رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: قطعابا اجرای این طرح ، جهش علمی جهانی در ساخت واکسن سالک به وقوع می پیوندد ودر آینده نزدیک با استفاده از این واکسن ،ریشه های بیماری سالک در کشور واستان خشکانیده می شود.
کد خبر: ۳۷۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸ 07 February 2017
تابناک ایلام::سالهاست مناطق جنوبی استان ایلام خصوصا مناطق گرمسیری دهلران ومهران به محلی برای تاخت وتاز یک بیماری پوستی به نام "سالک"مبدل شده است.عامل این بیماری ،پشه ای به همین نام است که با گزش بیماران،ضایعاتی را بر روی پوست آنان ایجاد کرده که قریب به یکسال ،درد ورنج ناشی از آن، مبتلایان را همراهی می کند.
 
کارشناسان ومتخصصین حوزه بهداشت، عوامل متعددی نظیر ،عدم رعایت بهداشت محیط ،نخاله های ساختمانی ،زباله های رها شده در محیط پیرامون زندگی ،اصطبلها را بهمراه حصول شرایطی نظیر رطوبت وگرما را برای تولید مثل ،تکثیر وتشدید این بیماری اعلام کرده اند.
 
عامل این بیماری در طول یکی دوسال اخیر خصوصا در شهرستان  مرزی مهران که عامل بیماری سالک نیز بعنوان بومی این منطقه شناخته شده با رشد چشمگیری روبرو بوده وآمار افراد مبتلا به این آن رشدی تصاعدی را نشان می دهد .

باتوجه به اینکه کانون فعالیت این بیماری درسطح جهان محدود به تعداد کشورهای کمتری بوده و فعالیت عامل این بیماری آنچنان وسیع نیست ،این موضوع باعث شده که تاکنون مراکز علمی وپژوهشی فعال در حوزه ساخت وتولید واکسن ،به تحقیقات،مطالعه وتولید واکسن پیشگیری ازاین بیماری ورود نکنند.
 
از آنجاییکه که در کشور ما نیز تنها نقاط محدودی از کشور ،نظیر مناطق گرمسیری استان ایلام ،خوزستان ،بخش هایی از استان کرمان وخراسان جنوبی با عامل این بیماری درگیر هستند ،تاکنون موضوع پیشگیری ومقابله با آن بصورت جدی در دستور کار مراکز علمی قرار نگرفته وواکسن مخصوص پیشگیری از این بیماری نیز تولید نشده است.
 
اما واقعیت این است در خلال یکی دوسال اخیر ،برخی از مراکز علمی کشور به راحتی از کنار این بیماری پوستی مخرب نگذشته و مراکزتحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،کار مطالعه ،ساخت ،تولید وتست واکسن پیشگیری از این بیماری را آغاز نموده وحتی به مرحله استفاده نیز رسانیده است .همچنین براساس مفاد یک تفاهمنامه علمی وهمکاری با دانشگاه ایلام ،این واکسن هم اینک در استان ایلام در حال استفاده می باشد.
 
ظاهرا پس از سیر مراحل مختلف علمی و انجام آزمایشات مختلف ،این واکسن در طول ماه جاری به استان وارد شده وحتی بیش از صدها نفر از مردم شهرستان مهران بصورت داوطلبانه ورایگان با استفاده از واکسن جدید واکسینه شده اند.
 
موضوعی که این روزها بدبنال واکسینه شدن تعداد زیادی از داوطلبین مهرانی ،در بین مردم این شهرستان ودر فضای مجازی  استان تاحدودی بحث برانگیز شده ، بروز عوارض وحساسیتهای جلدی ناشی از تزریق این واکسن در بین تعدادمحدودی از استفاده کنندگان این واکسن جدید است،مساله ای که رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام امروز (سه شنبه)در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به آن واکنش نشان داد.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با توجه به تشدید فعالیت بیماری سالک در شهرستان های مهران ودهلران اظهار کرد:سالک یک بیماری بومی جنوب استان است که در طول سالهای اخیر، خصوصا پس از جنگ تحمیلی مردم این مناطق بصورت جدی با آن درگیر هستند .
 
دکتر علی دلپیشه با اشاره به وضعیت این بیماری دراستان گفت: در طول سالهای اخیر فعالیت عامل بیماری در مناطق جنوبی استان تشدید شده وتعداد مبتلایان نیز از رشد تصاعدی برخوردار شده اند ،این موضوع زیبنده کشور ودنیای علم نیست ونباید در مواجهه با آن دست روی دست گذاشت.
 
رییس دانشگاه علوم پشکی ایلام افزود : تاکنون در دنیا اقدامی برای ساخت این واکسن صورت نگرفته ،اما متخصصین کشور سالهاست فعالیت علمی خاصی رابرای تولید واکسن این بیماری آغاز کرده اند.
 
دلپیشه درخصوص روند تولید این واکسن تصریح کرد:بطور طبیعی وبر اساس یک فرآیند علمی ،پس از مطالعه وتولید هرواکسنی مراحلی نظیر تست بر روی حیوان و انسان را گذرانیده وپس از  اخذ مجوزهای مورد نیاز از مراجع ذیصلاح ،با حساسیت زیادی بر روی بیماران استفاده می شود. تولید واکسن سالک نیز تاکنون باسیر مراحل مختلف تحقیقات ،تست وآزمایش وتایید اخلاق پزشکی به مرحله استفاده رسیده است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام خاطرنشان کرد:دانشگاه کرمان پس از سالها مطالعه و تست این واکسن واخذ مجوزهای لازم ،واکسن تولیدی را بر روی بیش از 10هزار نفر در استانهای کرمان و خراسان جنوبی تست نموده ونتیجه واکسیناسیون پس از سیر روند کنترل ،موفقیت آمیز اعلام شده است.
 
دلپیشه با اشاره با چرایی تست این واکسن دراستان ایلام بیان داشت:بدنبال آزمایشات موفق این واکسن،براساس درخواست دانشگاه کرمان وبا استناد به مفاد تفاهمنامه علمی منعقد شده بین این دانشگاه ودانشگاه ایلام،شهرستانهای مهران ودهلران بعنوان کانون این بیماری برای اجرای واکسیناسیون انتخاب شدند.
 
وی افزود:این واکسن براساس اعلام عمومی به ساکنین شهرستان مهران،بصورت رایگان وبا اخذ رضایت کتبی از مردم ،در بین بیش از 800نفر از مردم این شهرستان  اجرا شده است.
 
 دلپیشه با اشاره به بحث های صورت گرفته در خصوص بروز عوارض پوستی ناشی از اجرا این طرح در مهران یاد آور شد: درتمامی واکسنهای تولید شده دز خفیفی از عامل بیماری مورد استفاده قرار می گیرد و بروز عوارض پس از واکسیناسیون در بین برخی از افراد امری طبیعی ومرسوم است.با این حال بروز عوارض در 10تا 15 نفر از بین بیش از 800نفر واکسینه شده در شهرستان مهران که عوارض جلدی در آنان مشاهد شده است ،موضوعی غیر طبیعی وخطرساز نیست
 
وی بیان داشت: ناظران این طرح تا پایان اجرای طرح و رفع حساسیتهای جلدی در منطقه حضور داشته ،واجرای طرح در کنترل ونظارت علمی آنان قرار دارد.
 
دلپیشه تاکید کرد:این طرح صرفا یک کار علمی برای ساخت واکسن سالک در کشور بوده که کوچکترین مزایای مادی واقتصادی برای مجریان در بر ندارد .
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: قطعابا اجرای این طرح ، یک جهش علمی جهانی در ساخت واکسن سالک به وقوع می پیوندد ودر آینده نزدیک با استفاده از این واکسن ،ریشه های بیماری سالک در کشور واستان خشکانیده می شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
اصفهان-فارس، کردستان و سیستان و بلوچستان هم جزو استان های درگیر سالک هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار