اغلب صنایع موجود در استان ایلام را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد، توسعه و حمایت از این واحدهای تولیدی می تواند نقش مهم و تاثیر گذاری در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی این استان ایفا کند.
کد خبر: ۳۸۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸ 20 February 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛  امروز بنگاه‌های کوچک و متوسط در بیشتر کشورها به عنوان ابزاری مهم در پیشرفت‌های اقتصادی - اجتماعی به حساب می آیند، این بنگاه‌ها ب‌ویژه در ایجاد فرصت‌های شغلی با سرمایه ‌گذاری ‌های پایین، نوآوری محصولات و ایجاد روش‌های نوین، اهمیت بسزایی دارند.
 
این واحدها با توانمندی‌های خود می‌توانند با از میان برداشتن مشکلاتی همچون بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد، نقش مهمی بر عهده گیرند و توسعه و پیشرفت منطقه را بدنبال داشته باشد.
 
رویکرد دولت تدبیر و امید حمایت از اینگونه صنایع است تا بتوان با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به اشتغال پایدار کمک کرد و به نتیجه رسید.
 
به عبارتی دیگر می توان گفت که راه برون رفت از مشکلات اقتصادی توجه به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط است که در این خصوص این امیدواری وجود دارد تا با حمایت های دولت از واحدهای صنعتی بتوان رونق دوباره ای در تولید و اشتغال ایجاد کرد.
 
استان ایلام با 14 شهرک و ناحیه صنعتی و با وجود برخورداری از موقعیت ویژه همسایگی با کشور عراق از نظر صنعتی یکی از استان های غیر برخوردار و فقیر کشور محسوب می شود.
 
همسایگی این استان با کشور عراق و داشتن 420 کیلومتر مرز مشترک با این کشور که بخش عمده ای از نیازهای مصرفی خود را از خارج وارد می کند می تواند موقعیتی ممتاز برای صادرات کالا و تامین نیازمندی های این کشور تلقی شود.
 
دولت تدبیر و امید نیز مشوق های بی سابقه ای به منظور احیای صنعت کشور برای صنعتگران و کارآفرینان بخش های مختلف در نظر گرفته است و در این راستا صنعتگران ایلامی چشم امید به برنامه های حمایتی کارگزاران دولتی دوخته اند تا کسب و کار و تولید خود را رونق بخشند.

توسعه سرمایه گذاری در بخش صنایع کوچک توسعه استان ایلام را منجر می‌شود
استاندار ایلام رشد اقتصادی و توسعه استان را در گرو توجه به صنایع کوچک دانست و گفت: حمایت از صنایع کوچک و سرمایه گذاری در آنها در رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال سهم بسزایی دارد.
 
محمدرضا مروارید اظهار کرد: طرح های بزرگ در سطح استان اشتغالزایی کمتری نسبت به طرح های کوچک و متوسط دارند لذا با توجه به فراهم نبودن مشاغل دولتی در استان، متقاضیان و افراد بیکار باید به سمت مشاغل غیر دولتی هدایت شوند.
 
وی افزود: راه اندازی کارخانه های راکد و غیر فعال در مناطق مختلف استان، اقتصاد مقاومتی را عملی می کند و با رفع مشکلات و حمایت صنعتگران و تولید کنندگان می توانیم به اهداف مورد نظر سیاست های اقتصاد مقاومتی دست پیدا می کنیم.
 
به گفته وی، لازمه این کار فراهم کردن امکانات زیرساختی و حمایت از بخش تولید، برداشتن موانع و مشکلات سر راه تولید است چون این واحدها علاوه بر تولید و صادرات باعث اشتغالزایی نیز می شوند.
 
مروارید با اشاره به ظرفیت های صنعتی، معدنی و نیروی انسانی متخصص، ابراز امیدواری کرد با استفاده بهینه از این ظرفیت ها، زمینه افزایش رفاه اجتماعی در جامعه و رفع بیکاری در استان و منطقه فراهم شود.

بازگشت 90 واحد صنعتی راکد و نیمه فعال به چرخه تولید در ایلام
از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون 90 واحد صنعتی در این استان با دریافت 508 میلیارد ریال تسهیلات از محل طرح رونق تولید و خروج از رکود، به چرخه تولید و فعالیت باز گشته اند.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: تاکنون 187 واحد صنعتی کوچک و متوسط در این استان برای دریافت تسهیلات رونق تولید از طریق کارگروه اقتصاد مقاومتی، تسهیل و رفع موانع تولید به بانک های عامل معرفی شده اند تا از یک هزار و 357 میلیارد ریال تسهیلات استفاده کنند.
 
یارالله نصیری افزود: از این تعداد واحد صنعتی متقاضی دریافت تسهیلات تاکنون 90 واحد صنعتی تسهیلات مورد نظر خود را برای تامین سرمایه در گردش به مبلغ 508 میلیارد ریال دریافت کرده اند.
 
وی تاکید کرد: کل واحدهای تولیدی دارای پروانه های بهره برداری استان 523 فقره هستند که تعداد 336 واحد آنها فعال، 43 واحد آنها نیمه فعال و 144 واحد نیز غیر فعال است.
 
نصیری با اشاره به حجم سرمایه گذاری صنایع استان و میزان سهم صنایع تعطیل در سرمایه گذاری های انجام شده، گفت: حجم کل سرمایه گذاری صنایع استان رقمی معادل 28 هزار میلیارد ریال و میزان اشتغالزایی آنها نیز هشت هزار و 924 نفر است.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: از این میزان، حجم سرمایه گذاری صنایع تعطیل استان یک هزار و 161 میلیارد ریال با اشتغالزایی یک هزار و 879 نفر است که با یک تناسب ساده مشخص است درصد سهم سرمایه گذاری صنایع تعطیل از کل 4.2 درصد و سهم اشتغالزایی نیز 21 درصد را شامل می شود.
 
به گفته وی، بیش از 90 درصد سرمایه گذاری انجام شده در استان ایلام اکنون در چرخه بهره برداری و فعالیت قرار دارند.
 
نصیری با اشاره به فعالیت بدون وقفه کارگروه رفع موانع تولید و تسهیل در استان افزود: مسایل و مشکلات دیگر واحدهای مشکل دار نیز در نشست های این کارگروه مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.
 
نصیری در بخش دیگری از سخنان خود عمده مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در استان ایلام را عدم وجود نقدینگی دانست و افزود: بخشی از مشکلاتی که هم اکنون واحدهای تولیدی استان با آن مواجه اند مشکل مالی است که متاثر از وضعیت اقتصادی چند سال گذشته کشور بوده و این وضعیت باعث بدهکار شدن واحدهای تولیدی به بانک ها گردید.
 
وی با بیان اینکه سایر واحدهای تولیدی نیز دارای مشکلاتی مانند درخواست سرمایه در گردش و امور مالیاتی هستند، گفت: امیدواریم بتوانیم مشکلات این واحدها را برطرف کنیم تا هر چه زودتر به چرخه تولید بازگردند چرا که از محل فعال‌ سازی این واحدها اشتغال ایجاد می‌شود.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تحجارت ایلام تاکید کرد: این مشکلات در نشست های متعدد ستاد تسهیل استان ایلام رصد و با حضور نمایندگان واحدهای تولیدی و بانک های عامل راهکارهای موجود بررسی و منجر به اتخاذ تصمیماتی می شود که اکثر آنها، احیای واحدهای تولیدی راکد را بدنبال داشته است.
 
وی از مسئولان بانک های عامل استان خواست در اجرای طرح احیای واحدهای راکد مشارکت بیشتری داشته باشند تا زمینه برای فعالیت دوباره و اشتغال آفرینی این واحدها در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

 بیش از 100 واحد صنعتی رکود زده استان ایلام قابلیت احیا در چرخه تولید دارند
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز گفت: این سازمان پیرو سیاست های دولت تدبیر و امید و در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی برنامه های گسترده ای برای شتاب بخشی به رشد سرمایه گذاری در بخش های صنعتی و تولیدی استان دارد ضمن اینکه یکی از اولویت های سیاست گذاری آن در سال 95 رفع مسایل و مشکلات واحدهای نیمه فعال و تعطیل به منظور احیا دوباره آنها است.
 
وی از بازگشت 90 واحد صنعتی راکد و نیمه فعال به چرخه تولید در استان خبر داد و افزود: بیش از 100 واحد صنعتی دچار رکود در این استان با توجه به بررسی های انجام گرفته در صورت حمایت بانک ها قابلیت احیا در چرخه تولید را دارند که تلاش می شود با حمایت های لازم این تعداد نیز به چرخه فعالیت دوباره وارد شوند.

دولت از راه‌اندازی بخش‌های تولیدی در صنایع کوچک و متوسط حمایت می‌کند
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام با بیان این که صنایع کوچک و متوسط توانایی تولید فن آوری های جدید اشتغال پایدار و کمک به واحدهای بزرگ تولیدی را در خود جای داده اند، گفت: صنایع کوچک نقش مهمی در چرخه اقتصادی کشور دارند و در این راه دولت نیز با ارائه مشوق های ویژه ای از راه اندازی بخش های تولیدی در صنایع کوچک و متوسط استان حمایت خواهد کرد.
 
مرتضی دارایی افزود: امکان ایجاد کارخانه ها و کارگاه های صنایع پایین دستی در تمام نقاط کشور، برخلاف صنایع بالادستی که به دلیل نیاز بالا به مواد اولیه و حجم سرمایه گذاری بالا و همچنین دسترسی به بازارهای جهانی، فقط باید در کنار ذخایر هیدروکربوری یا دریا ایجاد شوند، توجیه اقتصادی دارد.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در حوزه صنایع کوچک و متوسط ایلام در حال اجرا است، افزود: کمک به توسعه صنایع کوچک و متوسط مهم‌ترین بستر برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
 
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام اضافه کرد: تلاش برای جذب سرمایه‌ گذاران و ارائه خدمات مطلوب به آن‌ها و تقویت و حمایت از صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اثرگذار باشد.
 
دارایی با بیان اینکه استان ایلام نیازمند مشوق های بیشتری برای جذب سرمایه گذاری است، گفت: در صورت تحقق این مهم، استان ایلام می تواند نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی (GDP) و صادرات داشته باشد.
 
به گزارش ایرنا، در پایان می توان گفت که با توجه به وجود مرز و امکان صادرات در استان، عدم توجه کافی به این مقوله (صادرات) در استان ایلام موجب عدم پویایی صنایع کوچک و متوسط و عدم استفاده کامل از ظرفیت این واحدها گردیده که لزوم همراهی بیشتر و حمایت از بخش صادرات محصولات صنایع کوچک بیش از پیش در این استان احساس می شود.
 
به طور قطع اتکا به نیروی بومی و تشویق سرمایه گذاری صنعتی راه ایجاد اشتغال پایدار و ابزار قوی در جهت رشد اقتصاد و ظهور اقتصاد مقاومتی خواهد بود که نیاز به عزم ملی و همبستگی و همراهی کارآفرینان و دست اندرکاران توسعه صنعتی دارد.
 
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آنها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا مرکز ایلام به نشانی http://www.irna.ir/ilam و همچنین اخبار متنوع از مهمترین و جذاب ترین رویدادهای خبری استان، ایران و جهان هر روز در کانال تلگرام ایرنا ایلام به نشانی irnailam@ منتشر می شود./م
ایرنا
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار