انتزاع سیروان توجیه ندارد؛
از سالها پیش تلاش های زیادی صورت گرفت تا یک کرسی به تعداد کرسی های استان ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه شود. ولی متاسفانه امروز که تلاش ها رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته برخی ناشی گری ها می رود تا این فرصت بسیار مناسب را به یک چالش امنیتی در استان تبدیل نماید. چالشی که اگر کنترل نشود هم سیخ را خواهد سوزاند و هم کباب و هم کباب پز را.
کد خبر: ۳۴۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 27 December 2016

تابناک ایلام::در روزهای گذشته موضوعی بر سر زبانها افتاده و نقل محافل مختلف شده است که چندان با عقلانیت همخوانی نداشته و تنها منفعت یک فرد و یا گروه خاصی در آن لحاظ شده است.

 

طرحی توسط یکی از نمایندگان مطرح و ارائه شده است که با اضافه شدن یک کرسی به سهمیه استان در مجلس، ایلام به سه حوزه انتخابیه تقسیم شود. حوزه اول شهرستان های ایلام، مهران چرداول و ایوان، حوزه دوم دهلران و آبدانان و حوزه سوم شهرستان های دره شهر و بدره به انضمام شهرستان سیروان می باشند. این تقسیم بندی عملا امکان پذیر نمی باشد زیرا اضافه شدن یک کرسی باید به منفعت تمام مردم استان ختم شود.

اجرای چنین تقسیم بندی دو موضوع مهم و پشت پرده را نشان می دهد. ابتدا اینکه غایت و هدف نهایی شادمهر از پیگیری مصرانه این طرح ،تثبیت کرسی بهارستان برای خود در مجلس آینده و برای دره شهر در دوره های بعدی خواهد بود.

بدون شک رخ دادن این اتفاق باعث می شود دره شهر به عنوان شهرستان پرجمعیت تر، مرکز حوزه انتخابیه باشد. از طرفی دره شهر به تنهایی دوبرابر شهرستان های نوپای سیروان و بدره رأی داشته و همین مهم کافی است تا کرسی بهارستان دائم برای کاندیداهای این شهرستان تثبیت شود.

دهلران و آبدانان هم از این طرح سود خواهند برد. این شهرستان ها دیگر مجبور نیستند در انتخابات با کاندیداهای بومی خواهر خوانده خود (دره شهر) رقابت کنند. درنتیجه عملا اضافه شدن یک کرسی به تعداد سهمیه استان به سود شهرستانهای دره شهر، آبدانان و دهلران مصادره شده و چیز دیگری عاید دیگر شهرستان ها نخواهدشد.

شیروان چرداول  از ابتدا یک شهرستان بوده و مردم آن قابل انفکاک نیستند. انتزاع بخشی از این شهرستان و تبدیل شدن به شهرستان سیروان هم نتوانست در نزدیکی مردم و همراهی آنها تغییری ایجاد کند.

به محض شنیدن این خبر مردم شهرستان های سیروان و چرداول کمپینی تشکیل داده و همه نخبگان و صاحب نظران این شهرستانها به اجرا و پیشنهاد این طرح اعتراض کرده اند.

سیروان بازنده اصلی طرح الحاق به حوزه دره شهر

هر دو نماینده حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی، به این طرح واکنش نشان داده و مخالفت خود را عنوان کرده اند. ولی متاسفانه در صداقت گفتار آنها در این خصوص تردید وجود دارد چرا که اگر این مخالفت واقعی بود باید اصلا چنین بحثی مطرح نمی شد.

همگان نیک می دانند سیروان با اجرای این طرح، بازنده همیشگی میدان انتخابات خواهد بود. برادر تنی سیروان،(چرداول) هم در صورت اجرای این طرح متضرر شده و برای همیشه باید با کرسی بهارستان خداحافظی کند. ایلام و ایوان و مهران و ملگشاهی هم در این بین کاندیدهای رقیب اصلی خود در انتخابات را عملا از گردونه خارج کرده و به تقسیم غنایم دو کرسی خود می پردازند.

شادمهر که خداوند روحش را همیشه شاد نگه دارد اندکی باید در رویای خود تجدیدنظر کند. این کلاه برای کله مردم سیروان و چرداول گشاد است. آقای میرزایی و امینی که پایه رأی آنها در سیروان و چرداول بود باید جدی تر ورود کرده و این طرح را با پیشنهادهای منطقی تر اجرا نمایند.

استاندار همیشه پاسخگوی ایلام در دو روز گذشته سنگ صبور مردم سیروان و چرداول بوده و اجرای این طرح را با روش های منطقی تر توصیه کرده است.

به هر حال ،روش های منطقی و صحیح برای اجرای طرحی مناسب که به سود مردم استان باشد وجود دارد. باید به سمتی پیش رفت که اضافه شدن یک کرسی به نماینده های استان در سبد تمام شهرستانها تقسیم شود، اینگونه رفتارهای عجولانه و فردی تنها به از کف رفتن این فرصت خواهد انجامید ./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مراد فتاح بگیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
بهتربن فرصته تا بتونیم یه نماینده حتمی برای سیروان داشته باشیم. اینطوری بیشتر بهمون توجه میشه. وضعیت سیروان خیلی بهتر از الان میشه، اعتبارات هم وضعیتش از الان بهتر میشه.
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
انصافا خوب نوشتید . آقای شاد مهر فقط بر اساس منافع خود چنین حساب و کتابی کرده است. حوزه جنوبی تنها یک سوم جمعیت استان را دارد و نمی شود از چهار نماینده دو نماینده داشته باشد حتی اگر وصله ناچسب سیروان هم به آن دوخته شود!!!
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
اتفاقا طرح بسیار عالی و متاسفم برای این خبرگزاری که به نماینده مردم توهین میکنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار