معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت بیش از 107 مرکز رشد در دانشگاه‌ آزاد اهواز گفت: در این مراکز بیش از هزار هسته فناور، واحد و شرکت دانش‌بنیان مستقر هستند؛ پیش‌بینی ما این بود که تعداد مراکز رشد تا پایان سال 96 به 150 مرکز و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به 800 شرکت برسد که در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان فراتر از برنامه پیش رفته‌ایم
کد خبر: ۳۶۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷ 17 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان  در حاشیه آیین افتتاحیه مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز، اظهار کرد: مأموریت اصلی دانشگاه تولید علم و تبدیل یافته‌های پژوهشی به کالا و خدمات مفید و شکوفایی اقتصادی هر کشور است.

وی افزود: موضوع  مراکز رشد یکی از سیاست‌های دانشگاه اسلامی در این دوره است ومرکز رشد اهواز یکی از مراکز موفق دانشگاه ها است دکتر و ایشانیم فراهان گفت: زمینه‌های فعالیت این مرکز گسترده شامل حیطه‌های مختلفی مانند ، مسائل مرتبط با حفاری، ازدیاد برداشت، نانوفناوری ، محیط ‌زیست، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ... است.

وی در ادامه تصریح کرد : انتظار داریم با حمایت‌هایی که دانشگاه آزاد در چهارچوب مقررات مربوط از مراکز رشد و شرکت‌های مستقر در آن انجام می‌دهد، شاهدباشیم شرکت‌ها و هسته‌های فناور مستقر در این مرکز رشد بتوانند در کوتاه‌ترین زمان کالا و خدمات خود را به‌صورت تجاری در بازار عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت اختراع، محصولات و خدمات دانش‌بنیان، ارتباط با صنعت و انجام پروژه‌های برون‌دانشگاهی در مجموع برون‌دادهای علمی یک دانشگاه یا یک مرکز پژوهشی را تشکیل می‌دهند.  معاون پژوهش وفناوری دانشگاه آزادگفت: دانشگاه آزاد اسلامی از نظر انتشار مقاله در سطح کشور و بین‌الملل نسبت به سال های گذشته وضعیت مناسبی دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی علت این امر را عدم وجود دانشجوی تحصیلات تکمیلی در بسیاری از واحدهای دانشگاه عنوان کرد و گفت: برخی از این واحدها نیز به تازگی مجوز رشته‌های تحصیلات تکمیلی را دریافت کرده‌اند و در حالیکه وضعیت انتشار مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته منفی بود اما نه‌تنها مثبت شده، بلکه از متوسط کشوری در سال 2016 نیز بالاتر بوده است.

 وی یکی از شاخص‌ها را آمار انتشار مقالات در پایگاه ESI عنوان و تصریح کرد:  بر اساس آخرین آماری که روزگذشته از پایگاه گرفته شد، دانشگاه آزاد اسلامی رتبه 158 جهان را اخذ کرده است؛ این در حالی است که دانشگاه آزاد از این نظر در رتبه نخست کشور قرار دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سال 2016 دانشگاه آزاد اسلامی در پروژه‌های بزرگ درگیر شده است. همچنین با سایر دستگاه‌های اجرایی مانند وزرات صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان استاندارد‌ قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مختلفی امضا‌ شده که در جهت این قراردادها گام برمی‌داریم.

وی با اشاره به برنامه دانشگاه برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، تصریح کرد: در این خصوص علاوه بر حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد انجام می‌شود، یک شرکت دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی نتایج پژوهشی در حال تأسیس است که مقدمات آن فراهم شده وگام بزرگی در بحث تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی می باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی از چرخ‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری هستند. دانشگاه آزاد اسلامی اولین مؤسسه غیردولتی است که مجوز تأسیس پارک علم و فناوری را از وزارت علوم اخذ کرده است. زیرساخت‌های این پارک فراهم شده و به‌زودی آماده پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود. منطقه اصلی استقرار پارک، منطقه گرم‌دره در غرب تهران خواهد بود.

واشقانی فراهانی اظهار کرد: با توجه به وجود پژوهشگاه‌های متعدد در غرب تهران استقرار پارک می‌تواند به توسعه علم و فناوری کمک شایانی کند. تاکنون بیش از 20 شرکت در این پارک پذیرفته شده‌اند و 180 شرکت دیگر نیز متقاضی حضور در این پارک هستند. اکنون در حال فراهم کردن فضای مناسب برای استقرار این شرکت‌ها هستیم زیرا فضای موقت موجود پاسخگوی نیازهای ما نیست.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: با بزرگترین پارک علم و فناوری روسیه، یعنی پارک اسکولکوا (skolkova) تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم‌ و به زودی دفتر پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در آنجا و به‌طور متقابل دفتر پارک اسکولکوا (skolkova) نیز در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد افتتاح می‌شود. این مسأله می‌تواند زمینه مناسب را برای ارتقاء دستاوردهای بین‌المللی دانشگاه فراهم کند.

وی با بیان اینکه بیش از 107 مرکز رشد در دانشگاه‌ آزاد کشور وجود دارد، گفت: در این مراکز بیش از هزار هسته فناور، واحد و شرکت دانش‌بنیان مستقر هستند. پیش‌بینی ما این بوده است که تعداد مراکز رشد تا پایان سال 96 به 150 مرکز و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به 800 شرکت برسد که در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان فراتر از برنامه پیش رفته‌ایم.

وی در ادامه تأکید کرد: با تصویب هیأت رئیسه دانشگاه قرار شد که صندوق حمایت از پژوهش و فناوری با همکاری صندوق شکوفایی و نوآوری تأسیس شود؛ در حال حاضر سرمایه اولیه‌ای به میزان حدود پنج میلیارد تومان برای این شرکت‌ها پیش‌بینی شده است. هر استانی که بخواهد در این صندوق مشارکت کند باید 1.5 میلیارد تومان سرمایه اولیه اختصاص دهد. ریاست دانشگاه در نظر دارد تا تمام استان‌ها در این طرح شرکت داشته باشند. این صندوق، حمایت‌های مالی را از شرکت‌ها انجام خواهد داد؛ البته این حمایت‌ها، غیر از حمایت‌های صندوق شکوفایی و نوآوری است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همچنین شرکت دانش‌بنیان تجاری‌سازی فناوری به شرکت‌ها و واحدهای فناور کمک می‌کند تا بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند، به عبارت دیگر هم در ارزیابی و هم پیش‌بینی بازار می‌تواند به این شرکت‌ها کمک کند؛ چراکه یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، عرضه محصولات به بازار و بازاریابی است. تأسیس این شرکت می‌تواند حمایت بسیار بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

وی در خصوص اهداف فعالیت مراکز رشد واحدهای فناور، گفت: یکی از علل مهاجرت دانش‌آموختگان، نبود امکانات برای جذب آنان در کشور است. یکی از اهداف مراکز رشد نیز آن است که ایده‌ها و یافته‌های پژوهشی این افراد در قالب واحدها و هسته‌های فناور حمایت شود تا نه‌تنها برای خود یک کسب‌وکار فراهم کنند و ماندگار شوند، بلکه برای دیگران نیز ایجاد شغل کنند. در واقع بزرگترین هدف مراکز رشد آن است که بتوانند از خروج سرمایه‌های علمی کشور جلوگیری و زمینه اشتغال افراد را فراهم کنند.

واشقانی فراهانی تصریح کرد: حدود 100 هزار کارمند و عضو هیأت‌علمی در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند. بودجه اعتباری دانشگاه نیز مبلغی حدود 10 هزار میلیارد تومان است. دانشگاه آزاد اسلامی نه‌تنها از نظر تربیت نیروی فرهیخته کمک بزرگی به کشور کرده، بلکه از نظر استخدام نیز به دولت کمک کرده است. هم‌اکنون حدود یک میلیون و 690 دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل و حدود 5.5 میلیون نفر نیز دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: به تمام استان‌ها دستور داده شد که حداقل در مراکز صنعتی بزرگ یک دفتر ارتباط با صنعت تأسیس کنند تا با صنعت تعاملی نزدیک داشته باشند. اگر چنین دفترهایی تأسیس شود، دانشگاه به طور فعال‌تر و نزدیک‌تر با صنعت آشنا می‌شود، مشکلات آن‌ها را رصد و نیازسنجی می‌کند و از این طریق نیز هم مشکلات صنعت را رفع می‌شود و هم دانشگاه کسب درآمد می‌کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار