درد دندان امان کودک هفت ساله ام را بریده بود و ناچار راهی مطب دندانپزشک شدیم، مطب خاصی مد نظر بود، ولی با دو ساعت جستجو در هسته مرکزی شهر موفق به یافتن داندانپزشک کودکان نشدیم.
کد خبر: ۳۹۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 18 March 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ با همان درد از خستگی به خانه بازگشتیم، به امید اینکه فردا زودتر به سراغ دندانپزشک برویم، کودک خود را آرام کردم.
 
روز بعد، از ساعت چهار و نیم عصر از خانه زدیم بیرون هر مطب دندانپزشکی که در مسیر راه مان بود سر زدیم.
 
اورژانس دندانپزشکی پشت بیمارستان امام خمینی (ره) تعطیل بود البته روز قبل هم تعطیل بود، کلنیک دندانپزشکی بیمارستان امام هم تعطیل بود، کلنیک الزهرا (س) متخصص دندانپزشکی کودکان نداشت، دکتر ...، دکتر ....،دکتر .. .هیچ کدام نبودند یا اگر بودند برای درمان دندان بچه ها کار نمی کردند.
 
ساعت از 6 گذشته بود که با کلی پرس و جو بالاخره دندانپزشکی که متخصص کودکان باشد را پیدا کردیم، صدای گریه بچه که همچنان دندانش درد می کرد، آرام نمی شد. مانند تشنه ای که از دور سراب را آب انگارد خوشحال و شادان راه پله ها را تا مطب در پیش گرفتیم و کلی وعده برای تسکین درد...
 
در مطب نیمه باز بود، روی درب کاغذ نوشته ای توجهم را جلب کرد 'به دلیل اختصاص نوبت از قبل تا پس از تعطیلات از نوروز از پذیرش بیماران معذوریم'.
 
چاره ای نبود برای تسکین این درد باید کاری می کردم، پس از سلام و توضیح وضعیت از منشی اصرار کردیم که دکتر یک لحظه بچه را معاینه کند، با انگشت برگه پشت در را نشان داد و گفت وقت نداریم. اصرار کاری از پیش نبرد،صندلی های خالی مطب را با دست نشان منشی دادم و گفتم 'خانم اینجا که خالیه مریض کجاست؟ بذار یه لحظه خانم دکتر بچه ام را معاینه کند، از ما اصرار و از منشی که کلید دار درب جهنم شده بود، هم انکار.
 
با تلفن همراهم مشغول عکس گرفتن از وضعیت مطب شدم و گفتم الان از رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام پیگیر این وضعیت می شوم
 
اصرار به عکس نگرفتن و بیرون رفتنم کرد که با سماجت بنا به وظیفه خطیری که داشتم ماندم تا وضعیت را بخاطر خودم و دیگر همشهریانم که بی شک چنین مشکلی را تجربه کرده اند، پیگیری کنم.
 
چاره ای نبود خیلی درد بزرگیه 2 روز یک شهر را بگردی و بیش از 20 مطب دندانپزشکی را بالا و پایین بری ولی نتوانی برای تسکین درد دندان بچه ات کاری کنی؟ باید مسئولی کسی جوابگو بود، کسی باید این وضعیت را مورد بررسی قرار می داد؟
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با ابراز تاسف از این وضعیت گفت: بدلیل در پیش بودن تعطیلات عید نوروز این مشکل وجود دارد اما سعی شده برنامه ای برای بهبود وضعیت و کشیک اینگونه پزشکان در ایام نوروز داشته باشیم.
 
دکتر علی دل پیشه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعداد دندانپزشکان متخصص کودک در ایلام کم است و جوابگوی حجم مراجعان نیست.
 
وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری و راه اندازی دانشکده تخصصی دندانپزشکی در استان این مشکل برطرف شود.
 
رئیس دانشکده دندانپزشکی ایلام نیز ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت کمی متخصصان دندانپزشکی کودکان گفت: در صورت همراهی استانداری ایلام و جذب اعتبار دانشکده تخصصی دندانپزشکی راه اندازی می شود و بسیاری از مشکلات مردم استان در بخش دندان برطرف می شود.
 
دکتر محمدرضا سلطانی اظهار کرد: سال گذشته در بخش ایمپلنت و جراحی لثه و ریشه دندان با کمبود دندانپزشک متخصص مواجه بودیم که با پیگیری این مشکل با جذب پنج متخصص تا حدودی برطرف شده است.
 
وی به حضور دندانپزشک کشیک در ایام نوروز در بیمارستان امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: در راستای رسیدگی به مشکلات شهروندان و همچنین طرح تحول سلامت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تاکید به حضور دندانپزشک کشیک کرده تا شهروندان با توجه به تعطیلی مطب های شخصی با مشکلی مواجه نشوند.
 
دکتر سلطانی تاکید کرد: اکنون حدود 63 دانشکده تخصصی دندانپزشکی در کشور وجود دارد اما در استان ایلام هنوز به خاطر نبود مکان مناسب و تجهیزات در حد کلنیک های دندانپزشکی و محدود فعالیت می کنیم.
 
وی ابراز امیدواری کرد که با کمک استانداری و تخصیص 50 میلیاردریال اعتبار بتوان مکان و تجهیزات مناسب برای راه اندازی دانشکده دندانپزشکی ایلام با جلب موافقت وزارت بهداشت ایجاد کرد.
 
دکتر سلطانی گفت: امیدواریم که هر چه سریعتر این دانشکده راه اندازی شود تا در راستای طرخ تحول سلامت مردم ایلام در بخش دندانپزشکی نیز از خدمات دولت بهره مند شوند.
 
وی کاهش هزینه های دنداپزشکی را یکی از مزیت های ویزه دانشکده تخصصی دندانپزشکی اعلام کرد و با فعالیت مراکز دولتی دندانپزشکی در اورزانس بیمارستان امام و روبه روی بیمارستان هزینه دندانپزشکی تایک سوم کاهش یافته است.
 
وی یادآور شد: همه خدمات دندانپزشکی در این مرکز ها ارائه می شود و حتی هزینه ایمپلنت که در مطب های خصوصی بیش از 20 میلیون ریال است حدود یک میلیون و 300 ریال است.
 
راستی کلی دردسر و پیگیری برای دندان درد فرزندم تنها با یک معاینه معمولی از سوی پزشک متخصص و تجویز چند داروی مسکن برطرف شد چون دندان آبسه کرده و امکان ترمیم نداشت.

حرف آخر کمی برای خودمان و انسانیت ارزش قائل شویم./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار