دربرابر آینده شهرمان مسئولیت داریم
آیا مدیران شهری ومجریان طرحهای مبلمان شهری درایلام متعهدانه به اجرای طرحهای زیبا سازی وطراحی شهر همت گماشته اند یامنافع شخصی ودر امدهای مالی حاصل از اجرای این طرحها به نفع پیمانکاران اولویت اول آنها بوده است ؟
کد خبر: ۳۸۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲ 19 February 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::شاید تاکنون بارها وبارها از زبان کارشناسان و مسئولین شهری واز طریق رسانه ها، واژه مبلمان شهری به گوشتان خورده باشد ودراین بین هرکدام به فراخور اطلاعاتتان تعریفی از مبلمان شهری در ذهنتان تداعی شده باشد.اما خوب است که بدانید که مبلمان شهری همان مجموعه اقدامات وتلاشهای مسئولین شهری برای چیدمان شهراست تا بتواند ضمن زیبایی بخشیدن به محیط شهری، بعنوان ابزاری در خدمت آسایش ورفاه شهروندان قرار گیرند.

در واقع طراحی مبلمان شهری از اندیشه ها و هویت یک جامعه برخواسته، به طوری که با هنر و خلاقیت ادغام شده و به گونه ای جاودان و ماندنی می شود که، بر همه اقشار جامعه نیز تأثیر گذار گردد. بنابر آنچه بیان شد اولین نقشی که برای طراحی مبلمان شهری قائل می شویم، همان برقراری ارتباط بصری مناسب بین طرح و انسان است و یا به زبانی دیگر، همان ارتباط بین مبلمان شهری و هویت انسان می باشد و در دومین نقش خود، وظیفه زیباسازی محیط را بر عهده می گیرد چرا که انسان زیبا پسند است و همین ویژگی در المان های شهری باعث آرامش انسان می شود.

نقش اصلی مبلمان شهری در سطح خیابان ها و فضاهای شهری ایجاد مکان هایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری مطلوب، باشد.مبلمان شهری مثل هر عنصر دیگری در سیمای شهر تاثیرگذار است و باید در این حوزه با طراحی و برنامه ریزیهای دقیق، متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم مردم حركت كرد.
مبلمان شهری خود انواع مختلفی دارد که هر کدام، از حیطه طراحی شهری، در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می دارد و آینه ای از فرهنگ شهر است، که از انواع این مبلمان شهری می توان به صندلی ها و نیمکت ها، ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله، بیلبوردها و تابلوهای آگهی، المان ها و نمادهای شهری و ... اشاره کرد، که خصوصیات منحصر به فرد هر کدام از این مبلمان ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با طراحی درست و مناسب هر کدام از آنها با توجه به خصوصیات و نحوه مکانیابی مناسب آنها، می توانند در جهت تأمین نیاز شهروندان و القاء هویت آنها نقش مؤثری را ایفا کنند.

بنابراین با روشن شدن معنای مبلمان شهری می توان گفت که مبلمان شهری حاصل کار وتلاش حوزه های عمرانی ،شهرسازی ،فرهنگی  ومدیریت شهری دولتها وشهرداریهاست که با تکیه بر توان علمی ،مهارت وتخصص وتعهد خود آمده اند، تا با طراحی مبلمان شهری ،محیطی زیبا توام با آسایش ورفاه وبا نگاهی به معرفی هویت وفرهنگ شهری برای شهروندان مهیا نمایند.

حال می خواهم پی ببریم که وضعیت مبلمان شهری در شهرهای استان ایلام خصوصا مرکز استان با مبلمان شهری دیگر شهرها چه تفاوتی دارد و در صورت وجود تفاوت چه در بعد منفی وچه مثبت ،ریشه این تفاوتها کجاست؟مدیران شهری در طول سنوات گذشته تاکنون تا چه اندازه در اجرای مبلمان شهری براساس هویت ما ایلامیان وبراساس متد رایج در دیگر شهرها گام برداشته اند؟

بدون شک همه به نوعی از میان شهرهای مختلف کشور اهم از شهرهای کوچک ویا مراکز استانها گذری داشته وگاها نیز لحظاتی رادر میان مراکز تفریحی ورفاهی شهرها به استراحت پرداخته ایم ،آیا با نگاه به محیط پیرامون خود در این شهرها از وضعیت پارکها و پیاده روها تا خیابانها ومراکز رفاهی وبازارها گرفته ،شما را به مقایسه ناخواسته با وضعیت مبلمان شهری ایلام وا نداشته است؟مقایسه ای که قطعا حاصل آن از زمین تا آسمان فاصله داشته است!

سوالاتی که پس از این مقایسه ،بصورت ناخودآگاه در ذهن همه با دیدن این میزان تفاوت در وضعیت مبلمان شهری خطور می کند ،این است که واقعا این همه تفاوت از کجا ناشی شده است؟ آیا مشکل ما وضعیت درآمدی واعتباری شهر است یا مدیریت شهری با جدیدترین روشهای علمی وتخصصی در حوزه شهرسازی ومدیریت شهری بیگانه است؟آیا این تفاوت حاصل نگرش طایفه ای مدیران شهری خصوصا اعضای شورای شهردر تعیین مدیران شهری نبوده است ؟ آیا مدیران شهری ومجریان طرحهای مبلمان شهری درایلام متعهدانه به اجرای طرحهای زیبا سازی وطراحی شهر همت گماشته اند یامنافع شخصی ودر امدهای مالی حاصل از اجرای این طرحها به نفع پیمانکاران  اولویت اول آنها بوده است ؟یا اینکه نظارت براجرای طرحهای زیباسازی ومبلمان شهری تحت تاثیر رودربایستی ها و رابطه بازی ها قرار گرفته و نظارت وجدانی وعلمی متعهدانه را فدای فاکتورهای شخصی نموده اند وصدها آیا و...دیگر که اینچنین فضایی را به شهر وشهروندان ایلامی تحمیل کرده است!
از نگاه نگارنده مهمترین فاکتور عدم نوسازی وبروز سازی مبلمان شهری ایلام همان ضعف فرهنگی وارتباط مستقیم مبلمان شهری با هویت اشخاص می باشد.این هویت اشخاص در برگیرنده تمام اقشار جامعه اعم از شهروندان،مدیران شهری واعضای شورای شهر می باشد.
دومین علت از نگاه نگارنده ،ترجیح دادن رابطه ها بر ضابطه های اجرای مبلمان شهری است.متاسفانه مسئولان امر، اعم از شهرسازی ،شهرداری ،شورای شهر ودفتر فنی استانداری رابطه ها را بر اصول وقواعد شهرسازی ترجیح داده وهمین علت باعث شده مبلمان شهری ما ضعیف وابتر ساخته شود.
،البتهبا طرح این سوالها وقرار دادن آن پیش روی هر شهروند ایلامی ،به طور قطع ویقین پاسخهای مطلوب برای روشن شدن چرایی محرومیت ایلام از داشتن مبلمان شهری درخور شهروندان در اذهان آنان شکل خواهد گرفت که می تواند بعنوان نتیجه گیری؛جمعبندی این مطلب نیز به مخاطبین وخوانندگان آن واگذار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار