جالب اینجاست در پاره ای دیگر از مدارس استان نیز اجرای کلاسهای فوق برنامه را بهانه نموده واز این طریق جیب والدین دانش آموزان را تهی می کنند این درحالیست نه تنها هیچگونه کلاس فوق برنامه ای برای دانش آموزان برگزار نمی شود بلکه درتدریس تعدادی از دروس کوتاهی هایی نیز صورت می گیرد.
کد خبر: ۳۵۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 02 January 2017
تابناک ایلام::وزارت آموزش وپرورش یکی ازمهمترین وتاثیرگذارترین وزارتخانه های کشور به حساب می آید ،چرا که این وزارتخانه  زیرینای آموزش وتحصیل فرزندان این مرز وبوم محسوب شده وبیشترین نقش را در شکل گیری وقوام آموزش وپرورش انسانها بر عهده دارد .این وزارتخانه با عهده دار بودن کاکردهای متعدد منشاء تربیت انسانهایی است که آینده این مملکت در اختیار آنها قرار گرفته تا براساس آموزه های اکتسابی در مدیریت جامعه ایفای نقش کنند.
 

امروزه آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی که وظیفه تعلیم و تربیت افراد جامعه را برعهده دارد از سوی آحاد جامعه اعم از مردم، مسئولین و اندیشمندان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و همگی براین باور هستند که رشد و توسعه یک کشور به پرورش انسان های آگاه و برخوردار از مسئولیت بستگی دارد چیزی که در ادبیات توسعه به عنوان توسعه انسانی مطرح است بنابراین نقش آموزش و پرورش در ساختن انسان های آگاه و پویا بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست و همگی بر تاثیر بی بدیل آموزش و پرورش متفق القولند.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در کنار کارکردهای مختلف آموزش وپرورش لازم است مورد توجه قرار گیرد،توجه به تربیت فرزندان و آموزش آنها به رعایت قانون وتبعیت از آن است ،چنانچه  مربیان اموزش وپرورش دلسوزانه بصورت عملی ونظری دانش آموزان را در زمینه رعایت قانون وحقوق شهروندی واحترام به آن درست تربیت نمایند، بطور قطع ویقین سکان مدیریت کشور در دست مدیران قانونمندی قرار خواهد گرفت که حتی تحت سخت ترین شرایط حاضر به گذر از قانون نخواهند شد.
 
امروزه قانون اساسی بعنوان یک منشور مهم محور فعالیت قوای سه گانه کشور وهمچنین بسیاری از قانونهای کشور بر اساس آن تنظیم ونوشته می شود ،اهمیت آن به حدی است که نهاد شورای نگهبان قانون اساسی بعنوان ناظر بر قانوگذاری بر اساس قانون اساسی گماشته شده واز سویی رییس جمهور بعنوان بالاترین مقام اجرایی کشور وشخص دوم مملکت ،وظیفه پاسداری واجرای قانون اساسی را عهده دار شده است.
 
اما اینکه وزارتخانه ای نظیر آموزش وپرورش که وظیفه دارد فرزندان این مملکت را به درستی تحت آموزش وتربیت قرار داده وحتی درکتابهای آموزش اجتماعی وقانون اساسی، آنان رابا قانون ونحوه زندگی در اجتماع تربیت می دهند، اما از سویی عملا مهمترین اصل قانون اساسی یعنی اصل سی ام را زیر پا گذاشته ،ورفته رفته اجرای آن را فراموش نمایند بایستی به آینده فرزندانمان ومیزان تبعیت آنان از قانون تشکیک کرد.
در اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:«دولت‌ موظف‌ است‌ وسايل‌ آموزش‌ و پرورش‌ رايگان‌ را براي‌ همه‌ ملت‌ تا پايان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسايل‌ تحصيلات‌ عالي‌ را تا سر حد خودكفائي‌ كشور به‌طور رايگان‌ گسترش‌ دهد.»
 
شاید زمانی که اولین مدارس غیرانتفاعی در کشور شروع به فعالیت کردند، کسی تصور نمی‌کرد  به دنبال این مدارس، مدارس دولتی نیز از حالت رایگان خارج شده و شهریه‌هایی برای خود تعیین نمایند.

بله این موضوع یعنی داستان تکراری دریافت پول توسط مدارس دولتی در سال‌های اخیر، به دومین دغدغه خانواده‌های دارای زندگی معمولی مبدل گشته و از پس شهریه‌های سنگین مدارس دولتی وغیرانتفاعی برنمی‌آیند.
اگرچه مسئولان آموزش و پرورش هر ساله از ممنوعیت دریافت پول توسط مدارس دولتی خبر می‌دهند، اما زخم کهنه دریافت پول اجباری توسط مدارس دولتی هر سال سرباز می‌کند.
پول‌هایی که البته نه به عنوان شهریه بلکه به عناوین مختلف جمع‌آوری کمک‌های مردمی، کلاس‌های فوق برنامه، فعالیت‌های کمک آموزشی، اردوهای تفریحی آموزشی و غیره در ابتدای سال تحصیلی و یا به مرور در طول دوران تحصیل از والدین درخواست می‌شود.
 
واقعیت امر این است دراستانی نظیر ایلام ،خصوصا مرکز استان به سختی می توان آموزشگاهی را برای تحصیل فرزندان خود یافت که براساس اصل سی ام قانون اساسی بصورت رایگان به امر آموزش فرزندان این دیار به فعالیت مشغول باشند.
 
عمده مدارس موجود با تغییر ظاهری صرفا بمنور دریافت پول ، در عنوان به مدارس "هیات امنایی "تغییر نام داده و در سایه این کلاه شرعی وقانونی !! اولیاء دانش اموزان را سرکیسه می نمایند ،درحالیکه وزارت آموزش وپرورش موظف است سرانه دانش اموزان را به حساب این مدارس واریز نماید، اما هزینه های جاری مدرسه از سوخت وآب وبرق گرفته تا تعمیرات و... از جیب اولیاء دانش آموزان پرداخت می شود .
 
جالب اینجاست در پاره ای دیگر از مدارس استان نیز اجرای کلاسهای فوق برنامه را بهانه نموده واز این طریق جیب والدین دانش آموزان را تهی می کنند ،این درحالیست نه تنها هیچگونه کلاس فوق برنامه ای برای دانش آموزان برگزار نمی شود بلکه درتدریس تعدادی از دروس کوتاهی هایی نیز  صورت می گیرد.
 
نکته درد آور اینکه در یکی دو روز گذشته مادر یکی از دانش آموزان ابتدایی ساکن شهر ایلام با مراجعه به دفتر یکی از خیریه ها، قبضی را ارایه نمود که براساس آن دانش آموز پایه ششم ابتدایی بایستی تا پایان هفته مبلغ هفتاد هزار تومان را بعنوان شهریه پرداخت نماید، درغیر اینصورت فرزندنش به مدرسه راه داده نمی شود!جالب تر اینکه درتماس با مدیر دبستان فوق ،ایشان نیز به این موضوع صحه گذاشته واین مبلغ را شهریه دبستان هیات امنایی عنوان نمودند.
 
به هر حال با توجه به سخت شدن شرایط اقتصادی و افت قابل توجه قدرت خرید مردم به سادگی نمی‌توان از موضوع تخلفات آشکار در مدارس دولتی و غیردولتی گذشت. موضوعی که هر ساله  بعنوان یک دغدغه مهم ، سبب ایجاد دلهره و اضطراب در درصد زیادی از والدین و دانش‌آموزان می‌شود.انشااله مسئولین سازمان آموزش وپورش استان نیز بجای تنظیم و ارسال جوابیه این خبر بدنبال جواب مردم پسندی برای این قانونگریزی آشکار باشند.
 
 

 


 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
درود
همین است ، قانون با بی توجهی کم کم نادیده انگاشته می شود ، باز هم گلی به جمال نویسنده ی این متن زیبا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار