کد خبر: ۳۹۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ 27 March 2017
 شهرستان بدره به واسطه وجود مناظر طبیعی، آثار باستانی و سد و نیروگاه سیمره که پهنه 60 کیلومتری ساحلی در آن ایجاد کرده یکی از مقاصد مهم گردشگری استان ایلام است و مسافران و گردشگران زیادی را در فصل بهار به خود فرا می خواند.
 
به گزارش تابناک ایلام؛آب و هوای مطبوع ،مرغزارهای خیره کننده ،چشم انداز های بکر، آبشارهای کوچک و بزرگ ،میراث قدیمی آثار باستانی وگستره آبی دریاچه سد سیمره تنها بخشی از مظاهر چشم نوازی است که هر بیننده می تواند در شهرستان کوچک بدره یکجا به تماشا بنشیند.
 
بدره که همچون نگین انگشتری سبز رنگ در میان دو رشته کوه کبیرکوه و سیاه پیر جا گرفته است در پهنه 40 هزار هکتاری جنگل ها و مراتع آن که به تنهایی 80 درصد مساحت شهرستان را تشکیل داده مناظر، آثار طبیعی و تاریخی فراوانی را برای مسحور نمودن چشم هر بیننده ایی در خود جای داده است.

** تنگه تاریخی باستانی دربند
این تنگه که در فاصله چهار کیلومتری روستای گچ کوبان بخش هندمینی قرار گرفته در 27 بهمن سال 87 با شماره 24616 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
 
مسیر جاده اصلی تا محل آبشارهای خیره کننده انتهای تنگه مهد تمدن کهن دیرین مردمان بخش هندمینی بوده است.
 
دیدن صخره های سر به فلک کشیده، غارهای متعدد، گورستان های قدیمی، آثار بجا مانده از آسیاب های آبی، گونه های مختلف درختان و گیاهان خستگی راه را از تن هر بازدید کننده ای می زداید.
 
در انتهای تنگه نیز سرچشمه اصلی و آبشارهای کوچک و بزرگ، موسیقی دلنشین و روحبخشی را به شما هدیه می دهد ضمن اینکه خزه و گلسنگ های همیشگی محیط مرطوب این تنگه، سرسبزی و طراوت خاصی را ایجاد کرده اند.
 
دیم مادلین فریا استارک جهانگرد انگلیسی که در سال های 1927 تا 1931 میلادی در ایران حضور داشته است در مسیر خود از این تنگه گذر کرده و در کتاب سفرنامه الموت لرستان و ایلام خود، از آن به نام دره هندمینی یاد کرده است.
 
خانم استارک در این کتاب اشاره می کند که برای اولین بار داربست قالی را نزد زنان این دره دیده و به زیبایی حجب و حیای دختران قالیباف پشت چوبه دارقالی را که کنجکاوانه دوربین او را برانداز می کرده اند، توصیف کرده است.
 
دیوارهای زمخت که به حجرات کندوی زنبور وحشی شباهت داشته اند، سنگ قبرهایی با خط فارسی، زندگی چادر نشینان و پذیرایی بی نظیر و صداقت مردمان آن دیار همگی به زیبایی در نوشته های این جهانگرد بیان شده است.
اگر چه راه سنگلاخ دسترسی به این تنگه اندکی آزار دهنده است ولی پیاده روی در عمق دره و دیدن مناظر بی نظیر دربند می تواند خستگی راه را از تن بازدید کنندگان در کند.

** تنگه کافری
آبگیری سد سیمره باعث ایجاد دریاچه ای زیبا و چشم نواز در منطقه ولی عصر از توابع بخش مرکزی بدره شده که با وجود آثار باستانی متعدد، غار شداد، چشمه زمزم و امامزاده جابر مجموعه ای دیدنی پیش روی گردشگران قرار می دهد.
 
امروزه دسترسی به تنگه و غارهای داخل آن فقط با قایق ممکن است ولی می توان با قایق های موتوری گشتی بر پهنه نیلگون دریاچه زد و از دیدن صخره های خوش قامت آن لذت برد.

** دیگر فضاهای قابل بازدید
تنگه منحصر به فرد رازیانه، تنگه روستاهای زید و زرانگوش، روستای توریستی و تفریحی کلم با مناظر بی نظیر و خوردن کباب ماهی قزل آلا، پشته الویزان، تپه های مشرف بر دریاچه سیمره در چشمه شیرین، گنبد امامزاده پیرمحمد و دره چشم نواز لارت در روستای آبهر پایین همگی از جمله مکان های بسیار زیبا و مناسب برای گذران تعطیلات نوروز گردشگران و مسافران در سفر به شهرستان بدره هستند.
 
پیاده روی و کوهنوردی از جمله تفریحاتی است که برای علاقمندان در کوه ها و تپه های مخملین و چشم نواز بدره فراهم است تا گونه های مختلف گیاهی و درختان بلوط، بنه، زالزالک، گون و گیلاس وحشی را ببینند و از هوای مطبوع کوهستانی بهره مند شوند./ف
 
 عکس هایی زیبا ازاماکن تفریحی شهربدره
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار