معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت:توسعه و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری با هدف کاهش مصرف آب و صرفه جویی در این حوزه از سیاست های اصلی دولت و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است.
کد خبر: ۳۵۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵ 13 January 2017
به گزارش تابناک ایلام؛علی مراد اکبری افزود: در همین ارتباط و در قالب یک برنامه 10 ساله باید سالانه 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور که در حاشیه یا نزدیکی آبخور سدها، بندهای انحرافی، منابع آب زیرزمینی، قنات ها، چشمه ها و ایستگاه های پمپاژ قرار دارند به سیستم های نوین آبیاری مجهز شوند.
 
اکبری با بیان اینکه دولت مصمم به افزایش سطح اراضی کشاورزی زیر پوشش طرح های نوین آبیاری است، یادآور شد: هدف وزارت جهاد کشاورزی تجهیز همه اراضی زراعی و باغی کشور به سیستم های نوین آبیاری با رویکرد میکرو و قطره ای است.
 
وی تاکید کرد: دولت در سال جاری 500 میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و همچنین 10 هزار میلیارد ریال با استفاده از اسناد خزانه و در مجموع حدود 25 هزار میلیارد ریال منابع اعتباری برای حوزه آبیاری های نوین اراضی کشاورزی کشور در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است.
 
اکبری گفت: امسال روند تجهیز اراضی کشاورزی کشور به سیستم های مدرن آبیاری در 110 هزار هکتار یا در حال اجراست و یا اجرایی شده و بر اساس برنامه ریزی های دولت در پایان سال مالی 95 باید این مقدار به حدود 200 هزار هکتار برسد.
 
وی در خصوص استقبال کشاورزان از طرح های نوین آبیاری خاطر نشان کرد: یکی از سیاست های مهم دولت افزایش توانمندی و دانش کشاورزان به علوم جدید این حوزه با هدف مدیریت صحیح منابع به ویژه آب، حذف خاک و افزایش بهره وری از اراضی است که در این زمینه و با انجام کارهای ترویجی استقبال کشاورزان به کشاورزی های نوین بیشتر از گذشته شده است.
 
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، 95 درصد تجهیزات نوین آبیاری مورد نیاز کشور توسط 70 کارخانه داخل و با تکیه بر منابع و ظرفیت های داخلی تولید و به کشاورزان عرضه می شود.
 
کشور ایران دارای 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم است که از این مقدار هشت میلیون و 700 هزار هکتار آن (8/7) را اراضی آبی تشکیل می دهد که از این میزان، اکنون یک میلیون و 500 هزار هکتار مجهز به سیستم های نوین و مدرن آبیاری است.
 
 وزیر و برخی از معاونان وزارت جهاد کشاورزی عصر چهارشنبه به ایلام سفر کردند و در سفر 2 روزه خود به این استان ضمن بازدید از طرح آبیاری نوین اراضی گدار خوش صالح آباد در مهران، شرکت در نشست اقتصاد مقاومتی با محوریت طرح های جهاد کشاورزی، از سد کنگیر و طرح های حوزه کشاورزی شهرستان ایوان هم بازدید کردند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار