کد خبر: ۳۹۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲ 15 March 2017

تنگه بهرام چوبینه به عنوان شکارگاه ییلاقی بهرام چوبین پذیرای گردشگران است.

 تنگه بلند و زیبای " بهرام چوبینه " در فاصله‌ی هفت کیلومتری شهر تاریخی دره‌شهر و در مسیر دره‌شهر به پلدختر قرار دارد و به اقامتگاه ییلاقی بهرام چوبینه - سردار ساسانی معروف است.

این تنگه علاوه بر زیبایی‌های وصف‌ناپذیر طبیعی که در خود جای داده است، دارای آثار قلعه‌ای بزرگ و آب‌انبارهای تراشیده از سنگ است که این آثار مربوط به دوره‌ی ساسانی است.

این تنگه‌ی کم‌عرض و بسیار مرتفع که شکارگاه بهرام چوبینه بوده است، دارای آثار ارزنده‌ای در قسمت ورودی، پیشانی و ارتفاعات است ازجمله آثار به‌جای مانده از این قلعه که از سنگ و گچ ساخته شده است، دیواره‌ها‌ی سنگی و آب‌انبار آن است.

این تنگه و قلعه‌ی آن، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و آثار پلکان‌های سنگی بر دیوارهای سنگی و نقاط صعب‌العبور داخل تنگه، وجود چهار آبشار انبار که در صخره‌های سخت تراشیده و وجود آب آشامیدنی در داخل آن‌ها حاکی از توجه و اهمیت به این منطقه در طول دوران تاریخی دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

«سیدمجتبی فرهادی» مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دره‌شهر در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از سرداران سپاه خسرو پرویز به نام "سردار بهرام" پس از شورش به همراه یارانش در همین تنگه مستقر شده است و علت وجه تسمیه این تنگه به نام "بهرام چوبین" به خاطر همین رویداد تاریخی است.

وی اضافه کرد: در محوطه این تنگه که به طور عموم "قلعه چوبین" نیز می‌خوانند، نمادهای نظامی‌گری به وضوح قابل رویت است، مثل دستکن‌هایی که در دل دیوارهای سنگی مرتفع ساخته شده یا دیده‌بانی که در بدو ورود به تنگه قابل دیدن است.

فرهادی با بیان اینکه این قلعه را می‌توان از جمله نخستین کمینگاه‌های شورشیان علیه حکومت خسرو پرویز در ایران برشمرد، تأکید کرد: شکل‌گیری این تنگه به عنوان مرکز حکومت نظامیان شورشی علیه خسرو پرویز به دوره ساسانیان باز می‌گردد، در حقیقت این تنگه مرکز حکومت نظامیان شورشی به حساب می‌آمده است.

وی با اشاره به تاریخچه‌ای از چگونگی سقوط حکومت بهرام چوبین به دست خسرو پرویز و رومیان درباره کاوش‌های انجام شده در محوطه تنگه چوبین نیز گفت: هیچ کاوشی در زمین دفینه‌های آن به عمل نیامده است، اما این اثر به عنوان یک اثر فاخر ملی به ثبت رسیده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری دره‌شهر اضافه کرد: از نگاه نمادهای معماری باستانی، این تنگه جزء آثار منحصر به فرد محسوب می‌شود،"برج وبارو"،"دستکن‌ها" و "حوضچه‌های آبی" هریک نمادی از یک مرکز حاکمیتی با شاخص‌های آن دوره، است.

مورخان تاریخ جنگ‌ها، بهرام چوبین را اولین فرد استفاده‌کننده از سلاح آتش‌زا معرفی کرده‌اند، به گونه‌ای که جنگ بلخ وی در سال 588 را که فاتح آن بهرام چوبین بود، نبردی بی‌سابقه توصیف شده است؛ چرا که در آن، نوعی موشک به کار رفته بود.

شهرستان دره‌شهر در139 کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد که طبق گزارش‌های میراث فرهنگی، این شهرستان یکی از فاخرترین مراکز باستانی ایلام محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار