مروری بر روزنامه های پنج شنبه 25 دی ماه؛
برخلاف چند روز گذشته که صفحات روزنامه‌ها تحت تاثیر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود، در روزنامه‌های امروز بیشتر شاهد پرداختن به موضوع ورود نخستین ایرباس به کشور بودیم. چنانکه آفتاب یزد در یکی دیگر از تیترهای معروف برجامی خود ورود ایرباس به ایران را با تیتر «به افتخار برجام» جشن گرفته بود و هفت صبح آن را «دوران پسا ایرباس» خوانده بود.
کد خبر: ۳۶۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ 14 January 2017
برخلاف چند روز گذشته که صفحات روزنامه‌ها تحت تاثیر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود، در روزنامه‌های امروز بیشتر شاهد پرداختن به موضوع ورود نخستین ایرباس به کشور بودیم. چنانکه آفتاب یزد در یکی دیگر از تیترهای معروف برجامی خود ورود ایرباس به ایران را با تیتر «به افتخار برجام» جشن گرفته بود و هفت صبح آن را «دوران پسا ایرباس» خوانده بود.

توصیه «حافظ اسد» به «بشار» درباره مشورت با «آیت‌الله هاشمی»/ عباسِ عشق ایرباس!

در ادامه نگاهی داریم به تیترهای صفحه نخست برخی از روزنامه‌ها:

جوان: دولت بال دراورد! / برجام- نقطه- سرخط! 
آرمان: ایرباس پرید، مخالفان نپریدند! / کاسبان تابوت هم به میدان آمدند!
رسالت: یک بام و دوهوای دولت ترامپ در قبال برجام/آمریکا به قول مکتوبش پایبند نیست، چه برسد به شفاهی!
ابتکار: احترام ترامپ به برجام/ پناهگاه مردم در روزهای سخت
کیهان: اعتماد دوباره به قول آمریکا، سوغات تیم هسته‌ای از وین/تحقیر ملت به چه قیمت؟یک هواپیما و این همه ذوق زدگی؟
اعتماد: ایرباس طلسم شکست/عقب‌نشینی از پاره کردن برجام
وطن‌امروز: فرود تحقیرآمیز/اوباما داعش را ساخت
ایران: برجام به 4 دهه تحریم هوایی پایان داد/بازگشت «ایرباس» به آشیانه «هما»
صبح نو: عباس عشق ایرباس/چرخ و فلک سیاست و آقای هاشمی
تماشاگران امروز: فوتبال ایران پای چوبه دار/همه نگاه‌ها به صندلی خالی آیت‌الله
شرق: قد خمیده قم/هاشمی گفت قلب جوان 20 ساله را دارم

 
 
همانطور که می‌شد حدس زد رویکرد روزنامه‌های موافق دولت و مخالف دولت در خصوص ورود ایرباس به ایران در دو سوی یک پیوستار قرار دارد و نشانی از اعتدال در آن دیده نمی‌شود. چنانکه روزنامه دولتی ایران در گزارش یک امروز خود ورود ایرباس به ایران را پایانی بر 4 دهه تحریم توسط برجامن می‌داند و روزنامه اصولگرای جوان گزارش خود در باره ایرباس را چنین آغاز می‌کند: « اعتدال دولت در استقبال از يك هواپيماي اجاره‌اي بال پرواز در آورد و به هوا رفت تا آبروي سياسي و فرهنگي يك ملت عزتمند و با سابقه تمدني، در مسلخ يك پرواز تبليغاتي – سياسي فنا شود.»

روزنامه ایران در گزارشی به قلم مرجان اسلامی فر علاوه بر اینکه از خیل عظیم جمعیت در فرودگاه برای ثبت لحظه تاریخی فرود ایرباس خبر می‌دهد در خصوص ادعای مخالفان ورود ایرباس به ایران می‌نویسد: « روز پنجشنبه وقتی نخستین فروند هواپیمای سفارش داده شده به ایرباس وارد خاک ایران شد برخی‌ها مجدداً ندای مخالفت سر دادند و گفتند چرا باید این همه هزینه شود تا هواپیما وارد کشور شود.این صحبت، ما را یاد سخنرانی رئیس جمهوری در روز ملی صادرات انداخت.وی گفته بود:باید حمل و نقل درست باشد. خرید هواپیما برای تقویت صنعت توریسم، عظمت ایران و تلف نشدن وقت مردم و اینکه محصولات داخلی به دنیا صادر شود، لازم است. اگر هواپیما نخریم، می‌گویند، نتایج برجام چه شد و اگر بخریم، می‌گویند که لوکس و ساخت جدید است. مشخص نیست برخی‌ها در چه وادی سیر می‌کنند یا اینکه عمرشان خیلی طولانی است وما خبر نداریم.منتقدان بدانند که اگر رویه گذشته ادامه پیدا می‌کرد تا 10 سال آینده هواپیماهای موجود که عمر متوسط آنها 23 سال است زمین گیر می‌شدند.»توصیه «حافظ اسد» به «بشار» درباره مشورت با «آیت‌الله هاشمی»/ عباسِ عشق ایرباس!

از سوی دیگر در گزارش روزنامه کیهان از این ماجرا که آن را نوعی توهین و تحقیر هم قلمداد کرده می‌خوانیم: « باغ پرثمر برجام میوه داد و یک فروند هواپیمای ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. اینکه هواپیما چیز خوبی است و وسیله‌ای برای تردد آسان ابناء بشر است و با آن می‌توان فاصله‌های طولانی را در زمانی کوتاه طی کرد و اینکه می‌تواند مقدار زیادی بار حمل کند و دهها فایده اعلام شده و نشده (!) هواپیما بر کسی پوشیده نیست و کسی با آن سر مخالفت و ناسازگاری ندارد. اما اینهمه هیجان زدگی و غش و ضعف برای هواپیمایی که محصول یک معامله فسخ شده بین ایرباس و اسپانیاست،کمی زیاده روی و دور از ذهن است! هرکس کمترین اطلاعی از داده‌های آماری داشته باشد و یا هرکس که بعنوان پدر یک یا سرپرست خانواده دستی در معیشت و اقتصاد خانواده داشته باشد ،به خوبی می‌داند که اوضاع ،به مراتب بیش ازآنکه دولتمردان نمایش می‌دهند آشفته و نابسامان است و دهها مشکل کلیدی و حیاتی در سر راه زندگی مردم وجود دارد که هواپیما در پیش آن مشکلات،دغدغه‌ای فانتزی قلمداد می‌شود.»
خلاصه اینکه اگرصفحات روزنامه‌های موافقان و مخالفان دولت را تورقی کنید می‌توانید ورود ایرباس را به ایران از یک موفقیت ملی تا یک فاجعه ملی مورد بررسی قرار دهید. در میان تیترهای روزنامه‌های امروز هم تیتر «عباسِ عشق ایرباس» روزنامه صبح نو که کنایه‌ای بود به عباس اخوندی، وزیر راه هم بیشتر از سایر تیترها جلب توجه می‌کرد.

 اما اگر کمی از صفحات سیاسی روزنامه‌ها فارغ شویم و نگاهی به صفحات سیاسی آنها بیندازیم گزارش‌های جالب توجهی به چشم می‌آید. روزنامه شهروند در ادامه گزارش‌های خوب و تاثیرگذار صفحه اجتماعی‌اش این‌بار به سراغ موضوع خشکسالی رفته و در گزارشی با تیتر «هشدار عطش» به قلم محمد باقرزاده می‌نویسد: موضوع بحران آب و خشکسالی در ایران بحث تازه‌ای نیست و مدت‌هاست که هشدار درباره تبعات آن و لزوم مبارزه جدی با آن شنیده می‌شود. درجدیدترین گفته‌های رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور از «خشکسالی شدید و بسیار شدید درمراکز مهم جمعیتی ازجمله تهران، البرز و خراسان‌شمالی» سخن به میان آمده که با درنظرگرفتن تغییر الگوی جمعیت پیشین دربعضی ازمناطق کشور بر اثر خشکسالی، این سخنان می‌توانند بیانگر یک هشدار جدی برای الگوی جمعیت کشور باشد. براساس شاخص سازمان ملل متحد و همچنین موسسه بین‌المللی مدیریت آب، ایران در وضع بحران شدید آبی قرار دارد و برای حفظ وضع کنونی تا ‌سال ۲۰۲۵ باید ۱۱۲‌درصد به منابع آب قابل استحصال بیفزاید که کارشناسان معتقدند، با توجه به امکانات و منابع موجود، رسیدن به چنین عددی غیرممکن یا کار بسیار دشواری است. اما «شاهرخ فاتح»، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، درتشریح جدیدترین وضع خشکسالی ازنگرانی تازه‌ای سخن می‌گوید: «مسأله نگران‌کننده این است که بسیاری از نقاطی که به‌عنوان منابع تأمین آب کشور یا به‌عنوان مراکز مهم جمعیتی ازجمله تهران، البرز و خراسان‌شمالی شناخته می‌شوند، با خشکسالی‌های شدید و بسیار شدید مواجه‌ هستند.»

فاتح با اشاره به این‌که ٨٣‌درصد مساحت کشور با شاخص بلندمدت با پدیده خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، درباره جزییات این آمار هم گفت: «از این میزان ٢١‌درصد خشکسالی خفیف، ٤٠‌درصد خشکسالی متوسط، ١٨‌درصد خشکسالی شدید و سه‌درصد خشکسالی بسیار شدید دارد و درمقابل تنها سه‌درصد مساحت کشور درشرایط ترسالی قرار دارد و مابقی مساحت کشور که شامل ١٤‌درصد است، درشرایط طبیعی به سر می‌برند.. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از استان‌ها و نقاطی که وضع بحرانی‌تری هم دارند، نام برد: «براساس شاخص SPEI ، ١٢ماهه منتهی به آذرماه، دربسیاری از مناطق کشور خشکسالی‌های خفیف تا شدید وجود دارد، دربخش‌هایی از استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، یزد، کرمان، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، قم، تهران، البرز، قزوین، مازندران، آذربایجان‌شرقی و کردستان خشکسالی‌های شدید و دربرخی نقاط خشکسالی‌های بسیار شدید دیده می‌شود.»

اما مهسا جزینی در روزنامه شرق امروز به سراغ غلامعلی رجایی، رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی رفته و گفت‌وگوی مفصل و پر از جزئیاتی را در شماره امروز شرق منتشر کرده است. در بخشی از این گفت‌وگو رجایی درباره وضعیت جسمانی آیت‌الله هاشمی در روزهای پایانی زندگی‌اش می‌گوید که در بخشی از ان می‌خوانیم: 

توصیه «حافظ اسد» به «بشار» درباره مشورت با «آیت‌الله هاشمی»/ عباسِ عشق ایرباس!

          درباره وضعیت جسمانی آقای هاشمی چقدر اطلاعات دارید. ایشان بیماری خاصی داشتند؟ از وضعیت چکاپ پزشکی ایشان چقدر مطلع بودید؟ درباره مکان و زمان فوت ایشان چندان اخبار رسمی‌ منتشر نشده است. صحبت‌هایی در شبکه‌های مجازی و اینترنت مطرح است؛ شما چقدر اطلاع دارید. 
از وضعیت سلامت ایشان بی‌خبر نبودم. چون یک شائبه‌ای درباره عروقشان مطرح شده بود. من چهار روز قبل از این اتفاق یک نشست خصوصی با ایشان داشتم. بحثی شد که به سلامتی ایشان ربط داشت. ایشان خودشان گفتند اخیرا یک پزشک از آلمان آمده و یک دستگاه جدید هم با خودش آورده بود و قلب من را معاینه کرد و گفت شما قلب یک جوان ٢٠ساله را دارید. من دست‌هایم را بالا بردم و گفتم خدا را شکر. ایشان گفتند من هیچ چیزیم نیست. 
           اینکه گفته شده تیم پزشکی همراه ایشان نبوده است، آیا اصلا نیاز بوده که تیم پزشکی داشته باشند؟ 
ایشان مشکلی نداشتند که نیاز باشد تیم پزشکی دائم همراشان باشد. من از فرزندانشان شنیدم که کافی بود ایشان دندانشان درد بگیرد یا فشارشان بالا برود، سریعا کنترل می‌کردند. یکی از دامادهایشان که دندان‌پزشک است. پس نیازی حس نمی‌کرده که در رفت‌و‌آمدها داخل ماشین پزشک باشد.

همچنین رجایی در بخش دیگری از حرف‌هایش به نقل قولی از حافظ اسد درباره آیت‌الله هاشمی چنین اشاره می‌کند: « نقل شد در سندی از پدر بشار اسد که به او توصیه کرده هر وقت در مسائل کشورداری دچار مشکل شدی، با آقای هاشمی مشورت کن.»

کیهان امروز در چند نوبت به انتقاد شدید از دولت پرداخته است. از خرید ایرباس تا تیم هسته‌ای و البته در بخش    اخبار ویژه‌اش به موضوع حقوق‌های نجومی پرداخته و می‌نویسد: 

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم با بیان اینکه حداکثر حقوق جدید دو برابر حداکثر حقوق قانون مدیریت خدمات کشوری است، گفت: حداکثر حقوق 12/5 میلیون تومان تعیین شده است.
محمد خدابخشی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد بندهای ارجاعی لایحه برنامه، به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، حداکثر حقوق مدیران 2 برابر حداکثر حقوق می‌باشد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به مصوبه مجلس در این خصوص گفت: مجموع ناخالص دریافتی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 5 و 35 قانون مدیریت خدمات کشوری، حداکثر 2 برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد.
به گفته خدابخشی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر حقوق 6 میلیون و 300 هزار تومان است، با احتساب این ماده در برنامه ششم حداکثر حقوقی که به مدیران تعلق خواهد گرفت 12 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.
وی افزود، بر این مبنا حقوق مدیران نباید بیشتر از دو برابر حداکثر مبلغ حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری باشد.
خدابخشی در عین حال گفت: بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس تبصره 2 ماده 35 لایحه برنامه ششم توسعه حذف شد.
طبق این تبصره، پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی به کارکنان بانک‌های دولتی و غیردولتی و موسسات مالی اعتباری به جز تسهیلات مسکن، ضروری و تعمیر مسکن برای یک بار در دوران خدمت ممنوع بوده است.
در حالی که سقف حقوق 12/5 میلیون تومانی مدیران برای سال آینده است، معلوم نیست دیوان محاسبات مجلس در بررسی متخلفان حقوق‌های نجومی، سقف حقوق مشروع مدیران را 20 میلیون تومان قرار داد و تعداد متخلفان را 397 نفر اعلام کرد؛ این در حالی است که تعداد واقعی مدیران متخلف نجومی‌بگیر هزار تا 3 هزار نفر برآورد شده است. در واقع دیوان محاسبات با تعیین رقم مجعول 20 میلیون تومانی 2500- یا دست‌کم 500- مدیر دریافت‌کننده حقوق‌‌های نامشروع در سال‌های اخیر را از محاکمه و مواخذه و مجازات (و مطالبه پول بیت‌المال) فراری داد./ف


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار