سرپرست کاوش در محوطه باستانی کَلگه استان ایلام گفت: در نتیجه کاوش‌های باستان‌شناختی نجات‌بخشی در محوطه 100هکتاری کَلگه استان ایلام آثاری از دوران پارینه‌سنگی، مفرغ، اشکانی، ساسانی و اسلامی به‌دست آمد.
کد خبر: ۳۷۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲ 15 February 2017
به گزارش تابناک  ایلام ؛ سیدمحمود میراسکندری اظهار کرد: محوطه کلگه از جمله آثار تاریخی شهرستان سیروان در استان ایلام است که به ‌دلیل قرارگیری در حاشیه رودخانه سیمره با آبگیری سد سیمره در دریاچه سد مدفون می‌شود.
 
وی یادآور شد: بررسی‌های اولیه نشان داد که محوطه کلگه با وسعتی در حدود 100 هکتار در بردارنده آثار مختلفی از جمله غار باستانی، استقرارگاه‌ های دایمی و موقت و گورستان است که در دوره‌های مختلف به ‌شدت تحت‌ تاثیر رخدادهای طبیعی و تغییرات محیطی منطقه بوده است.
 
وی با بیان اینکه محوطه کلگه به‌ دلیل شرایط محیطی مناسب و مساعد، از دیرباز موردتوجه انسان‌ها بوده است، افزود: با توجه به اهمیت و قدمت محوطه کلگه و نیز خطر ناشی از آبگیری سد برای این محوطه، کاوش نجات‌بخشی آن در دستور کار پژوهشکده باستان‌شناسی قرار گرفت.
 
به‌گفته وی، مطالعات اصولی و دقیق به ‌منظور معرفی و پی بردن به ارزش‌های والا و جایگاه این محوطه در مطالعات باستان‌ شناختی منطقه با توجه به گاه‌ نگاری و ادوار فرهنگی و گستردگی محوطه و همچنین لزوم برنامه‌ریزی برای مطالعات بعدی پیش از آبگیری سد از جمله اهدافی بودند که طی اجرای طرح کاوش نجات ‌بخشی محوطه باستانی به آن‌ها پرداخته شد.
 
کاوش اضطراری در محوطه کلگه شهرستان سیروان در استان ایلام با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.
 
سد سیمره در بخش هندمینی از توابع شهرستان بدره احداث شده است که مطالعات اجرایی آن با هدف تولید انرژی برق آبی در سال 1372 آغاز شد و سرانجام اوایل سال جاری در مدار بهره برداری قرار گرفت.
 
شهرستان سیروان به مرکزیت شهر لومار در 65 کیلومتری ایلام قرار دارد و با برخورداری از آثار و محوطه های تاریخی، جاذبه های طبیعی زیبا با تنوع اقلیمی متفاوت و کوه و جنگل، یکی از قطب های مهم گردشگری استان ایلام و غرب کشور است.
 
رود سیمره نیز از این شهرستان عبور می کند که به علت آبگیری سد سیمره بعضی از روستاهای این شهرستان که در حوضه آبریز سد هستند به زیر آب خواهند رفت. /م
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار