قابل توجه مسئولین استان !
برای خدمت به روستاییان وعشایر استان واهتمام ویژه به آنان ،جمله ای بهتر از فرموده امام راحل نمی توان یافت که"به مستضعفان و مستمندان و زاغه ‏نشینان که ولى نعمت ما هستند خدمت کنید"
کد خبر: ۳۷۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶ 12 February 2017

«گمان نمى‏کنم عبادتى بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 342)

«به مستضعفان و مستمندان و زاغه ‏نشینان که ولى نعمت ما هستند خدمت کنید.» (صحیفه امام، ج‏18، ص: 38)

مقام معظم رهبری :

« مردم نباید فراموش بکنند که ما هرچه داریم، به برکت اسلام ناب و اسلام انقلابى است؛ اسلامى که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامى که در خدمت قدرتمندان و اغنیاست

« ما سازندگي و رونق اقتصادي را براي نزديك شدن به عدالت اجتماعي،رفع محروميت و فقر، زدودن مناطق محروم از كشور و از بين رفتن فاصله فقير و غني ميخواهيم و مسئولان و برنامه ريزان بايد اين جهت گيري انقلابي را رعايت كنند زيرا اين امر براي حركت دولت و ملت به سمت اهداف انقلاب ضروري است »

به گزارش تابناک ایلام::طبق آمار رسمی ۷۰ درصد جمعیت روستایی به شهرها مهاجرت می کنند و چون این جمعیت درآمد ثابتی ندارند ناچارند در سکونتگاه های غیررسمی مستقر می شوند و به تبع آن زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی خواهند بود .

روستای طاق گاورین از بخش زاگرس شهرستان چرداول با توجه به ساخت سد سازبن از اول انقلاب اسلامی تاکنون و اینکه هیچ گونه گسترشی به حوزه روستا داده نشده و یقیناً با توجه به رشد جمعیت روستا، جوانان روستایی تشکیل خانواده داده و از سوی خواهان مهاجرت به شهر نمی باشند پس به ناچار در جوار روستا و در املاک خود اقدام به ساخت و ساز سرپناهی برای خود و خانواده نموده اند که هیچ گونه شباهتی به املاک ویلایی در شمال و سایر نقاط کشور ندارد و با توجه به طرح هادی که چند سالی است که در روستا اجرا شده جهاد کشاورزی شهرستان به عنوان شاکی از اهالی روستا شکایت نموده است و در پی مراجعتهای مکرر اهالی به بنیاد مسکن انقلاب استان و شهرستان در خصوص ارایه درخواست بازنگری در طرح های هادی و افزايش محدوده روستا و حتی در زمان دیدار دکتر میرزایی نماینده حوزه شمالی استان با اهالی روستا که با همراهی مدیران بنیاد مسکن استان و جهادکشاورزی شهرستان صورت گرفت متاسفانه مدیرکل بنیاد مسکن استان علیرغم دادن قول مساعد هیچ‌گونه پیگیری ننموده و این مشکل مردم را به خود آنها واگذار کرده است .

در این بین روستاییان میان بروکراسی اداری بین مسئولین شهرستان معلق مانده اند بدین وسیله از استاندار محترم و معاونت عمرانی و مدیرکل روستایی خواهان ورود به این پرونده و بررسی صحت و سقم و گفته‌هایشان را دارند .

در این بین ذکر چند مهم خالی از لطف نیست :

در تعریف مهاجرت می خوانیم :

مهاجرت به معنای جابهجایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی است. مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکنندهای مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت میکنند. دلیل دوم میتواند شرایط و عوامل مساعد جذبکننده مقصد مهاجرت مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر، مسکن بهتر و آزادیهای سیاسی بهتر باشد.

محمد دامادی نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید : در قانون برنامه پنجم خیلی از مباحث وجود دارد که در حمایت و تشویق روستاها، روستائیان را به فعالیت و پویایی سوق می دهد، اما تفاوت سطح زندگی شهری و روستایی نسل آینده را به شهر می کشاند. از طرفی جوانان روستایی تحصیل کرده برای داشتن شغل متناسب تحصیل خود در شهر، دیگر به روستا باز نمی گردند.نماینده ساری و میاندورود با بیان اینکه مشوق هایی مثل ارائه تسهیلات اشتغال زا و تسهیلات مسکن برای حفظ جمعیت روستایی تاکنون جواب نداده است می افزاید: برخوردهای غیر منصفانه با روستاییان باعث شده که روستاها به مرور خالی از سکنه شوند.

نعمت ا.. رضایی؛معاون برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی دفتر ریاست جمهوری در این خصوص معتقد است اگر زیرساخت ها در روستاها در یک سطح قابل قبولی برسد روستایی در روستا می ماند و مهاجرت نخواهد کرد. وی ادامه می دهد : در برنامه ششم سند توسعه روستایی برای اولین بار تهیه شده که اگر در مجلس به تصویب برسد یک برنامه با سیاست های مشخصی برای دولت ایجاد خواهد کرد.

حال باید توجه نمود که از سویی مقصد مهاجران روستایی در شهر با چشمپوشی از اندکی استثناها محلات فرودست شهری است که به بازتولید فقر و تکرار دور باطل محرومیت در شهر ختم میشود. این محلات با شاخصهای مهمی شامل فقر زیرساختها و تسهیلات شهری نامناسب (فقر کالبدی)، نبود ادغام در نظام اقتصادی رسمی شهر و اشتغال غیررسمی و ناپایدار (فقر اقتصادی) و تنوع و سیالیت فرهنگی - اجتماعی (فقر فرهنگی) شناخته میشوند. در واقع رشد قارچگونه حاشیه‌‌ها علاوه بر برهمزدن فضای کالبدی شهرها و انواع مسائل و آسیبهای اجتماعی که با خود به وجود میآورد مدیریت شهری را با مسائل، مشکلات و بحرانهای زیادی رو بهرو می‌‌سازد. یکی از دلایل بروز این مسائل کمبود یا فرسایش سرمایه اجتماعی به دلیل نرخ بالای تازهواردان و تنوع منشأ جغرافیایی و فرهنگی ساکنان در این گونه محلات است. فرسایش سرمایه اجتماعی در این مناطق محروم میتواند باعث انواع آسیب‌‌ها و مسائل اجتماعی از جمله اعتیاد، فروش و مصرف مواد مخدر، فساد و فحشا، فقر و بیکاری و دعوا و درگیری و همچنین باعث موفق نبودن برنامههای عمرانی دولت برای بهبود وضعیت اجتماعی اقتصادی و فرهنگی حاشیهها شود.

باید توجه نمود که مشکل اصلی در جامعه و علی الخصوص در روستاها این است که اشخاص مسئول با توجه به اینکه روستاییان از حقوق خود آگاه نیستند نسبت به تفسیر قانون اقدام می کنند بطور مثال در بحث زمین خواری و مبارزه با آن طبق فرامین مقام معظم رهبری مطمئنا زمین ها و اراضی مناطق گردشگری با ارزش افزوده ملاک می باشد نه روستایی که قبل از انقلاب حتی حداقل های یک زندگی در آن فراهم نبوده و بعد از پیروزی انقلاب نیز به بهانه اینکه در فرودست سد سازبن قرار دارد شامل اجرایی شدن طرح هادی نشده است ؛ در این راستا باید برنامه ریزیهای مدیران و مسئولین به گونهای باشد که حداقل از مهاجرت سایر روستائیان به شهرها پرهیز شود و اگر راهی برای بازگشت روستائیان وجود دارد، آن را تسهیل نموده و با ارایه مشوق های لازم زمینه های مهاجرت معکوس را فراهم نمایند نه اینکه با تمسک به برخی قوانین و تبصره ها که یقینا و تحقیقا این روستا را شامل نمی شود چوب لای چرخ این مهم بگذارند که البته به نظر می رسد یا مدیران مربوطه در این راستا فاقد علم کافی بوده و یا برای خودشیرینی و اجرای قوانینی که برای لواسانات و شمال کشور تدوین شده سعی در جمع آوری و بالابردن آمار و بیلان کاری خود هستند .

همانگونه که بیان شد مدت هاست بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه ها محل تاسیس برج های چند طبقه می شود. حتی از پارک های ملی و حیات وحش نمی گذرند و زمین ها تکه تکه شده و در آن ویلا و ساختمان سبز می شود که اگر مسئولین ذیربط نگاهی به این روستا و خانه های ساخته شده در آن بیاندازند مطمئنا به این مهم خواهند رسید که نه این خانه ها برج های چند طبقه هستند و نه ویلاهایی که چشم هر رهگذری را به خود مشغول دارد بلکه خانه هایی با بلوک و فقط برای داشتن سرپناهی برای خانواده این روستاییان می باشد .

باید یادآور شد که زمین خواری ، تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلا های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو استفاده های مالی و ملکی می پردازند.

سازمان امور اراضي كشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: ساخت و ساز در زمينهاي كشاورزي بدون مجوز ممنوع است. در اين اطلاعيه با اشاره به افزايش فعاليت سودجويان و دلالان و تبليغات گسترده در زمينه خريد و فروش زمين براي ويلاسازي و افزايش روند تغيير كاربري اراضي به ويژه در ايام تعطيلات نوروزي آمده است: براساس قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغي، هرگونه تغيير كاربري در اراضي كشاورزي و ساخت و ساز در مزارع و باغ ها بدون مجوز سازمان جهاد كشاورزي ممنوع است و با متخلفان، طبق قانون به­ شدت برخورد خواهد شد.

در متن اين اطلاعيه آمده است:

1) با توجه به افزايش فعاليت سودجويان و دلالان و تبليغات گسترده در زمينه خريد و فروش زمين براي ويلاسازي و افزايش ساخت و ساز و تغيير كاربري اراضي به ويژه در ايام نوروز، مردم عزيز كشورمان ضمن حفظ هوشياري، آگاه باشند كه براساس قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغي، هرگونه تغيير كاربري اراضي كشاورزي و ساخت و ساز در مزارع و باغ ها بدون مجوز سازمان جهاد كشاورزي ممنوع است و با متخلفان، طبق قانون برخورد خواهد شد.

2) صدور مجوز يا پروانه ساخت و ساز در اراضي كشاورزي توسط شهرداران، بخشداران و دهياران و ديگر مسئولان منوط به اخذ نظر سازمان جهاد كشاورزي استان ذي­ربط است و متخلفان براي اعمال قانون به محاكم قضايي معرفي خواهند شد. گواهيهاي صادره مبني بر احداث بنا يا ديواركشي اراضي زراعي و باغي توسط شوراي اسلامي محل يا ساير دستگاه ها وجاهت قانوني ندارد و مانع از برخورد با متخلفان نخواهد شد.

3) هم ­ميهنان گرامي به ه­ويژه روستائيان سختكوش و پرتلاش اگر قصد احداث بنا يا ديواركشي اراضي زراعي و باغي خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامي، مجوز لازم را از مديريت جهادكشاورزي شهرستان دريافت كنند.

اگر مدیران و مسئولین ذیربط حتی یکبار این اطلاعیه را خوانده باشند خواهند فهمید که اصلی که بر آن تاکید شده « با توجه به افزايش فعاليت سودجويان و دلالان و تبليغات گسترده در زمينه خريد و فروش زمين براي ويلاسازي و افزايش ساخت و ساز و تغيير كاربري اراضي » می باشد نه اینکه یک روستایی که بدون داشتن علم به این موضوع و فاقد هرگونه نیت سوء اقدام به ساخت سرپناهی برای خانواده اش نموده را مصداق زمین خوار بر شمرند .

در پی مراجعت اهالی این روستا به مراجع ذیصلاح ، این عزیزان دچار سردرگمی شده اند چراکه در این بین جهادکشاورزی توپ را به زمین بنیاد مسکن و طرح هادی روستا می اندازد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز هرگونه اقدام در این خصوص را منوط به رای دادگاه دانسته و مراجع قضایی نیز که به این مهم واقفند که این روستاییان هیچگونه نیت سویی در پس کارشان نیست این عزیزان را به جهادکشاورزی ارجاع می دهند .

از استاندار ایلام ، ریاست دادگستری استان ، معاونت عمرانی ، مدیرکل روستایی و سایر مدیران مربوطه خواهان ورود به این پرونده بوده و مطلب را با این جمله حضرت امام (ره) به پایان می رسانیم که فرمودند :

«به مستضعفان و مستمندان و زاغه ‏نشینان که ولى نعمت ما هستند خدمت کنید.»

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی فرمودند: روزی که زرق و برق دنیا در چشم مسولان حکومتی ما پیدا شود, آن روز, روز پایان حکومت ماست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
یادمان است بسیاری از سرداران و‌مسولان با یکجفت گیوه امدند تهران الان تریلی ثورتشان را نمی کشد خندمونمیگیره از این شعارها پوچ و احمقانه کمی به اطراف نگاه کنید اکژیت زیر خط فقر فساد اعتیاد اختلاس خفقان خسته نباشید خواهش میکنیم دیگه خدمت نکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار