صدای سوت و بوق ممتد و جیغ و هیاهوی پر نشاط بچه ها در فضای خالی و پر از خار خشکیده ورزشگاه آموزش و پرورش ایلام شنیده نمی شود، اینجا صدای جیر جیرک ها و گنجشک های کوچکی که به دنبال دانه می گردند، ملموس تر است!!
کد خبر: ۳۸۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱ 21 February 2017
به گزارش تابناک ایلام؛  اکنون بیش از چند سال است که از زمین فوتبال آموزش و پرورش ایلام که روزگاری تنها زمین چمن شهر محسوب می شد و به واسطه حضور جوانان و نوجوانان مامنی برای نشاط و شادابی مردمان این دیار بود، تنها 2 میله دروازه باقی مانده، چند سکو و دیگر هیچ!!
 
انگار نه انگار داد بسیاری ها که از کمبود سرانه فضای ورزشی می نالند، در آمده است، برخی پیگیر طرح های مختلف عمرانی و صنعتی و تولیدی هستند ولی توسعه بخش فرهنگ و ورزش را از یاد برده اند.
 
اینجا سینما را تخریب و با بستن زنجیری در مقابل درب ورودی اش آن را به پارکینگ تبدیل می کنند، زمین چمن را خشک و به بیابان برهوت تبدیل می کنند و فرهنگسرایی همچون ارغوان را با میلیاردها ریال سرمایه در ورودی شهر می سازند و سپس نیمه کاره رها و به مخروبه ای برای معتادان و ولگردها تبدیل کرده و با فعال کردن بستنی فروشی در کنارش، زرورقی از حیات می کشند!
 
اینجا باید سال های سال در انتظار باشی تا شاید یکی از طرح هایی که دولت های خیلی قبل کلنگش را بر زمین زده بودند و اکنون سازه های آنها به واسطه طولانی شدن دوران ساخت و بهره برداری و قرار گرفتن در شرایط بد اقتصادی در حال نابودی و تخریب است، افتتاح شود.
 
اینجا هیچ چیز عجیب نیست، تنها عجایبش پیشی گرفتن روز به روز مصائب مختلف است، انگار نه انگار جوانان و نوجوانان این دیار برای سالم ماندن از فضای مجازی، اعتیاد، آسیب های اجتماعی و ... باید به ورزش رو بیاورند و سینما و فرهنگ سرا و ... ساعاتی از عمر آنان و خلاء فراغت آنان در این اماکن پر شود!
 
یکی از شهروندان میانسال ساکن در خیابان جمهوری ایلام گفت: جوان که بودیم در این ورزشگاه عصرها یا فوتبال بازی می کردیم یا به تماشای بازی ها می نشستیم.
 
عمران کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون چند سال است که دیگر از آن شور و نشاط و هیاهو بچه ها در مکان ورزشی خبری نیست و زمین به بیابان برهوت تبدیل شده است.
 
وی ادامه داد: هیچ کدام از مسئولان در این زمینه کاری نمی کنند و اکنون پسر من در این محله بدلیل نبود مکان مناسبی برای ورزش، مرتب در فضای مجازی و اینترنت سیر می کند.
کریمی از مسئولان خواست به خاطر جوانان استان هم که شده با احیای این ورزشگاه، دوباره شادی و نشاط را به این محله باز گردانند.
 
یکی دیگر از شهروندان ایلامی می گوید: مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی باید برای احیا و استفاده از این فضای مناسب که اکنون هزینه ایجاد چنین مکانی میلیاردها ریال است، فکری بکنند.
 
مهران رئوفی اظهار کرد: چرا مسئولان برای حفظ سلامتی و شادابی و ایجاد یک مکان مناسب برای جوانان فکری نمی کنند، ولی بطور مداوم موضوع پیشگیری از اعتیاد و خطرات فضای مجازی، آسیب های اجتماعی را مطرح می کنند.
 
وی افزود: آیا مسئولان واقعا این حقیقت پیش رو را نمی بینند؟ یا اینکه نمی دانند که برای پر کردن و سالم سازی اوقات فراغت جوانان هم می شود، کاری کرد؟
 
وی اضافه کرد: همه ساله میلیاردها ریال هزینه پیشگیری، فرهنگ سازی و سالم سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان می شود در حالیکه در حوزه کارهای فرهنگی و ورزش بدلیل نبود مکان های مناسب برنامه ها درست اجرا نمی شوند.
 
رئوفی از مسئولان خواست با جذب کمک خیرین، بخش خصوصی علاقه مند به فعالیت در حوزه ورزش و جوانان و همچنین شهرداری فکری به حال این زمین ورزش رها شده بکنند و با احیای مجدد آن شادابی و نشاط را برای جوانان این دیار به ارمغان بیاورند.
 
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام با ابراز تاسف از رها شدن زمین ورزش متعلق به آموزش و پرورش در جوار ساختمان مرکزی این اداره کل، گفت: بدلیل مشکل بی آبی این زمین از مدت ها قبل به این وضعیت درآمده است.
 
علی بیرانوندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای احیای این ورزشگاه تلاش های زیادی کردیم اما با توجه به اعتبار قابل توجهی که برای احیای آن لازم است، تاکنون موفق نشده ایم.
 
وی مبلغ مورد نیاز برای احیای این زمین چمن را پنج میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: رایزنی های زیادی با بخش خصوصی و خیرین، اداره کل ورزش و جوانان و ...انجام داده ایم اما هیچ نتیجه ای نگرفته ایم.
 
بیرانوندی یادآور شد: بدلیل مشکل اعتبار، بودجه ای برای احیای این زمین ورزشی نداریم ولی هر کس که حاضر باشد آن را احیا کند به شرط آنکه اجازه دهد در برخی ساعات دانش آموزان هم از آن استفاده کنند، حاضریم آن را واگذار کنیم.
 
وی تاکید کرد: ما فراخوان داده و تلاش زیادی کرده ایم تا این زمین ورزشی را به بخش خصوصی یا دیگر دستگاه ها واگذار کنیم اما موفق نشده ایم که سرمایه گذاری برای احیای این ورزشگاه پیدا کنیم.
 
بیرانوندی از همه مسئولان، بخش خصوصی و علاقمندان به ورزش استان خواست که در صورت اعتبار با توجه به موافقت این اداره کل برای احیای این زمین ورزشی پیش قدم شوند و دوباره شادابی و نشاط را به این ورزشگاه هدیه کنند.
 
شهردار ایلام نیز از وضعیت این زمین اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: این ورزشگاه متعلق به آموزش و پرورش استان ایلام است و شهرداری نقشی در به وجود آمدن وضعیت کنونی آن ندارد.
 
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام سرانه فضای ورزشی به ازای هر دانش آموز در این استان 2 دهم متر مربع است، در حالیکه استاندارد سرانه فضای ورزشی دانش آموزی در کشور هشتم دهم متر مربع است.
 
مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام چندی پیش اعلام کرد این استان از حیث دارا بودن سرانه فضای ورزشی با 80 سانتی متر مربع جزء چهار استان برتر کشور قرار دارد.
 
در حال حاضر بیش از 920 مجموعه ورزشی خصوصی و دولتی در استان ایلام فعال هستند و 28 پروژه نیمه تمام و 9 پروژه احداثی از محل اعتبارهای ملی و استانی نیز در دست اجرا است.
 
از مجموع اماکن ورزشی استان ایلام 705 فضای ورزشی دولتی و 215 مکان ورزشی متعلق به بخش خصوصی است.
 
100 هزار نفر از جمعیت 585 هزار نفری استان ایلام در قالب ورزشکاران سازمان یافته و سازمان نیافته از فضاها و اماکن ورزشی استفاده می کنند که از این تعداد، 30 هزار نفر به صورت سازمان یافته در رشته های مختلف فعالیت ورزشی مستمر دارند. /م
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار