کد خبر: ۳۸۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴ 21 February 2017
  فرماندار سیروان گفت: تکمیل راه ارتباطی قاضی خان - بدره با رایزنی های گسترده مسئولان استان به عنوان پروژه ملی شناخته شده است.

به گزارش تابناک ایلام ؛بهمن جلیلیان  اظهار کرد: تکمیل این طرح راهسازی به یکی از آرزوهای مردم شهرستان های سیروان و بدره تبدیل شده بود و با وجود آنکه بیش از 17 سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می گذرد ولی تاکنون زمینه بهره برداری از آن فراهم نشده است.
 
وی افزود: این جاده در مجموع 34 کیلومتر طول دارد که 15 کیلومتر آن در محدوده شهرستان سیروان قرار گرفته است، هفت کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و هشت کیلومتر دیگر با توجه به اینکه تراز سد سیمره از 723 به 706 متر کاهش یافته دیگر نیازی به احداث مسیر جدید نیست و می توان با اصلاح واریانت ها و پیچ ها از تخریب بیشتر محیط زیست منطقه نیز جلوگیری کرد.

نبود راه های ارتباطی استاندارد مهم ترین معضل شهرستان سیروان

فرماندار سیروان مهمترین معضل و مشکل این شهرستان را در بن بست قرار گرفتن و نبود حتی یک متر راه اصلی عنوان کرد و گفت: توسعه راه های ارتباطی اولویت اصلی بوده و مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه شاه کلید رفع مشکلات این شهرستان توسعه راه های ارتباطی است، گفت: حدود 90 میلیارد ریال اعتبار ملی برای اجرای سه مهم طرح راهسازی در این شهرستان اختصاص یافته ، این سه طرح مهم شامل واریانت چشمه چاهی در مسیر لومار به ایلام، تعریض و آسفالت 15 کیلومتر از ورودی لومار و واریانت روستای سرتنگ است که در دهه فجر امسال عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
 
وی یادآور شد: اجرای این طرح ها باعث کاهش حدود 9 کیلومتر از مسیر لومار ایلام، کاهش تصادفات بخصوص در محدوده بخش کارزان و حذف پنج پیچ خطرناک در این مسیر می شود.

 پیشرفت 22 درصدی طرح ایستگاه پمپاژ دشت سیروان

فرماندار سیروان یادآور شد: ایجاد ایستگاه پمپاژ دشت سیروان نیز از دیگر طرح های مهم و تاثیرگذار این شهرستان است که طی 9 ماه گذشته به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده بود، با رایزنی های صورت گرفته بانک زمین که زیرمجموعه بانک کشاورزی است متعهد شده اعتبار مورد نیاز تکمیل این پروژه را در اختیار استان قرار دهد.
 
جلیلیان اضافه کرد: این طرح هفت کیلومتر طول دارد و ایستگاه پمپاژ آن در کنار تنگه سازبن قرار می گیرد، ایجاد 7،5 کیلوکتر خطوط انتقال در این پروژه پیش بینی شده که تاکنون 1،5 کیلومتر آن انجام گرفته ضمن اینکه 40 درصد ایستگاه نیز احداث شده است.
 
وی تاکید کرد: این طرح با هدف آبی کردن سه هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان از شهر لومار تا دهستان سرتنگ است که 70 درصد آن برای توسعه باغ های مثمر و 30 درصد مابقی نیز به کشت سایر محصولات کشاورزی اختصاص می یابد.
 
فرماندار سیروان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مرحله نخست این ایستگاه پمپاژ را 220 میلیارد ریال عنوان کرد که تاکنون 60 میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده و از پیشرفت فیزیکی 22 درصد برخوردار است.
 
جلیلیان گفت: بهره برداری از این طرح منجر به اشتغال برای بخش زیادی از جوانان جویای کار منطقه می شود ، ضمن اینکه در تعدیل هوای شهرستان سیروان بویژه در فصل تابستان تاثیر بسزایی دارد.
 
وی ایجاد سایت باغبانی بان واز را از دیگر طرح های در دست اجرای به منظور توسعه کشاورزی در شهرستان برشمرد و گفت: 70 هکتار از اراضی منطقه به این طرح اختصاص یافته و 20 هزار اصله نهال پسته رایگان به منظور توسعه کشت این محصول راهبردی در اختیار مردم قرار گرفته که آب مورد نیاز نیز از محل سد سیمره تامین می شود.

 ساکنان روستای سراب کلان به مکان جدید منتقل می شوند

فرماندار سیروان گفت: با رایزنی با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عملیات اجرایی جابجایی روستای سرابکلان که بر روی شهر تاریخی سیروان قرار دارد، آغاز شده است.
 
 
جلیلیان اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات مردم روستای سرابکلان این است که میراث فرهنگی از ارائه هرگونه خدمات و اجرای طرح های زیرساختی بدلیل احتمال تخریب و آسیب دیدن شهر تاریخی سیروان جلوگیری می کند.
 
وی با بیان اینکه نشست های متعددی در تهران و ایلام برگزار و کارگروهی در این زمینه تشکیل شده است، تاکید کرد: زمین سایت جدید این روستا مشخص شده و در حال رایزنی و گفت و گو با مردم این روستا و آماده کرده مقدمات جابجایی روستا هستیم.
 
وی تنگه شمشه و سازبن را از دیگر مناطق زیبای گردشگری این شهرستان ذکر کرد که تاکنون در زمینه جانمایی امکانات رفاهی در این نقاط به منظور جلب گردشگر اقدامی صورت نگرفته است، در اولین گام با توجه به اینکه بخش خصوصی چندان رغبتی برای فعالیت در این حوزه نشان نمی دهد با تشکیل تعاونی های 2 بخش در شهرستان و اختصاص اعتبار از محل دهیاری ها تلاش خواهیم کرد فعالیت های گردشگری را در این مناطق توسعه دهیم.
 
فرماندار سیروان یادآور شد: یکی از مهم ترین ویژگی های این شهرستان داشتن جنگل های انبوه است بطوریکه 55 درصد مساحت این شهرستان را جنگل تشکیل می دهد که در سطح کشور کم نظیر است و می توان از این مواهب خدادادی برای درآمدزایی بخش قابل توجهی از اهالی این مناطق بهره برد.
 
جلیلیان ادامه داد: وجود باغ های مثمر انار در منطقه خوش آب و هوای عرب رودبار نیز از دیگر جاذبه های این شهرستان است بطوریکه این محصول در غرب و حتی مرکز کشور نیز خواهان بسیاری دارد.
 
 رایزنی برای احداث دی کلینیک 10 تختخوابی در سیروان

وی با اشاره به اینکه شهرستان سیروان مهرماه سال 1391 از بخش به شهرستان ارتقا یافت و با جمعیت بیش از 16 هزار نفری دارای 2 بخش، چهار دهستان ، 35 دهیاری و 63 روستاست، گفت: پنج مرکز درمانی در شهرستان وجود دارد ولی تاکنون مردم این شهرستان از وجود بیمارستان بی بهره مانده اند.
 
فرماندار سیروان افزود: هم اکنون پزشک عمومی به صورت 24 ساعته در منطقه حضور دارد و هر 2 هفته یکبار نیز یک متخصص داخلی در شهر لومار مستقر و به نیازهای پزشکی مردم رسیدگی می کند و در تلاش هستیم زمینه حضور پزشکان از سایر تخصص ها را در منطقه فراهم کنیم.
 
جلیلیان نیاز به وجود مرکز درمانی بزرگتر را از خواسته های همیشگی مردم شهرستان برشمرد و اظهار کرد: امیدواریم با حمایت هرچه بیشتر مسئولان بتوانیم بزودی یک دی کلینیک 10 تختخوابی را در شهر لومار ایجاد کنیم.

تخصیص 35 درصدی اعتبارات شهرستان سیروان در سال 95

وی با اشاره به اینکه در سال جاری 133 میلیارد ریال اعتبار به این شهرستان اختصاص یافته گفت: تاکنون از این مقدار مبلغ 35 درصد تخصیص یافته که امیدواریم در مدت زمان باقیمانده تا سال مالی بتوانیم مابقی آنرا برای تسریع در اجرای پروژه های در دست اجرا جذب کنیم.
 
فرماندار سیروان یادآور شد: از مجموع 63 روستای این شهرستان بجز روستاهای حاشیه سد سیمره و روستای سراب کلان مابقی روستاها گاز دار شده اند.
 
جلیلیان گفت: به جز اداره تبلیغات اسلامی نمایندگی تمامی دستگاه های اجرایی هم اکنون در شهر لومار مستقر شده اند.

 سیروانی های مقیم مرکز سرمایه های خود را برای توسعه منطقه به شهرستان منتقل کنند

جلیلیان یکی از مهم ترین نیاز های این شهرستان را توسعه بخش صنعت به منظور اشتغالزایی عنوان کرد و گفت: شهرک صنعتی سیروان به وسعت 22 هکتار آماده شده و امکانات مورد نیاز همچون آب ، برق ، گاز آن نیز تامین شده است ولی تاکنون به جز یک واحد تولید تخته وایت بورد هیچ فعالیت صنعتی دیگری در آن شکل نگرفته است.
 
وی اضافه کرد: 80 درصد فعالیت ها در این شهرستان به شکل کشاورزی و دامداری است ولی در صورت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توان بخش صنعت این شهرستان را نیز توسعه داد، ضمن اینکه هم اکنون بزرگترین واحد صنعتی استان (کارخانه سیمان) را در این شهرستان فعالیت می کند.
 
وی ادامه داد: تعداد زیادی از سیروان های مقیم مرکز که از سرمایه های بسیاری نیز برخوردار هستند می توانند در اجرای طرح های در دست اجرا مشارکت کنند که در نظر داریم، تعدادی از این افراد را احتمالا در ایام نوروز کنار هم جمع کرده و آنان را به مشارکت در اجرای طرح ها ترغیب کنیم.

 مسئولان سد سیمره متعهد به پرداخت خسارت مردم روستاهای اطراف سد هستند

فرماندار سیروان با اشاره به اینکه با آبگیری سد سیمره بخشی از زمین های حوزه این شهرستان در تراز مخزن سد قرار گرفته و زیر آب می رفت ولی به دلیل حاصلخیز بودن اراضی این شهرستان مسئولان استان تمام تلاش خود را بکار بستند تا مردم منطقه مجبور نباشند از این منطقه کوچ کرده و به فعالیت های خود ادامه دهند.


جلیلیان گفت: با رایزنی های صورت گرفته تراز سد از 723 به 706 کاهش یافته که با این کاهش از مجموع هفت روستای منطقه عرب رودبار که در تراز مخزن سد قرار می گرفتند زمین ها و منازل مسکونی شش روستا مشکل آنان برطرف می شود و در حال رایزنی با مسئولان برای حل مشکل مردم روستای چم شیر هستیم.

وی اضافه کرد: 207 هکتار از زمین های کشاورزی روستاهای منطقه عرب رودبار در تراز 706 متر قرار می گیرد که 160 هکتار جزو روستای چم شیر و مابقی متعلق به روستاهای چم روته و داربلوط است.

فرماندار سیروان اظهار کرد: مسئولان سد سیمره متعهد به پرداخت خسارت به افرادی هستند که در نتیجه آبگیری زمین های آنها زیر آب می رود و هم اکنون نیز اعتبار مورد نیاز برای این امر آماده شده و افراد می توانند پس از مراجعه به ثبت اسناد با انتقال سند به نام
سد خسارت خود را دریافت کنند، ضمن اینکه تعیین قیمت کارشناسی باغات نیز در دستور کار قرار دارد و طی یکماه اخیر نیز مورد استقبال اهالی منطقه قرار گرفته و مردم در حال معامله با مسئولان سد برای دریافت خسارت خود هستند./م
ایرنا
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار