند میلیارد تخمین زده می شود، در حال حاضر بین دانشگاه های حوزه جنوب که عملا فعالیت نداشته و ورشکسته شده اند واگذار میشود .این درحالیست این دانشگاه از حیث فضای آموزشی به سختی در مضیقه است....

این کارکنان براین باورند ،بررسی جزییات و وضعیت حاکم بر این دانشگاه این موضوع را می رساند که برخی از مدیران کمر همت به نابودی قطب مهم علمی و آموزشی شهرستان بسته اند .گویا مدیر این دانشگاه بعنوان مامور تصفیه برای پیگیری امورات مالی وحقوقی یک موسسه ورشکسته به اینجا مامور شده است وبس!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار