برانگیختن هیجان واحساسات مردم برای حضور درنظر سنجی به منظور رای به مدیران ونمایندگان ،افزایش گسست قومی در جامعه قبیله ای استان ایلام و همچنین ترویج انتخاب براساس فاکتور قومی وقبیله ای خط بطلان کشیدن بر شایسته گزینی را به دنبال خواهد داشت
کد خبر: ۳۹۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 09 March 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::در طول سالیان اخیر با توسعه وتکامل روز افزون تکنولوژی، شاهد ورود نسلهای جدیدی از نرم افزارهای اطلاع رسانی قابل نصب در گوشی های هوشمند تلفن همراه هستیم ،توسعه روزافزون این نرم افزارها ،نظیر تلگرام و کاربرد آسان وفراگیر بودن کاربران آن باعث شده است که هر دارنده گوشی بتواند با ایجاد یک کانال وجذب تعدادی مخاطب به یک رسانه  مبدل شود.

اگر چه با رشد و توسعه تکنولوژی ودر عصر انفجار اطلاعات ،انتقال سریع داده ها از قبیل صوت ،تصویری ونوشته ها ،بسیاری از مشکلات مردم در انتقال فایلها و جابجایی اخبار را تسهیل نموده است اما رها سازی وعدم نظارت اصولی و منطقی بر این نرم افزاها بصورت خاص و فضای مجازی بصورت عام، قطعا مخاطراتی را بدنبال خواهد داشت که بررسی آن در این مجال نمی گنجد.

موضوعی که قرار است دراین نوشتار به آن پرداخته شود افزایش بی رویه وغیر ضابطه مند کانالهای تلگرامی در سطح کشور وتوسل گردانندگان این کانالها به راههای مختلف برای جذب مخاطب یا به تعبیری افزایش ممبر است. روشهای غیر اخلاقی مثل خریداری اعضای غیر واقعی ویا به اصطلاح اعضای فیک وهدایت مخاطبین برای دیدن تصاویر غیر واقعی عمدتا غیراخلاقی از بزرگان وهنرمندان و همچنین توسل به اجرایی نمودن نظرسنجی های غیر علمی ،غیر کارشناسانه که درادامه به آن پرداخته خواهد شد.

امروزه در عصر اطلاعات که پیشرفت های علمی گسترش پیدا کرده است، بسیاری از کشورها ،سرمایه گذاری عظیمی در امر تحقیقات انجام داده اند، پژوهش یکی از روش های دانایی است که به انسان کمک میکند تا با شناخت محیط خود، مبنای درستی را برای اندیشیدن و زندگی انتخاب کند.افکار عمومی هنگامی شکل می گیرد که به اندازه کافی در مورد آن موضوع بحث و صحبت شده و مورد مجادله و کنکاش و گفتگو قرار بگیرد.

امروزه نظر سنجی تبدیل به یکی از متداول ترین شیوه های شناخت افکار عمومی شده است و به همین منظور هزاران مرکز سنجی در دنیا مشغول به فعالیت می باشند؛ در کشور ما نیز مراکز تحقیقاتی معتبری به نظرسنجی می پردازند. اهمیت شناخت افکار عمومی به این جهت است که آگاهی افکار و عقاید یک گروه به ما کمک می کند تا رفتار احتمالی آن گروه را پیش بینی کنیم.

افکار سنجی اجرای اقدامات و تلاش های سازمان یافته برای نشان دادن عقاید مردم نسبت به یک موضوع در یک محل خاص و در یک مقطع زمانی معین می باشد و نتیجه آن نشان می دهد که افراد به چه دلیلی عقیده خاصی را پذیرفته اند و با چه شدت و قوتی از آن پشتیبانی می کنند.
 

بنابراین افکار سنجی فعالیتی است که علاوه بر فعالان سیاسی (به منظور جلب آرا مردم و یا شناخت و هدایت افکار عمومی) برای برنامه ریزان (در جهت تنظیم سیاست ها و خط مشی ها) جامعه شناسان (با هدف شناخت گرایشات و رفتار مردم) ارباب جراید و رسانه ها (برای اندازه گیری میزان رضایت) مدیران صنایع (برای ارتقا کیفیت و تولیدات) و اقتصاددانان و تجار (برای فروش و بازاریابی نیز کاربرد داشته است، همچنین با توجه به اینکه بخش عظیمی از نیروی انسانی در نهادها، سازمانها، ادارات، کارخانجات و ... مشغول به فعالیت می باشند، شناخت افکار عمومی حاکم بر آن بخش در جنبه های گوناگونی چون رضایت شغلی، نیازهای فرهنگی، شایعه و شایعه پراکنی و ... برای مدیران این واحدها به عنوان یک ابزار کاربردی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد..

روش نظرسنجی با پژوهش پیمایشی متداول‌ترین روشی است که از طریق آن می‌توان دریافت مردم چگونه می‌اندیشند، افکار و عقایدشان چیست، به چه کارهایی می‌پردازند و در آینده به چه کارهایی خواهند پرداخت. امروزه نظرسنجی‌ها بسیار متداول است، ارزان تمام می‌شوند. نتیجه‌بخش‌اند و به سهولت به کار گرفته می‌شوند.

اما این ابزار ظریف است چنانچه در دست آدم‌های بی‌تجربه قرار گیرند خیلی زود از جاده مستقیم مطالعه خارج شده و به مسیر اشتباه‌آمیز تغییر کشیده می‌شود. در کشور ما با وجود گسترش رسانه‌های همگانی و خبری و شکل‌گیری نهادهای مردمی و حضور گسترده مردم در صحنه که تجلی آن را در انقلاب اسلامی دیده‌ایم هنوز مراکز پژوهش منظمی، چه در دانشگاه‌ها یا خارج از آن، در زمینه بررسی افکار عمومی شکل نگرفته و سازماندهی مناسبی در این زمینه انجام نشده است

بررسی افکار عمومی بدون شک از آنجا که کار پیچیده‌ علمی است به مراکز پژوهشی ویژه و کادر علمی متخصص نیاز دارد که با روش‌های خاص این رشته آشنایی کامل داشته باشد و بتواند نیازهای اطلاعاتی سازمان‌ها و مسئولان را در زمینه بررسی افکار عمومی و جو فکری جامعه تأمین کند.

اما این روزها دراستان ایلام ،مدیران کانالهای تلگرامی صرفا با اهداف افزایش اعضای خود با برانگیختن احساسات قومی وقبیله ای مبادرت به انجام نظرسنجی هایی در خصوص عملکرد مدیران ونمایندگان نموده اند که این اقدام نه تنها مبنای علمی وتحقیقاتی ندارد بلکه با هیچکدام از متدهای فعلی نظر سنجی رایج سنخیتی ندارد.

برانگیختن هیجان واحساست مردم برای حضور درنظر سنجی برای رای به مدیران ونمایندگان افزایش گسست قومی در جامعه قبیله ای استان ایلام و همچنین ترویج انتخاب براساس فاکتور قومی وقبیله ای وخط بطلان کشیدن بر شایسته گزینی را بدبنال خواهد داشت که بهتر است این موضوع مهم در شرایط فعلی که جامعه در حال گذر ایلام به کمک نخبگان به شایسته گزینی نزدیک تر می شود مدنظر مدیران این کانالها قرار بگیرد.

بدون شک سنجش ،ارزیابی ، نظرسنجی و جمع آوری نظرات مردمی در خصوص عملکرد مدیران و مسئولان، عمل ارزنده ای خواهد بود وقطعا مدیران دستگاهها همواره خود را درمعرض قضاوت همگانی می بینند واین موضوع به بهبود مدیریتها کمک خواهد کرد، البته اگر این اقدام با تکیه بر آمار عملکرد یکساله مدیران وقرار دادن آن در معرض دید مخاطبین وهمچنین توسل به داده های علمی در خصوص نحوه نظرسنجی علمی وتحقیقاتی  صورت گرفته باشد.

این درحالیست که در نظر سنجی های صورت گرفته توسط بعضی از کانالهای تلگرامی استان به جای افکار سنجی در خصوص شاخص های مدیریتی و عملکرد یکساله افراد ،این افراد هستند که مورد نظر سنجی قرار می گیرند و تلاش همشهریان و دوستان وبستگان مدیر برای شرکت اعضای سایر گروههاتلگرامی وتلاش برای رای بیشتر موید غیر علمی بودن وانتخاب براساس فاکتور قومی وقبیله ای است . .

اقدامات صورت گرفته در این کانالها توسط حلقه های وابسته به مدیران در معرض نظر سنجی قرار گرفته ،بمنظور برانگیختن هیجانات واحساسات قومی و تعصبات قبیله ای از قبیل جنوبی یا شمالی بودن ،چرداولی یا ایوانی ،خزل یا ارکوازی ،لک یا کرو...بی شباهت به اقدامات سالهای اخیر برخی سایت های اینترنتی برای بالا بردن آمار بازدید کنندگان خود و به عبارتی دیگر بالا بردن قیمت خود، با متوسل شدن به روش های مختلف و بعضا غیر اخلاقی ایجاد شکاف قومی نظیر عرب وعجم و...نیست.

پیشنهاد می شود مدیران این کانالهای تلگرامی برای کمک به توسعه و ترقی استان وانتخاب مدیران ،نمایندگان و اعضای شوراهای اسلامی شهروروستا با فرهنگ سازی، زمینه انتخاب مدیران کارآمد وشایسته را با عبور از تعصبات کور کورانه قومی وقبیله ای بعنوان موانع مهم پیشرفت وتوسعه استان فراهم آورده وبا پرهیز از دامن زدن به احیای فرهنگ نادرست تعصبات قومی ونادیده انگاشتن شایسته گزینی، زمینه ساز گذر مردم استان از این سیره غلط و تحقق این مهم در استان باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار