کد خبر: ۳۴۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴ 22 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛این طرح با هدف مقابله و کنترل گرد و غبار و بیابان زدایی و مهار ریزگردها امروز با حضور محمدرضا مروارید و مالک خلف وادی استانداران ایلام و واسط عراق و جمعی از مسئولان این 2 استان همسایه اجرایی شد.

در این طرح زیستی یک هزار و 100 هکتار به عنوان توده جنگلی و 82 کیلومتر (معادل 500 هکتار) در طول مسیر جاده های منتهی به کانون های برداشت ریزگرد در داخل خاک عراق نهال کاری می شود.

برای اجرای موثر این طرح نهال های مقاوم در برابر گرما و ریزگردها همچون اوکالیپتوس، گز، تای، کنار، رملیک و کهور انتخاب شده است.

 ایلام از سال 82 شاهد ورود اولین ریزگردها به داخل استان بود و از سال 87 ورود گرد و غبار به استان ایلام به طور چشمگیر و فزاینده ای افزایش یافت و این امر موجب بروز مشکلات زیستی و تنفسی زیادی برای مردم شد و تا به امروز نیز این معضل همچنان ادامه دارد.

از جمله مهمترین آسیب های وارده به استان ایلام بیماری، آفت زدگی یا خشکیدگی بخش عمده ای از درختان بلوط استان را در پی داشت و خسارت های زیادی هم به کشاورزان و زنبورداران وارد کرد.

هر چند مسئولان ایرانی در طی سال های اخیر تلاش های منطقه ای و بین المللی زیادی برای مقابله با ریزگردها داشته اند اما به علت اینکه عمده کانون های ریزگردها در کشورهای عراق و سوریه است و این 2 کشور به علت شرایط ناامنی و مشکلات ناشی از جنگ و درگیری برنامه خاصی برای مهار کانون های ریزگرد ندارند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار