تنگه سازبن در شمال روستای ورگچ از توابع شهرستان سیروان به عنوان نگین گردشگری این شهرستان مطرح است و در ایام عید نوروز پذیرای مسافران زیادی از گوشه و کنار استان است.
کد خبر: ۳۹۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴ 18 March 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ تنگه سازبن در شمال روستای ورگچ از توابع شهرستان سیروان واقع شده و به عنوان نگین گردشگری این شهرستان مطرح است؛ این تنگه در فصل بهار به یکی از زیباترین مناطق استان تبدیل می‌شود ودر این فصل پذیرای مسافران زیادی از گوشه و کنار استان است.

واژه سازبن یک واژه ی کوردی است که بر این تنگه نهاده اند، سازبن تشکیل شده از دو بخش [ساز + بن] است، واژه  ساز همان ساز محلی است که به شکل قیف است و واژه بن به معنی انتها و ته است.

این تنگه را بدان جهت سازبن می گویند چون از بالادست تا انتهای آن در جهت مسیر جریان آب رود به شکل ساز است؛ یعنی هرچه از انتهای تنگه در مسیر جریان حرکت کنیم پهن تر می شود.

رود سیمره مرز ایلام واستان لرستان است، وقتی بر خلاف جریان آب با قایق به سمت بالادست تنگه حرکت کنید کوه های سمت راست متعلق به خاک لرستان و سمت چپ متعلق به استان ایلام است.

تنگه سازبن این زیبای گمشده در منطقه سیروان به جرات یکی از نقاط بسیار زیبا و بکر استان ایلام است که با طبیعت بدیع و دل انگیزش چشم هر گردشگری را مجذوب زیبایی اش می کندتنگه سازبن این زیبای گمشده در منطقه سیروان به جرات یکی از نقاط بسیار زیبا و بکر استان ایلام است که با طبیعت بدیع و دل انگیزش چشم هر گردشگری را مجذوب زیبایی اش می کند.

تنگه توریستی سازبن اگر امکاناتی هچون جاده دسترسی مناسب و محل اسکان گردشگران داشته باشد می تواند یک منبع توریستی مهم در استان ایلام باشد، البته هم‌اکنون به یکی از نقاط پربازدید در ایام سال تبدیل شده است.

وجود دیوارها و باورهایی از عهد باستان بر دیوارهای تنگه و عرض رودخانه در دل کوه جذابیت ویژه ای را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به خود متحیر می سازد.

به جز راه های سخت گذر تنها راه ورود به تنگه استفاده از قایق است که بر زیبایی های این مکان بکر و دیدنی افزوده است.

قلعه سازبن

قلعه بسیار زیبای سازبن بر روی تیغه  ورودی تنگه سازبن و درقسمت شرقی شهر لومار قرار دارد و یکی از آثار به ثبت رسیده ملی است.

موقعیت، جنس مصالح بکار رفته و همچنین شکل قلعه نشان می دهد که از مراکز نظامی و تفریحی شاهان ساسانی بود که باوجود شکارگاه های بکر و طبیعت چشم نواز مرکز خوش گذرانی و نگهبانی شهر کوچکی است که دردرب ورودی تنگه وجود داشته است.

آثار دیوارها، ستون ها و ... این قلعه همچنان باقی مانده است؛ این قله تاریخی با توجه به موقعیت جغرافیای و مکان ساخت آن یکی از قلعه های منحصر به فرد است./م

مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار