با کدامین راهبرد می خواهید مدارس استان رابه مدارس زندگی تبدیل کنید؟
آیا بهتر نیست بجای پرداختن به شعارها و تکیه بر آرزوهای تحقق نیافته آرمانی !حقیقت آموزش وپرورش کشور وفضاهای آموزشی آن که اظهر من الشمس است را فارغ از نگاههای سیاسی وآرمانی درک نموده وقدری واقع بینانه تر به وضعیت اسفناک آن نگریسته شود؟
کد خبر: ۳۸۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷ 21 February 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::روزگذشته انتشار خبری دریکی از رسانه های رسمی کشور با این مضمون که "سفارت ژاپن برای مناطق محروم ایران مدرسه می سازد" نه تنها تعجب ما بلکه به طورقطع تعجب هر مخاطب ویا هرایرانی را بر خواهد انگیخت ،سفارت کشوری که از حیث منابع زیرزمینی بسیار فقیر وصنعتش ،خصوصا حوزه نفت وگاز آن به کشورهایی نظیر ایران وابسته است ،برای کمک به کشور زر خیزی مثل ایران، آن هم با دل رحمی ورود کرده وبرای فرزندانش مدرسه بسازد؟!

همزمان با انتشار این خبر بود که در استان ایلام، نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در شهرستان بدره برگزار شد و باردیگر وبراساس یک عادت همیشگی، مدیران استانی حاضر دراین نشست ،سخنانی بر زبان آوردند که صرفنظر از ماهیت خیراندیشانه برگزاری این همایش ،با تطبیق آن با وضعیت اسفبار مدارس کشور خصوصا مناطق محرومی نظیر ایلام، کمی خنده دار به نظر می رسد.

مدیرکل نوسازی ،توسعه وتجهیز مدارس استان ایلام دراین نشست با اشاره به اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور گفته است: "مدارس ایران در افق 1404به مدرسه زندگی تبدیل می شوند که قابلیت آموزش وپرورش انسان توانمند وخلاق را داشته باشند."

درحالیکه پس از گذشت 38سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی وهمزمان با رشد دوبرابری جمعیت ،کماکان بسیاری از مناطق روستایی وعشایری وحتی بسیاری از شهرهای کوچک از داشتن مدارس استاندارد محروم مانده ودر نقاطی از  کشور ،مدارس روستایی وعشایری در کانکس وکپر اداره می شوند ،سخن راندن از این موضوع که در 8سال باقی مانده از چشم انداز بیست ساله،مدارس کشور  به نقطه تعریف شده دراین سند برسند،غیر محتمل به نظر رسیده وتنها در حد یک شعار باقی خواهد ماند.

حال باوجود مشکلاتی که در مسیر توسعه ونوسازی مدارس کشور، خصوصا در مناطق محروم آن نظیر ایلام وجود دارد واز سویی با وجود پایین بودن سرانه فضای آموزشی مناطق مختلف استان وکشور واز سویی دیگر قابل مقایسه نبودن امکانات وتجهیزات آموزشی، با کشورهای همسایه نظیر ترکیه وآذربایجان وسایر کشورهای حوزه خلیج فارس ،نمیدانم مدیر کل توسعه وتجهیز مدارس استان براساس کدامین راهبرد و اعتبار تخصیصی به توسعه مدارس کشور، از برنامه ای دم می زنند که قرار است در طول 8سال باقی مانده تا پایان طرح تحول بنیادین ،مدارس ایران به مدارس زندگی تبدیل شوند !مدارسی که قراراست از نطر توسعه وتجهیز قابلیت آموزش و پرورش انسان توانمند و خلاق را داشته باشند!

واگذاری بخشی از ساخت مدارس کشور وتوسعه وتجهیز به خیرین کشوری، کار بسیار مناسب ودر خور تحسینی است که این سالها توسط مسئولین آموزش وپرورش در حال اجراست ،اما اینکه با نادیده انگاشتن ظرفیتهای بسیار بالای اقتصادی کشور ،چشم داشتن به جیب خیرین وکشورهایی نظیر ژاپن برای ساخت وتوسعه فضاهای آموزشی ،اصلا بااهداف سند تحول بنیادین در افق 1404مدارس کشور همخوانی نداشته که لازم این موضوع مهم در دستور کارجدی مسئولین این بخش قرار گیرد.

آیا بهتر نیست بجای پرداختن به شعارها و تکیه بر آرزوهای تحقق نیافته آرمانی !حقیقت آموزش وپرورش کشور وفضاهای آموزشی آن که اظهر من الشمس است را فارغ از نگاههای سیاسی وآرمانی درک نموده وقدری واقع بینانه تر به وضعیت اسفناک آن نگریسته شود؟مدارسی که در صورت قهر خیرین و...سالها از تعطیلی آموزش وپرورش وخاموشی هیاهوی دانش اموزان آن گذشته بود! چگونه میخواهنددرمدت کوتاه باقی مانده تا پایان سند تحول بنیادین  به مدارس زندگی مبدل شوند؟!

در خصوص کمک چشم بادامی ها برای ساخت مدرسه در مناطق محروم ایران نیز،براساس اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ،قراردادی میان وزارت آموزش و پرورش ایران با سفارت ژاپن توفق نامه ای تحت عنوان GGP امضاء شده که بر اساس آن دولت ژاپن متعهد شده است از محل اعتبارات بلاعوض خود و با هدف توسعه امنیت انسانی در مناطق محروم ایران، مدرسه بسازد ،ممکن است در راستای توسعه فضاهای آموزشی کشور کار خوبی تلقی شود ،اما اینکار نه تنها با شعارهای داده شده سازگاری ندارد ،بلکه در دراز مدت ممکن است عزت وغرور ایرانیان را هدف قرار دهد.

جدا از ماهیت این توافق نامه که قطعاً موجب خیر خواهد شد و گروه زیادی از دانش آموزان مناطق محروم کشور در استان های سیستان و بلوچستان، لرستان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به مدد کمک های سفارت ژاپن منتفع خواهند شد، اما سئوال این است که آیا کشور ما با این همه سرمایه ی خدادادی به این کمک ها نیاز دارد؟واقعا مارا چه شده است ؟کشوری که در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین کشور خاورمیانه بوده ودر بسیاری ازمولفه های قدرت ،رقبای منطقه ای خود را به حاشیه رانده و در حال کل کل کردن با قدرتهای جهانی است ،حیف نیست کشوری آسیایی، برای محرومیت زدایی از حوزه تحصیل علم وادب آن آستین بالا بزند؟!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار