یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان وجود ۳۸۰ واحد گاوداری شیری در استان است که با توجه به شعار سال می‌توان از آن برای اشتغال و تولید در استان استفاده کرد به‌شرط آنکه مشکلات واحدهای گاوداری حل شود و زنجیره تولید نیز کامل شود.
کد خبر: ۳۶۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱ 21 January 2017
نبود زنجیره تولید باعث شده یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان ایلام یعنی تولید شیر در گاوداری‌ها مورد غفلت واقع شود و بسیاری از این واحدها در آستانه ورشکستی قرار گرفته‌اند.

 وجود منابع خدادادی در ایلام باعث شده این استان یکی از مهم‌ترین قطب‌های دامداری، دام‌پروری در کشور باشد، وجود منابع غنی طبیعی نیز کیفیت فرآورده‌های دامی و لبنی در این استان را بالابرده است.

یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان وجود ۳۸۰ واحد گاوداری شیری در استان است که با توجه به شعار سال می‌توان از آن برای اشتغال و تولید در استان استفاده کرد به‌شرط آنکه مشکلات واحدهای گاوداری حل شود و زنجیره تولید نیز کامل شود.

هم‌اکنون واحدهای متعددی از گاوداری‌های شیری در استان ایلام به دلیل مشکلات مالی، سرمایه در گردش، وام و... تعطیل‌شده و صاحبان این واحدها دیگر توانایی فعال کردن آن‌ها را ندارد.

یکی دیگر از مشکلات واحدهای گاوداری‌های صنعتی شیری بحث فروش شیر است که این مهم نیز به دلیل عدم وجود کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی برمی‌گردد و  همین مسئله روزگار گاوداری‌های استان را بدتر کرده است.

عده‌ای صاحبان واحدها گاوداری‌ها هم معتقد هستند توانایی کارآفرینی و ادامه فعالیت ندارند، تعدادی از واحدها هم به دلیل دیرکرد اقساط وام‌ها و تعیین تکلیف نشدن پرداخت آن‌ها را مشکل اصلی می‌دانند.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در سفر به استان ایلام و بازدید از یک گاوداری شیری در شهرستان ایوان اعلام کرد: اگر معوقت های گاوداری‌های شیری منطقی باشد قطعاً این مشکل را حل خواهیم کرد.

پرداخت تسهیلات به گاوداری‌های شیری در ایلام

مجتبی شیر خانی معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام دراین‌ ارتباط گفت: تاکنون برای حل مشکل سرمایه در گردش واحدهای گاوداری شیری بیش از ۳۳۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت‌شده است.

وی عنوان کرد: بحث گاوداری های شیری در استان ایلام یک ظرفیت بزرگ برای تولید و اشتغال است و هم اکنون حل مشکلات این واحدها به عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان کشاورزی قرار دارد.

شیرخانی تصریح کرد: این استان در زمینه تولید شیر، گوشت قرمز و دیگر فرآورده های دامی یکی از قطب های کشور محسوب می شود و قطعا با ایجاد کاخانه های لبنی و واحدهای دیگری می توان زمینه اشتغال پایدار در استان را فراهم کرد.

البته دراین‌بین تعدادی از صاحبان واحدهای صنعتی نیز اعلام کردند وقتی به بانک برای تسهیلات به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم می‌گویند وام‌هایی با نرخ بالا و بیشتر می‌توانیم پرداخت کنیم که این اصلاً به درد ما نمی‌خورد.

صاحبان گاوداری می‌گویند با این نرخ‌های پرداخت وام اصلاً نمی‌شود هیچ تولیدی انجام داد و این تسهیلات چیزی جز ورشکستی و دیرکرد برای ما باقی نمی‌گذارد.

مشکل کجاست

سید محمد تراب میری مدیر جهاد کشاورزی استان ایلام نیز گفت: بحث تولید فرآورده‌های دامی یک ظرفیت بزرگ در استان ایلام است که باید به‌صورت ریشه‌ای مشکلات این بخش حل شود.

مهم‌ترین مشکل گاوداری‌های شیری استان نبود زنجیره تولید در استان است و هم‌اکنون با توجه به ظرفیت تولید شیر، گوشت و..می‌توان زنجیره تولید در بخش گاوداری‌های استان را تکمیل کرد.

وی بیان داشت: مهم‌ترین مشکل گاوداری‌های شیری استان نبود زنجیره تولید در استان است و هم‌اکنون با توجه به ظرفیت تولید شیر، گوشت و .... می‌توان زنجیره تولید در بخش گاوداری‌های استان را تکمیل کرد.

هم‌اکنون سالانه ۱۰۰ هزار تن شیر در استان ایلام تولید می‌شود که از کیفیت بالایی برخوردار است و کارخانه‌های فراوانی از استان شیر خرید می‌کنند، قطعاً اگر واحدهای لبنی در استان فعال شوند می‌توان شاهد رشد و شکوفایی گاوداری‌های استان بود.

علاوه بر این مهم اشتغال بسیار زیادی در این بخش برای استان به وجود می‌آید، میزان تولیدات دامی استان هم بالا می‌رود و با توجه به مرز مهران و بازار بکر عراق می‌تواند با برنامه‌ریزی درست در جهت صادرات محصولات نیز گام برد./م
مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار