افرادی که پدیدار شدن تبخال را تجربه می کنند به طور معمول آنهایی هستند که از ضعف سیسم ایمنی بدن، استرس عاطفی شدید یا عدم تعادل هورمونی رنج می برند.
کد خبر: ۳۴۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸ 12 December 2016
پدیدار شدن تبخال در گوشه لب، به ویژه در فصل زمستان، نه تنها از نظر ظاهری خوشایند نیست، بلکه درد ناشی از آن نیز می تواند آزار دهنده باشد. تبخال به واسطه یک ویروس خاص شکل می گیرد که دارویی مطمئن برای مقابله با آن وجود ندارد، اما می توان با رعایت برخی توصیه ها برای رژیم غذایی و سبک زندگی سالم از بروز تبخال پیشگیری یا آن را کنترل کرد.

تبخال؛ مهمانی ناخوانده در گوشه لب!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلثی تیپ سنتر"، ویروس هرپس سیمپلکس تیپ 1 دلیل اصلی تبخال است که با عفونت های روی لب، دهان و صورت مشخص می شود. بر خلاف تبخال های تناسلی که از طریق روابط جنسی منتقل می شوند، این نوع از تبخال به واسطه مصرف غذا یا نوشیدنی از ظرف یا لیوان آلوده، بوسیدن یا بیش از اندازه نزدیک ایستادن به فردی آلوده که عطسه یا سرفه می کند، انتقال می یابد.

بنابر آمار و ارقام، بیشتر مردم تا 20 سالگی آلوده شده اند، اما ویروس تبخال پس از عفونت اولیه در بدن پنهان و بدون فعالیت باقی می ماند. تنها 20 تا 40 درصد از افراد آلوده روی صورت یا لب خود تبخال خواهند داشت و افرادی که پدیدار شدن تبخال را تجربه می کنند به طور معمول آنهایی هستند که از ضعف سیسم ایمنی بدن، استرس عاطفی شدید یا عدم تعادل هورمونی رنج می برند.

اگرچه این ویروس غیر قابل درمان است، برخی افراد استفاده از آلوئه ورا یا بی کربنات سدیم را به منظور درمان تبخال مد نظر قرار می دهند. در ادامه برخی درمان های طبیعی که به ضد عفونی کردن زخم و توقف گسترش آن کمک می کنند، ارائه شده است:

یک حبه سیر را به دو قسمت تقسیم کرده و ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته را با آن پوشش دهید. سیر را برای یک دقیقه نگه داشته و این کار را چند بار در روز انجام دهید.

با این وجود، تنها یک سیستم ایمنی قوی در تسکین نشانه های عفونت و پیشگیری از درد و زخم تبخال زدن دوباره پیشگیری می کند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود می توانید توصیه های زیر را مد نظر قرار دهید:

آب میوه و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند و نوشیدن روزانه آنها به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. از سوی دیگر، مصرف مواد غذایی فرآوری شده، قند پالایش شده، الکل و مقدار زیاد نمک را کنار بگذارید. در عوض، سبزیجات فصل که سرشار از مواد مغذی هستند را مصرف کنید.

ورزش کردن را طی ماه های سرد سال فراموش نکنید، حتی اگر هوای بیرون سرد است. سه تا چهار بار پیاده روی در روز هر کدام به مدت حداکثر نیم ساعت نیز می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد. نکته مهم دیگر بهره‌مندی از خواب کافی است تا بدن و ذهن فرصت احیا و ترمیم خود را داشته باشند.

از استرس و موقعیت های استرس‌زا دوری کنید و فعالیت های آرامش بخش مورد علاقه خود مانند مدیتیشن و مطالعه را انجام دهید./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار