رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان اعلام کرد: خوشبختانه در سال 95 قبل از آنکه عیدنوروز فرا رسد، می توانیم مدعی باشیم که هیچ گونه برگشتی بودجه ای در استان نداریم، به گونه ای که اعتبار سال 95 استان کرمان صد درصد جذب شده است و این یک اتفاق خاص برای نخستین بار در کشور رخ داده است.
کد خبر: ۴۰۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 04 April 2017
رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان با اشاره به نام گذاری سال 13به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار کرد: این شعار از یک سو حساسیت های اداری و سازمانی در ساختار اداری کشور و استان ایجاد نمود و همچنین با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی مصادف گردید.

وی از نقش بسیار حساس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از لحاظ کارشناسی سخن به میان آورد و مطرح کرد: طی هشت سال گذشته که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استانداری ها ادغام شد، برخی از نظارت ها مخصوصا در حوزه های مالی، بودجه ای و برنامه ای کمرنگ شد، از سوی دیگر بعضا به نوعی، مسیرها و فرآیندهای برنامه ریزی تحت الشعاع این مسئله قرار گرفت.

رودری احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی را از تدابیر دولت یازدهم دانست وعنوان کرد: یکی از وظایف سازمان سنگین مدیریت و برنامه ریزی این است که طرح ها و برنامه هایی که در سطح کشور اجرا می شود، باید از فیلتر کارشناسی عبور دهد.

وی از لزوم چابکی و پویایی سازمان برنامه و بودجه پس از احیا سخن گفت و ادامه داد: راهبری و هدایت نظام برنامه ریزی و توسعه استان از مهمترین وظایف ابلاغی سازمان مدیریت و برنامه ریزی است. 

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان افزود: زمانی که بحث نظام برنامه ریزی مطرح می گردد، همه دستگاه های مختلف، بخش خصوصی، نهادهای اجتماعی در نظام برنامه ریزی دخیل و تعریف می شوند، بنابراین در مرحله نخست باید هماهنگی بین بدنه دانشگاهی و سازمان برقرار می نمودیم که با تشکیل اتاق فکر به این مهم دست یافتیم.

وی اضافه کرد: اعضای اتاق فکر سازمان برنامه و بودجه استان استان کرمان از اساتید برجسته و صاحب نظر در حوزه اقتصاد و مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه آزاد اسلامی هستند، همچنین در جهت برقراری کانال ارتباطی با بخش خصوصی، تقریبا در همه کارگروه های تعریف شده در ذیل کارگروه اقتصادمقاومتی، کارگروه های ستاد برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی، اتاق بازرگانی و کمیسیون های مربوطه، اعضای اتاق بازرگانی نیز عضو شده اند و بر این اساس سعی شد ارتباط را بین دولت، بخش خصوصی و نهادهای اجتماعی و دانشگاهی استان حفظ کنیم.

رودری برنامه ها و اسناد توسعه ای استان را از نگاه استراتژیک بلندمدت و راهبردی در مسیر توسعه استان و نگاه استراتژیک و راهبردی مبتنی بر کار کارشناسانه که با مشارکت نهادهای اجتماعی و دستگاه های اجرایی باشد را از اهداف برنامه ریزی های توسعه ای استان دانست.

وی از اقدامات نوآورانه و جدید صورت گرفته در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان سخن به میان آورد و تصریح کرد: بنا بر ابتکارات استاندار کرمان، استان هم اکنون به هشت زون اقتصادی تقسیم شده است و این موضوع موجب گردید که تاکنون 19 بنگاه و موسسه بزرگ اقتصادی در امر توسعه استان کرمان مشارکت نمایند.

این مقام مسئول تقسیم بندی استان به زون های اقتصادی را در چهارچوب منطقی و نظری دانست و گفت: برنامه های اقتصاد مقاومتی استان براساس برنامه ریزی ها و اولویت بندی پیش می رود و تاکنون بخش زیادی از این برنامه ها محقق گردیده است بطوریکه امروز استان کرمان در سطح کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است و نام استان کرمان را زیاد می شنویم. 

وی از طی مراحل پایانی بودجه 96 استان کرمان در مجلس خبر داد و اظهار کرد: در سال 13بودجه عمرانی استان(تملک دارایی و سرمایه ای) 976 میلیارد تومان بوده است که در سال 13 این رقم به یک هزار و 381 میلیارد تومان رسیده است که با رشد 41.5 درصدی مواجه هستیم، این در حالی است که رشد متناظر کشوری، حدود 36.6 درصد است و استان کرمان نسبت به رشد متوسط کشوری بالاتر است.

رودری اعلام کرد: خوشبختانه در سال 1395 قبل از آنکه عیدنوروز فرا رسد، می توانیم مدعی باشیم که هیچ گونه برگشتی بودجه ای در استان نداریم، به گونه ای که اعتبار سال 95 استان صد درصد جذب شده است و این یک اتفاق خاص برای نخستین بار در کشور است.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان ادامه داد: 248 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی سال 95 استان نیز واصل شده است که حدود 120 میلیارد تومان آن از طریق اسناد خزانه تامین گردید و 336 میلیارد تومان هم به خزانه هزینه ای واصل شده است و انتطار داریم کسری ها چند روز آینده تامین گردد و این عدد به 360 میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی به اسناد خزانه اشاره و افزود: تا ابتدای بهمن ماه سال 95 کل اسناد خزانه استان، تعیین تکلیف و جذب شده بود و این اتفاق برای نخستین بار در بین استان های کشور افتاد، بطوریکه برخی استان ها نتوانستند بخش عمده ای از این اعتبار را جذب نمایند و بلافاصله اواخر بهمن ماه سال 95 اسناد خزانه نقد شد و نقدینگی به خزانه استان واریز و بلافاصله نقدینگی به دستگاه های اجرایی استان داده شد.

پروژه های نیمه تمام

این مقام مسئول از 2 هزار و 800 پروژه نیمه تمام در سطح استان کرمان خبر داد و بیان کرد: از این 2 هزار و 800 پروژه نیمه تمام، یک هزار مورد آن پروژه های مستمری هستند که به شکل تعمیر، تجهیزها، نگهداری و حفظ وضع موجود است و مابقی جنبه احداث و توسعه ای دارند.

وی اضافه کرد: 45 درصد حجم اعتباری پروژه های نیمه تمام استان مربوط به بخش امور اقتصادی، 27 درصد حجم اعتباری پروژه های نیمه تمام متعلق به امور مسکن، عمران شهری و روستایی، بخش های آموزش و پژوهش، امور سلامت و خدمات عمومی هستند که با توجه به شرح وظایف استان ها تعریف شده اند و بیشترین میزان اعتباری را به خودشان اختصاص می دهند.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان اولویت برنامه ریزی سال جاری استان را تکمیل پرژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی با رعایت شهرستانی دانست و مطرح کرد: برنامه ریزی ها براساس حفظ عدالت منطقه ای و توازن باید نخست سهم شهرستانی در اولویت بندی ها مدنظر قرار دهیم و سپس رعایت سهم بخشی با ملاحظات آمایشی طرح های توسعه ای و الزامات مربوط به بودجه که عمدتا طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا است اختصاص خواهد یافت.

وی واگذاری پروژه های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی را از اقدامات بسیار مناسب دولت تدبیر و امید در سطح ملی دانست و خاطر نشان کرد:براساس برنامه ریزی هایی که در استان کرمان صورت گرفته است حدود 100 پروژه به بخش خصوصی واگذار گردیده است که دولت برای اتمام این پروژه ها به اعتباری نزدیک به یک هزار و 500 میلیارد تومان نیاز داشت که با این اقدام باری از دوش دولت برداشته شد.

رودری حفظ کاربری پروژه ها را از الزامات واگذاری دانست و بیان کرد: بنابراین دولت با این قدام حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه خود صرفه جویی نموده است، البته ارزش ریالی این پروژها بیش از این ارقام می باشد، زیرا یک پروژه بزرگ انتقال آب در استان در حال انجام است که اگر میزان اعتبار آن به این عدد اضافه گردد، به 5 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. 

وی ادامه داد: در مجموع در حال حاضر 9 هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام استانی، ملی و ملی استانی شده، نیاز داریم که یک هزار میلیارد تومان مربوط به پروژه های استانی و 8 هزار میلیارد تومان مربوط به پروژه های ملی است، قابل ذکر است که پروژه های ملی به لحاظ تعداد محدودند اما به لحاظ اعتباری بیشترین حجم اعتباری را به خود اختصاص می دهند.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان از تعیین تکلیف پروژه های استانی در افق سه ساله خبر داد و مطرح کرد: باید ظرف این مدت پروژه هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند، مشخص گردند، ضمن آنکه تامین اعتبار با اولویت اتمام پروژه های نیمه تمام خواهد بود و اگر ملاحظه و یا ضرورت خاص اجتماعی و اقتصادی نداشته باشیم دیگر پروژه جدیدی تا اتمام پروژه های نیمه تمام در استان تعریف نخواهد شد.

وی عمده پروژه های نیمه تمام واگذاری شده به بخش خصوصی در استان کرمان را مربوط به بخش آب و فاضلاب دانست و اظهار کرد: پروژه های نیمه تمام دولتی که به بخش خصوصی واگذار گردیده است در سایر بخش های همچون آموزش، ورزش و جوانان، ارشاد و ... نیز داریم.

طرح آمایش

رودری در ادامه گفت و گوی تفصیلی خود از ضرورت طرح آمایش سخن به میان آورد و گفت: موضوع ضرورت تدوین طرح آمایش در استان به بحث عدم تعادل های منطقه ای و تعارضاتی که بین عناصر فضایی شامل انسان، فعالیت و فضا هستند، برمی گردد. 

وی هدف اصلی برنامه های توسعه ای را تحقق رشد اقتصادی اعلام و عنوان کرد: برای تحقق بالاترین سرعت رشد اقتصادی باید برنامه ریزی ها و اقدامات براساس پتانسیل ها و ظرفیت های هر منطقه، صورت گیرد که این امر در قالب طرح آمایش انجام می گیرد و در نتیجه آمایش سرزمین توازن فضایی را برقرار می کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان با بیان این مطلب که طرم آمایش با نشان دادن مسیر مناسب توسعه، به توسعه پایدار استان کمک می کند، ادامه داد: در مطالعات صورت گرفته در طرح آمایش استان بطور مثال تمرکز صنایع در یکسری شهرستان های خاص است؛ طرح آمایش در کنار برنامه توسعه، پراکنش فضایی را به ما نیز می دهد تا بتوانیم از ظرفیت های سایر مناطق و شهرستان ها استفاده نماییم، ضمن آنکه تعارضات به این عناصر فضایی را شناسایی و احصا می کند و راهکارهای برای حل و از بین بردن این تعارضات در جهت توسعه پیشنهاد می کند که به این مهم در فصل دوم طرح آمایش پرداخته می شود.

این مقام مسئول از بحران آب و بیلان منفی 800 میلیون متر مکعب استان سخن به میان آورد و اضافه کرد: با توجه به کمبود آب و تخلیه سفره های زیرزمینی و آثار نامطلوب زیست محیطی، بر اقتصاد و تمدن بشری نیز آثار نامطلوبی خواهد داشت و تداوم در برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی امکان پذیر نیست و دشت های استراتژیک استان به لحاظ تولیدات کشاورزی دچار خدشه اساسی خواهند شد، بنابراین باید این تعارضات بین فعالیت های کشاورزی، زیست محیطی و منابع طبیعی براساس برنامه ریزی رفع گردد.

وی به پیشرفت خوب طرح آمایش اشاره و افزود: طرح آمایش مبتنی بر نگاه برنامه ریزی کارشناسی بلند مدت است و انصافا جهاد دانشگاهی استان کرمان به خوبی این مهم را رقم زده است و طرح آمایش استان کرمان ماحصل وفاق و تفاهم کلی در سطح دستگاه های اجرایی، بدنه دانشگاهی و بخش خصوصی بوده است؛ شایان ذکر است که مرحله نخست طرح آمایش به تصویب شورای برنامه ریزیی و توسعه استان رسیده است.  

رودری تاکید کرد: طرح آمایش سرزمین استان کرمان دارای نگاه راهبردی در تدوین برنامه و اسناد استان و همچنین مشارکت جمعی کارشناسان و نخبگان است و امروز سند توسعه استان که نظریه پایه استان است را تدوین کرده ایم و در سال جاری کار عملیاتی آن را در سطح استان و سپس شهرستان تنظیم و تهیه خواهد شد.

وی از ضمانت اجرایی طرح آمایش سرزمین توسط دستگاه سخن به میان آورد و مطرح کرد: طرح آمایش یک سند توسعه ای برای استان است و با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه استان متولی تدوین و اجرای آن است، بنابراین منابعی که برای دستگاه های اجرای از این پس اختصاص خواهد داد، قطعا باید همراستا با مطالعات محیط زیست باشد، بنابراین خود این موضوع مهمترین ضمانت اجرایی برای اجرای طرح آمایش است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از وفاق کارشناسی از سوی جامعه دانشگاهی، مجریان طرح و اجرا در تدوین طرح آمایش سرزمین استان کرمان خبر داد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار