فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: سال گذشته تعداد فقره آتش سوزی های رخ داده در استان ایلام در مقایسه با سال گذشته 79 درصد کاهش داشت.
کد خبر: ۳۹۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱ 24 March 2017
به گزارش تابناک ایلام؛سرهنگ غلامرضا فتحی اظهار کرد: همچنین از لحاظ وسعت آتش سوزی ها نیز 82 درصد نسبت به سال 94 گستره آتش سوزی ها در این استان کمتر بود.
 
وی افزود: در سال گذشته تعداد 15 فقره آتش سوزی در سطح 245 هکتار از عرصه های طبیعی استان رخ داد که این نشان از اقدام های پیشگیرانه و آموزشی در خصوص جلوگیری از بروز آتش در عرصه های طبیعی استان دارد.
 
به گفته وی، با انجام برنامه های متعدد مبتنی بر پیشگیری از آتش و تامین تجهیزات مهار حریق، استان ایلام در زمینه پیشگیری از آتش سوزی و نیز سرعت عمل در مهار آتش رتبه نخست کشوری را در سال 95 به خود اختصاص داد.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام انجام اقدام های پیشگیرانه را رویکرد اصلی این یگان اعلام کرد و یادآور شد: نیروهای این یگان به منظور مهار آتش سوری به امکاناتی چون رادفایر، فلکس پک، بیل، جلیقه محافظ، کفش ضد حریق مجهز شده اند.
 
فتحی یادآور شد: پارسال 61 نقطه بحرانی مستعد آتش سوزی با مساحت 185 هزار هکتار در استان شناسایی شد که با برپایی چادر و کانکس و استقرار شبانه روزی چهار نیرو در این عرصه ها به طور مداوم مورد کنترل، پایش و رصد قرار گرفت.
 
وی به ساخت چندین برجک دیده بانی در مناطق حساس و خاص طبیعی استان اشاره و تاکید کرد: در این برجک ها 2 نفر از نیروهای مردمی تایید شده به صورت کشیک تمام وقت حضور داشتند که هر حادثه ای مانند آتش سوزی را به دقت رصد و اطلاع رسانی کنند.
 
وی گفت: همچنین 50 کیلومتر کانال بین مزارع کشاورزی ملکی و عرصه طبیعی حفر شد که با کندن این کانال علاوه بر ایجاد مرز بین اراضی ملی و ملکی عاملی برای جلوگیری از سرایت آتش پس چرای مزارع به عرصه های جنگلی و مراتع طبیعی حاشیه این مزارع ایجاد شد.
 
به گفته فتحی، بکارگیری نیروهای فصلی در سال گذشته برای نخستین بار در زمان آتش سوزی ها برای مهار آتش تجربه ای موفق و موثر بود که برای سال های آتی و به منظور کاهش هر چه بیشتر آتش سوزی ها این طرح انجام می شود.
 
وی یادآور شد: فرماندهی یگان حفاظت برای کنترل عملکرد نیروهای مستقر در طبیعت برنامه های مختلفی دارد که تجهیز ماشین و نیروها به جی پی اس و کنترل مانیتورینگ آنها، استفاده نیروها از چراغ قوه های لیرزی از جمله این موارد است.
 
وی اضافه کرد: همچنین فرماندهی یگان و نیروهای تحت امر مستقر در اداره کل به همراه نیروهای یگان حفاظت هر شهرستان به طور مرتب هر بار در یکی از عرصه ها طرح جنگل گردشی را اجرا می کنند.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: دوستداران طبیعت در صورت مشاهده هرگونه تخلف، پیشنهاد یا گزارش های مرتبط با عرصه های ملی موارد را از طریق شماره تماس رایگان 1504 تلفن امداد جنگل منعکس کنند.
 
وی با تبریک فرا رسیدن سال نو از مردم و گرشدگران نوروزی خواست از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کرده و از ایجاد چاله های جدید در کنار درختان و مراتع برای درست کردن آتش اجتناب کنند تا از بروز هرگونه آتش سوزی در عرصه های طبیعی جلوگیری شود.
 
به گزارش تابناک ایلام، سال گذشته با وقوع 71 فقره آتش سوزی بیش از یک هزار و 300 هکتار در عرصه های طبیعی دچار خسارت شده است.
 
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 800 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است که 460 هزار هکتار ان جنگل است./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار