گفتگوی اختصاصی دکتر علی اکبرگرجی ازندریانی با تابناک ایلام؛
رییس انجمن حقوق اساسی ایران گفت : اصل بر آن است که حق ها و آزادی ها غیرقابل سلب و غیرقابل تعرض باشند. البته حقوق و آزادی ها گاه با محدودیت هایی روبرو می شوند اما این محدودیت ها باید اولا استثنایی باشند و ثانیا با طی آیین ها وتشریفات خاص و سختگیرانه اجرا شوند تا امکان سوء استفاده توسط اربابان قدرت به حداقل برسد.
کد خبر: ۳۶۰۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ 15 January 2017
 آنچه امروز تحت عنوان حقوق بشر یاد می شود مجموعه حقوق و آزادی هایی است که برای نوع انسان به ماهو انسان به رسمیت شناخته می شود.
 
 
 دکتر علی اکبرگرجی ازندریانی در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلامگفت:محق بودن انسان صرفا به خاطر انسان بودن اوست.

رییس انجمن حقوق اساسی ایران افزود : نگاه حقوق بشری به انسان یک نگاه فارغ از عرضیات است یعنی نگاهی است که برای شناسایی حق ها و آزادی ها به نوع لباس، رنگ، دین، زبان، اعتقادات، قومیت و محل زندگی افراد توجه نمی کند.

دانشیاردانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی افزود: غیر قابل سلب بودن بیانگر این است که اولا همه انسان ها از این حقوق و آزادی ها برخوردارند که این همان جنبه استحقاقی حق و آزادی است و ثانیا به صورت کلی درمقام بیان این نکته است که استفاده از حق و آزادی ها نباید باعث زیان دیدن سایر شهروندان گردد.

 خدا را بر آن بنده بخشایش است / که خلق از وجودش در آسایش است

دکتر گرجی با اشاره به قانون اساسی کشورمان یادآورشد: همانطور که در بسیاری از نظام های سیاسی توسعه یافته پیش بینی شده، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم در اصل 40 به خوبی اشاره نموده که هیچ کس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قراردهد. این یک اصل طلایی در زمینه حقوق بشر و نسبی سازی حق ها و آزادی هاست.

این حقوقدان افزود : یکی از مهم ترین ارکان حقوق بشر حق حاکمیت انسان برخویشتن است یعنی اینکه انسان بتواند امور مربوط به خویشتن را با تشخیص آزادانه و اراده مستقل خود اداره کند.

دکتر گرجی اصل 22 قانون اساسی را مصداق این امرخواند و افزود: این اصل حیثیت، جان، حقوق، مسکن و شغل افراد را مصون از تعرض می دارد و تنها راه تجاوز به آن را تجویز پیشینی توسط قانون می داند.

وی درمورد وظیفه دولت ها دراین مورد گفت :دولت و اقتدار سیاسی تا حد ممکن باید از مداخلات محدودکننده در حوزه حق ها و آزادی ها خودداری نماید و فقط به بستر سازی بپردازد چرا که دخالت دولت درهمه زمینه ها، حق حاکمیت انسان بر خویشتن را مخدوش می سازد.

وی اظهارکرد: فراموش نکنیم که مباحثی مانند اقتدار، نهادهای سیاسی و  اداری و حتی هنجارها و قواعد حقوقی وسایلی هستند که باید در خدمت تضمین حقوق و آزادی های انسان به کار روند. از یاد نبریم که قدرت، خادم است و آزادی مخدوم. نهادها، هنجارها و به طور کلی دولت و حکومت باید در مسیر تحقق جامعه حقوقمدار قرارگیرند.
 
تامین حیات طیبه و زندگی شایسته و کرامت بنیاد از وظایف ذاتی دولتهاست و دولت هایی که در این راه کوتاهی کنند، عاقبت خوشی در انتظارشان نیست./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار