کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی ایلام با اشاره به اینکه موج جدید بارشی از روز گذشته مناطق مختلف این استان را در بر گرفته و تا روز یکشنبه نیز ادامه دارد، از مردم، گردشگران و مسافران نوروزی خواست از استقرار و تجمع در بستر و حاشیه رودخانه ها خودداری کنند.
کد خبر: ۳۹۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳ 24 March 2017
به گزارش تابناک ایلام؛احسان احمدی نژاد اظهار کرد: از بامداد پنجشنبه در سطح استان بارندگی به صورت باران، برف در ارتفاعات و احتمالا تگرگ به همراه رعد و برق را داشته ایم.
 
وی افزود: اوج و شدت این بارش ها روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری است و از روز شنبه بتدریج از شدت بارش ها و دامنه فعالیت آن در استان کاسته و از آسمان استان خارج می شود.
 
احمدی نژاد یادآور شد: با توجه به پتانسیل مناسب و قوی این سامانه که با وزش بادهای نسبتا شدید تا شدید همراه است انتظار آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها، اختلال در تردد و احتمال خطر صاعقه دور از انتظار نیست که لازم است تمهیدات لازمه توسط مردم و مسئولان بعمل آید.
 
به گفته کارشناس پیش بینی هواشناسی استان میزان فعالیت این سامانه بارشی و قدرت آن در مناطق شمالی، کوهستانی و معتدل استان بیشتر از مناطق جنوبی و گرمسیر است و انتظار می رود عمده بارش در مناطق سردسیر استان رخ دهد.
 
وی در مورد بروز پدیده گرد و غبار نیز گفت: تا زمان حضور این سامانه بارشی در استان و به ویژه طی روزهای پنجشنبه و جمعه احتمال نفوذ گرد و غبار به جنوب و غرب استان شامل شهرستان های مهران، دهلران و آبدانان وجود دارد.
 
به گزارش تابناک ایلام، در شش ماهه نخست سال زراعی جاری (اول مهر تا پایان اسفند) 295.1 میلی متر بارش نزولات جوی باران، برف و تگرگ در استان ایلام ثبت شده است.
 
این میزان بارش نشان می دهد نسبت به سال گذشته 54 درصد و در مقایسه با میانگین آماری بلندمدت 22 درصد کاهش بارش ها در استان ایلام ثبت شده است.
 
در این مدت شهرستان ایوان با 452 میلی متر بیشترین بارش نزولات جوی را به خود اختصاص داده که همین مقدار بارش نسبت به پارسال 48 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 12 درصد کاهش داشته است.
 
همچنین کمترین میزان بارش ها متعلق به شهرستان مهران با 79.5 میلی متر است که نسبت به سال گذشته 54 درصد و در قیاس با میانگین بلند مدت 35 درصد بارندگی ها در این شهرستان افت داشته است.
 
مقدار بارش نزولات جوی در شهرستان ایلام در این مدت نیز 309.5 میلی متر ثبت شده که این شهر در مقایسه با پارسال 60 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 31 درصد با کاهش بارش های جوی مواجه بوده است.
 
سال زراعی جاری (اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد) از نظر هواشناسی سال خشک و کم بارشی است که در فصل پاییز و دی ماه خساست آسمان باعث شد که کمترین بارش های جوی (نزدیک به صفر درصد) در استان ایلام ببارد.
 
هرچند که میزان بارش ها در ماه های بهمن،اسفند و فروردین تا حدودی نقیصه کم بارشی ماه های نخست را جبران کرد اما با این وجود بازهم سال زراعی جاری در زمره سال های خشک و کم بارش قرار دارد./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار