همزمان با جشن احیای بلوط درشهرستان بدره ، نهضت احیای فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم در بدره آغازشد.
کد خبر: ۳۵۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 03 January 2017
همزمان با جشن احیای بلوط درشهرستان بدره ، نهضت احیای فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم در بدره آغازشد.
به گزارش تابناک ایلام،جمعه دهم دیماه جاری شهرستان بدره شاهد برگزاری جشن احیای بلوط دردامنه های  کبیرکوه واقع درپشته الویزان بودکه به همت جمعی ازطبیعت دوستان ونظارت اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان برپا شد.
درحاشیه این مراسم که با زمینه سازی و استفاده از بستر فضای مجازی تشکیل شده بود سنگ بنای احیای کتابخانه عمومی شهرستان بدره و ارتقای منابع آن نیز گذاشته شد.
فرمانداربدره دراین مورد گفت : ساختمان کتابخانه عمومی شهر بدره در اثر رانش زمین و فرسودگی ناشی از عمربنا دچارآسیب کلی شد که درهفته دولت  امسال کلنگ زنی ساختمان جدید کتابخانه در مجاورت ساختمان فعلی ودر محوطه پارک آل اسحق با زیربنای 423 مترمربع انجام شد.
   سیروس مرادحاصلی  درادامه گفت :این ساختمان با اعتبار بالغ بر 1 میلیاردو400 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی ساخته خواهد شد که تاکنون مبلغ 700 میلیون ریال آن تخصیص یافته است .
مسئول کتابخانه عمومی شهرستان بدره دراین مورد گفت : با مساعدت آقای مرادحاصلی فرماندارشهرستان وحضور دکتر غلامحسین کریمی دوستان رییس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران مقرر شد درحاشیه این جشن طبیعت گرایانه به وضعیت کتابخانه های عمومی و کمییت وکیفیت سرانه مطالعه در شهرستان نیزاشاره گردد که حرکتی مردمی و خودجوش جهت احیای منابع کتابخانه شکل گرفته شد.
فرحناز جواهری ابراز امیدواری کرد:با پویش ایجاد شده واستفاده از بستر فضای مجازی و رسانه ای تا پایان فروردین ماه سال 96 تعدادده هزارجلدکتاب اهدایی از طرف مردم به کتابخانه عمومی بدره وارد گردد.
وی گفت :سرانه مطالعه کتاب برای هرشهروند دربدره یک ونیم جلد است درحالی که مطابق چشم انداز1404 باید به رقم 36 /3 جلدبرسیم که برای این منظور نیازمندورود سالانه 4000 جلدکتاب به کتابخانه هستیم که این رقم اکنون 1500 جلد است وامیدواریم با این طرح جهشی وضعیت مناسبی ایجادگردد.
رییس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران نیزگفت :وضعیت سرانه مطالعه درکشورمانسبت به آمارهای میانگین جهانی بسیارپایین تراست که توسعه وتجهیزکتابخانه های عمومی یکی از مهم ترین راه های گسترش این فرهنگ است .
دکترغلامحسین کریمی دوستان درادامه باذکرخاطره ای ازخودگفت :درکوپه قطاری درلندن سوارشدم که مجموعا 8 نفردرآن بودیم وپس ازچند لحظه 7 نفر از آنها مشغول مطالعه بودندو فقط بنده چیزی برای مطالعه همراه نداشتم که این خاطره نقشی ماندگاردرذهن من ایجادکرده است و بیانگر عمق توجه مردم درجوامع مختلف به این پدیده فرهنگی است .
وی اظهارکرد:شبکه های اجتماعی نباید درتضاد با کتاب قرارگیرندچون کارکرد های هرکدام از آنها با هم متفاوت است به عنوان مثال حسی که از خواندن یک فیلمنامه به شخص منتقل می شودبا حسی که ازدیدن فیلم همان نمایشنامه ایجاد می گردد کاملا متفاوت است واین امر بیانگر این است که کتاب نیز باید همپا وحتی جلوتر از دیگررسانه ها درجامعه حضورداشته باشد.
دکتر کریمی دوستان زمینه سازی فرهنگی را مهم ترین وظیفه اجتماع دراین زمینه خواند وگفت :زمینه سازی و فرهنگ سازی برای مطالعه مخصوصا برای کودکان ونوجوانان مهم است که آموزش وپرورش و روحانیون که کار تبلیغ را انجام می دهند از جمله مهم ترین این عناصر هستند.
به گفته وی :با بسترسازی درفضای مجازی برآن هستیم که با ورود اهالی شهرستان بدره که مقیم سایر نقاط کشورعزیزمان هستند برای تعطیلات عید نوروز به شهرستان، شاهد اهدای حد اقل هر نفر یک کتاب به کتابخانه عمومی شهرستان باشیم تا چیزی حدود10 هزار جلد کتاب به این گنجینه فرهنگی اضافه گردد.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
امیدوارم مردم اونقدر در رفاه باشن که وقت واسه کتاب خوندن بزارن
تشکر از تابناک و گزارشگرش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار